• Anonym (Noooo­!)
    Sat 3 Dec 2022 20:07
    7901 visningar
    71 svar
    71
    7901

    Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??

    Brukar äta kyckling. Häller i allt i en större stekpanna, 2 kg. Förut tog det 2 h när man lät det puttra på. Men nu sen senaste sändningen till butik blir ju aldrig klart!!!


    Vad har hänt ???? Köpte ju 6 kg på en gång sist. Ska det va såhär o aldrig bli ätligt, va tusan ska jag göra ??

  • Svar på tråden Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??
  • Sun 4 Dec 2022 22:55
    #42

    åt du kycklingen nu då eller fick hunden alltihop?

  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Sun 4 Dec 2022 22:58
    #43
    Tow2Mater skrev 2022-12-04 22:47:10 följande:

    I ett recept for kokt kycklingfile används lite mer än 3 dl tillsatt vätska for 4 fileer. Och de kokar i 10 minuter efter vätskan kokat upp. Du kan ju prova justera din vätskemängd efter hur många fileer du har:

    www.ica.se/recept/kokt-kycklingfile-med-ortsas-338058/


    Dka kolla länken imorgon. Men är det med eller utan lock då?


    Alltså vätskan är inget problem. Det finns till upp över halva kanten. Snarare så hade nog kycklingen blivit klarare snabbare utan så mycket vätska men då bränner det fast i botten. Men visst, har hänt att jag häller i lite extra vatten någon gång när jag kör lite mer utan lock. O det har aldrig varit några problem tidigare, bara det att de 3 sista gångerna så har det varit annorlunda helt enkelt. 


    Men åt av kycklingen  den var god ändå denna gången. precis som för 3  gånger sen.

  • Anonym (Hmm)
    Sun 4 Dec 2022 22:59
    #44
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-04 22:54:42 följande:

    Det blir ju ganska mycket vatten med i påsen när jag tinar den som jag gör. Så jo, kycklingens egna saft räcker gott o väl när det är 2 kg kyckling. O med lock på på 7:an så håller det sig bra med vätska. O nej, spisen är inte dålig. Närj ag har stekt hamburgare så går det otroligt fort på samma platta.


    Stek korv eller burgare istället ......
  • Sun 4 Dec 2022 23:33
    #45

     I är en stor familj, lagar ofta 2 kg kycklingfilé. Klart på 15 minuter. Hur tusan gör du? 3 timmar? Fryst kycklingfilé är ju saltmsrinerad o kan ge lite rosa färg med inte är den rå?

  • Anonym (Lisa ger råd)
    Mon 5 Dec 2022 00:17
    #46

    Skit i kycklingen! Varför slösa bort timmar på tråkig matlagning? Köp en nyttig färdigrätt och lägg överskottstiden på att mecka med bilen, gosa med hunden, springa ett maraton eller något annat mindre tråkigt än att glo på en rosa kyckling.

  • Anonym (Dido)
    Mon 5 Dec 2022 06:35
    #47

    Ts du ska aldrig tina mat i varmt vatten.

    Lägg påsen i kallt vatten istället.

    Skär kycklingen i 2 cm bitar, fräs dem först lite i taget i smör, sen i med vatten. Koka ca 10 min. Klart.

    Men bästa är kanske att göra hundens kyckling för sig, så att du kan krydda upp din och ha lite andra goda saker i grytan?

  • Mon 5 Dec 2022 10:48
    #47
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-04 22:07:57 följande:

    Det blir väldigt mycket vätska faktiskt. Ingen fara med det o absolut mer än "bara i botten". O dessutom lock på..Gör inte mindre än 2 kg åt gången. Då tar det ju slut på en gång ju.


    2 kg kyckling räcker till ca 3.4 måltider o då får hunden några av de största bitarna på tallriken.


    3,4 måltider? En portion är ca 100-150 gram. Du lagar mat till 10-15 personer om du lagar 2 kg kyckling. 

    Jag tycker du ska börja tillaga kyckling i mindre satser och kanske steka 3-4 filéer per gång. Och köp färsk kycklingfilé så slipper du denna halvfrysta hälsovådliga röra. 
  • Mon 5 Dec 2022 19:38
    #48
    +1
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-04 21:39:31 följande:

    Shit vad dryg du var då. O jag som gillade dig :( Fick du luft efter "favorit användare" här på familjeliv där du lyftes upp? 


    Den var rosa men lät det stå på en stund till utan lock o den såg bättre ut därefter.


    Jo, den kokade som jag kallade för "puttra" i 3 h. plus lite till därefter utan lock som sagt.


    Jag menade inte va dryg mot dig men däremot låter det ju helt absurt köra tärnad kycklingfilé två timmar och så är den fortfarande rosa. Det är jag inte ensam i tråden att förvånas över. Och visst jag raljerade men det va ju inget elakt menat.
    Kycklingfilé är väldigt magert kött som snabbt blir överstekt och tärnar man det borde det efter två timmar knappt finnas nåt kvar.

    Va gäller såna favoritanvändar-trådar är jag nog samma person före och efter och ser deffo inte mig själv som nåt helgon precis. Men som sagt jag menade inte att göra dig ledsen, verkligen inte.
  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Tue 6 Dec 2022 16:50
    #49
    Anonym (Lisa ger råd) skrev 2022-12-05 00:17:07 följande:

    Skit i kycklingen! Varför slösa bort timmar på tråkig matlagning? Köp en nyttig färdigrätt och lägg överskottstiden på att mecka med bilen, gosa med hunden, springa ett maraton eller något annat mindre tråkigt än att glo på en rosa kyckling.


    Sånt gör jag ju under tiden faktiskt, bokstavligt talat!! :P 
  • Anonym (Noooo­!) Trådstartaren
    Tue 6 Dec 2022 16:56
    #50
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-05 10:48:03 följande:
    3,4 måltider? En portion är ca 100-150 gram. Du lagar mat till 10-15 personer om du lagar 2 kg kyckling. 

    Jag tycker du ska börja tillaga kyckling i mindre satser och kanske steka 3-4 filéer per gång. Och köp färsk kycklingfilé så slipper du denna halvfrysta hälsovådliga röra. 

    10-15 pers? Förvånad Nej jag gör ju matlådor. Eftersom att jag inte orkar stå vid spisen varje dag förutom snabb makaroner med kyckling köttbullar hehe


    Brukar bli ca 4 portioner om inte hunden får nåt. 3 när vi delar.

Svar på tråden Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??