• Anonym (Noooo!)

    Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??

    Brukar äta kyckling. Häller i allt i en större stekpanna, 2 kg. Förut tog det 2 h när man lät det puttra på. Men nu sen senaste sändningen till butik blir ju aldrig klart!!!


    Vad har hänt ???? Köpte ju 6 kg på en gång sist. Ska det va såhär o aldrig bli ätligt, va tusan ska jag göra ??

  • Svar på tråden Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??
  • Anonym (Noooo!)
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-05 10:48:03 följande:
    3,4 måltider? En portion är ca 100-150 gram. Du lagar mat till 10-15 personer om du lagar 2 kg kyckling. 

    Jag tycker du ska börja tillaga kyckling i mindre satser och kanske steka 3-4 filéer per gång. Och köp färsk kycklingfilé så slipper du denna halvfrysta hälsovådliga röra. 

    2 kg kyckling blir ca 1200-1300gram klar. så närmare 8 gram vatten i ifrån början. 


    Ska äta ca 760 gram per dag. Men har fått minska ner det till ca 400gram / dag. 

  • klyban

    Det står väldigt mycket om tid, men inte en enda gång om vilken temperatur kycklingen har.
    För där har man svaret, och kyckling blir inte klar med en tid, om man nu inte har samma storlek och samma temp och samma metod och förutsättningar.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Dido) skrev 2022-12-05 06:35:35 följande:

    Ts du ska aldrig tina mat i varmt vatten.

    Lägg påsen i kallt vatten istället.

    Skär kycklingen i 2 cm bitar, fräs dem först lite i taget i smör, sen i med vatten. Koka ca 10 min. Klart.

    Men bästa är kanske att göra hundens kyckling för sig, så att du kan krydda upp din och ha lite andra goda saker i grytan?


    tack för tipset ! Kanske testar det i helgen. Enda problemet är ju att det inte lär ta 10 min att göra 2 kg kyckling? Ska jag fräsa det lite i taget så tar väl bara det ca 1h. Plus att jag då måste stå vid spisen hela tiden... 


    Men tack för tipset faktiskt ! Genuint tacksam. 


    Men fortfarande.. så är det ju aldrig ytan som är problemet utan inuti kan jag tycka då jag vill ha bort allt rosa för att inte råka få salmonella?

  • Anonym (Noooo!)
    klyban skrev 2022-12-06 17:03:43 följande:

    Det står väldigt mycket om tid, men inte en enda gång om vilken temperatur kycklingen har.
    För där har man svaret, och kyckling blir inte klar med en tid, om man nu inte har samma storlek och samma temp och samma metod och förutsättningar.


    Smart! Någon skrev något om 73 grader tidigare i tråden? Men räcker det med att det blir 73 grader så är det isåfall klart? Eller måste det hålla 73 grader en viss tid? 
  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-06 16:59:42 följande:

    Så närmare 800 gram* vatten i ifrån början. 


    Ska äta ca 760 gram per dag. Men har fått minska ner det till ca 400gram / dag.  Eller snarare 360 


  • klyban
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-06 17:08:48 följande:
    Smart! Någon skrev något om 73 grader tidigare i tråden? Men räcker det med att det blir 73 grader så är det isåfall klart? Eller måste det hålla 73 grader en viss tid? 

    Jag brukar stanna på 68 grader och om jag tar temperaturen på kycklingen, och sen låta det vila upp till 72.
    Men 70-72 grader säger dom att det ska vara fritt ifrån skadliga/otrevliga bakterier och då är också kycklingen fortfarande mycket saftig.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • flygrl

    @TS: Att jag raljerade över din tillagning av kyckling berodde på att jag helt enkelt trodde du trollade då alltihop lät så osannolikt. Jag inser nu att att du faktiskt är seriös i dina funderingar och jag helt fel ute. Ber om ursäkt om jag kränkte dig. Det va som sagt aldrig meningen. Om jag är populär på FL eller inte är oviktigt, däremot vill jag inte va taskig mot dig eller nån annan. 

    Peace out!

  • Anonym (h)
    Anonym (Noooo!) skrev 2022-12-04 21:39:31 följande:

    Shit vad dryg du var då. O jag som gillade dig :( Fick du luft efter "favorit användare" här på familjeliv där du lyftes upp? 


    Den som är dryg i tråden är du som även väntade x antal inlägg att skriva något vettigt om din ovanliga tilllagningsritual. Klart att responsen blev därefter i skämtsam ton. Så himla otrevligt av dig.
  • Anonym (Noooo!)
    Anonym (h) skrev 2022-12-06 19:51:45 följande:
    Den som är dryg i tråden är du som även väntade x antal inlägg att skriva något vettigt om din ovanliga tilllagningsritual. Klart att responsen blev därefter i skämtsam ton. Så himla otrevligt av dig.

    Varför skulle jag behöva ha talat om detta då jag har lagat det på samma sätt hur många gånger som helst. Frågan var varför de tre sista gångerna har särskilt sig emot alla andra gånger som jag har gjort lika dant.


    Du verkar ha uppenbarliga grova problem med hur du ser saker o ting. Tråden spårade urr o då försökte jag förklara mig o blev bara hånad till en början. Precis som någon annan skrev i en annan tråd, "när det blir för ogreppbart så hånar o misstror folk hellre än att faktiskt ta till sig av vad man säger / skriver". något sånt, o det verkar ju stämma rätt bra faktiskt! 


    Jag har fortfarande inte fått något svar på om varför kycklingen de 3 sista gångerna har särskilt sig emot tidigare exakt samma procedur upp till 2h gränsen åtminstone.

  • Anonym (Noooo!)
    flygrl skrev 2022-12-06 18:46:13 följande:

    @TS: Att jag raljerade över din tillagning av kyckling berodde på att jag helt enkelt trodde du trollade då alltihop lät så osannolikt. Jag inser nu att att du faktiskt är seriös i dina funderingar och jag helt fel ute. Ber om ursäkt om jag kränkte dig. Det va som sagt aldrig meningen. Om jag är populär på FL eller inte är oviktigt, däremot vill jag inte va taskig mot dig eller nån annan. 

    Peace out!


    Accepterar din ursäkt.
Svar på tråden Vad är det för fel på kyckling filen nu för tiden??