• Thu 8 Dec 2022 23:36
    20209 visningar
    11 svar
    11
    20209

    Hur ofta och länge är era 2-åringar sjuka?

    Vår tvååring är sjuk någon gång i månaden och då mellan 1 dag och upp till 1 vecka. Mamman tycker att det är mycket, jag tror att det är rätt normalt för ett förskolebarn i den åldern.

    Hur har ni det med era tvååringar?

  • Svar på tråden Hur ofta och länge är era 2-åringar sjuka?
  • Thu 5 Jan 2023 00:36
    #1

    Det finns tydligen ingen på Familjeliv som har någon erfarenhet av detta. Konstigt.

  • Thu 5 Jan 2023 09:34
    #2

    Jag tycker att det låter ganska mycket, mina barn har kanske varit sjuka ca varannan månad i den ålderns men vi kan ju ha haft "tur". Min barn ha däremot aldrig blivit friska efter 1 dag utan det har snarare suttit i 3-5 dagar varje gång. 

  • Thu 5 Jan 2023 09:48
    #3

    Bäst är väl att fråga en barnsjuksköterska på BVC. Men det är troligen normalt, faller inom normalspannet tror jag, de flesta barn är ju ofta sjuka.


    Mina barn var sällan sjuka vid två år, jag tror det beror på att de var hemma till två år och kunde bygga upp sitt immunförsvar i lugn och ro. Mellan ett och ett och  halvt år har barnen sitt livs svagaste immunförsvar. 


    Jag tror att många barn hamnar i en ond cirkel,där de inte hinner bli riktigt friska. Antibiotika dödar ju också de goda bakterierna så man får sämre immunförsvar efter en antibiotikakur. 

    Det jag utöver sen förskolestart gjorde för att hålla barnen friska var:

    Fokus på sömn
    Daglig utevistelse och fysisk lek ute, oavsett väder!
    Vitamin D tillskott på vintern och mycket sol på sommaren, ingen sunscreen utan solmössa och T-shirt 
    Inget godis och ingen läsk, endast på kalas och fest, men vid två år var det minimalt
    Mycket frukt, gjorde ofta fruktsallad , då fick man i barnen mer frukt, vitamin c är viktigt
    Korta dagar på förskolan, åtta till tre som Max vid två års ålder.

    Detta funkade för mig, men det kan ju berott på tur eller gener också. Vad vet jag. I vår familj har dock våra barn varit mer sällan sjuka än vi föräldrar.

    Jag jobbade deltid men upplevde att jag var oftare på jobbet än minaheltidskollegor, som vabbade ganska ofta.

  • Thu 5 Jan 2023 09:51
    #4

    Nuförtiden finns ju också probiotika på apoteket eller hälsokosten som stärker immunförsvaret. Jag har inte testat på mina barn men däremot på vår hund fungerar det utmärkt, när hunden blir sjuk ger vi probiotika och han blir frisk jättesnabbt. Det var inte så stort med probiotika när mina barn var små för ca femton år sen. 


    Dofilus är också väldigt bra. Äter jag själv.

  • Thu 5 Jan 2023 10:22
    #5

    Jag minns inte exakt, de var nog sjuka kanske 3-5 gånger under vinterhalvåret eller så. Lite mer sällan under sommarhalvåret.

    Så länge det rör sig om vanliga övre luftvägsinfektioner orsakade av virus och en och annan magsjuka och barnet mår bra mellan infektionerna och växer och utvecklas, så är det förmodligen normalt. Drabbas barnet av upprepade bakterieinfektioner, råkar ut för minst en allvarlig bakteriell infektion eller blir svårt sjukt vid virusinfektioner (dvs behöver läggas in eller liknande) så är det mer sannolikt att det handlar om immunbrist eller något annat bakomliggande.

    Immunförsvaret är komplicerat och jag skulle inte säga att ett barn som är förkylt mer sällan automatiskt har ett bättre immunförsvar än ett som är förkylt ofta. Många av förkylningssymtomen i sig kommer av immunförsvarets reaktion på viruset. Det finns inte heller något riktigt stöd för att det skulle vara tvärtom, dvs att barn som är sjuka ofta har ett bättre immunförsvar eller bygger upp sitt immunförsvar på ett bättre sätt (som alla säkert vet vid det här laget så är skyddet mot luftvägsvirus generellt kortvarigt och dessa virus förändras ofta snabbt och kan kringgå tidigare immunitet). 


    En hel del har nog att göra med hur utsatta vi är. Även 2-åringar som går i förskola heltid kan vara väldigt olika utsatta, beroende på ventilationen i förskolelokalen, barngruppens åldersammansättning, mängden utevistelse och liknande. 

  • Thu 5 Jan 2023 10:31
    #6
    Cereal Killer skrev 2023-01-05 10:22:25 följande:

    Jag minns inte exakt, de var nog sjuka kanske 3-5 gånger under vinterhalvåret eller så. Lite mer sällan under sommarhalvåret.

    Så länge det rör sig om vanliga övre luftvägsinfektioner orsakade av virus och en och annan magsjuka och barnet mår bra mellan infektionerna och växer och utvecklas, så är det förmodligen normalt. Drabbas barnet av upprepade bakterieinfektioner, råkar ut för minst en allvarlig bakteriell infektion eller blir svårt sjukt vid virusinfektioner (dvs behöver läggas in eller liknande) så är det mer sannolikt att det handlar om immunbrist eller något annat bakomliggande.

    Immunförsvaret är komplicerat och jag skulle inte säga att ett barn som är förkylt mer sällan automatiskt har ett bättre immunförsvar än ett som är förkylt ofta. Många av förkylningssymtomen i sig kommer av immunförsvarets reaktion på viruset. Det finns inte heller något riktigt stöd för att det skulle vara tvärtom, dvs att barn som är sjuka ofta har ett bättre immunförsvar eller bygger upp sitt immunförsvar på ett bättre sätt (som alla säkert vet vid det här laget så är skyddet mot luftvägsvirus generellt kortvarigt och dessa virus förändras ofta snabbt och kan kringgå tidigare immunitet). 


    En hel del har nog att göra med hur utsatta vi är. Även 2-åringar som går i förskola heltid kan vara väldigt olika utsatta, beroende på ventilationen i förskolelokalen, barngruppens åldersammansättning, mängden utevistelse och liknande. 


    Ja, förskolegruppens sammansättning påverkar nog mycket. Likaså i skolan. Mina barns förskolekompisar och klasskamrater var inte heller ofta sjuka, och epidemier med löss och springmask tex förekom inte.
  • Thu 5 Jan 2023 10:37
    #7
    Cereal Killer skrev 2023-01-05 10:22:25 följande:

    Jag minns inte exakt, de var nog sjuka kanske 3-5 gånger under vinterhalvåret eller så. Lite mer sällan under sommarhalvåret.

    Så länge det rör sig om vanliga övre luftvägsinfektioner orsakade av virus och en och annan magsjuka och barnet mår bra mellan infektionerna och växer och utvecklas, så är det förmodligen normalt. Drabbas barnet av upprepade bakterieinfektioner, råkar ut för minst en allvarlig bakteriell infektion eller blir svårt sjukt vid virusinfektioner (dvs behöver läggas in eller liknande) så är det mer sannolikt att det handlar om immunbrist eller något annat bakomliggande.

    Immunförsvaret är komplicerat och jag skulle inte säga att ett barn som är förkylt mer sällan automatiskt har ett bättre immunförsvar än ett som är förkylt ofta. Många av förkylningssymtomen i sig kommer av immunförsvarets reaktion på viruset. Det finns inte heller något riktigt stöd för att det skulle vara tvärtom, dvs att barn som är sjuka ofta har ett bättre immunförsvar eller bygger upp sitt immunförsvar på ett bättre sätt (som alla säkert vet vid det här laget så är skyddet mot luftvägsvirus generellt kortvarigt och dessa virus förändras ofta snabbt och kan kringgå tidigare immunitet). 


    En hel del har nog att göra med hur utsatta vi är. Även 2-åringar som går i förskola heltid kan vara väldigt olika utsatta, beroende på ventilationen i förskolelokalen, barngruppens åldersammansättning, mängden utevistelse och liknande. 


    Sen hände det ju att barnen var snuviga, det räknar jag inte som sjukdom. När de var snuviga gick de på förskolan som vanligt. Jag rådgjorde alltid med personalen vid lämning och hämtning om de var lite snuviga, och erbjöd mig att ta hem dem, men personalen tyckte de var friska nog att vara på förskolan. Och då kunde jag juinte Vabba , tyckte jag, även om det hade varit skönt någon gång. Jag vabbade nog en gång per år, förutom det året båda barnen fick vattenkoppor.
  • Thu 5 Jan 2023 10:55
    #8

    Låter inte onormalt, tycker jag.

  • Thu 5 Jan 2023 12:13
    #9

    Min, som blir tre snart, har vid enstaka tillfällen varit på förskolan mer än 14 dagar i sträck innan nästa sjukdom tagit vid. Så fort det blir lov är han frisk som en nötkärna. 

  • sextio­talist
    Thu 5 Jan 2023 12:26
    #10

    Sonen hade en period då han var mer sjuk än frisk vid den åldern. Han hade förkylningsastma så varje gång han blev förkyld, så satte det sig på andningen. Hans äldre syskon hade samma problem när de var i den åldern.
    Han gick på ett litet dagis med mycket utevistels, så det berodde inte på det.
    Jag var också mycket sjuk i den åldern och även mamma. 
    Så ja, det finns barn som lättare blir sjuka av virus, detta oavsett om de gått på dagis eller inte.

  • Thu 5 Jan 2023 12:41
    #11

    Vårt barn var förvånansvärt lite sjuk i den åldern. De måste ha gjort något rätt på hennes avdelning på förskolan, för på avdelningen bredvid hade de magsjuka och löss stup i kvarten, men det spred sig aldrig vidare.

    En kollega däremot vabbade så gott som varje vecka när hennes barn var i den åldern. Sen lugnade det sig betydligt.

Svar på tråden Hur ofta och länge är era 2-åringar sjuka?