• Anonym (Berit­s granne­)
    Fri 9 Dec 2022 12:52
    2037 visningar
    22 svar
    -1
    22
    2037

    Berits terror

    Om Berit talar mycket högt i telefon ungefär 4 timmar per dag, ungefär såhär:


    Ja VISST Ja VISST Amen PRECIS Amen PRECIS
    JAJAJAJAJA JAJAJAJAJA och däremellan ohörbart mummel med en starkt negativ ton, skulle ni flytta då?
    Förutsättningarna är att ni är ljudkänsliga och har läst alla trådar som går i ämnet. Ni har acceptans för stegljud, dammsugare, pianospel. Ni har bott granne med knarklangare och haft barnfamiljer på taket. Sömnen i nuvarande lägenhet är bra då Berit INTE som tur är inte pratar i telefon på nätterna. Ni flyttade från förra lägenheten för att grannarna pratade till fem på morgonen 4 gånger i veckan. Ni har inte möjlighet att flytta till hus. Skulle ni ta risken att flytta igen när allt annat är bra i er nuvarande bostad, och ni vet med er att ni tillhör de ljudkänsliga. Berits röst går igenom hörlurar till tv, men går att stänga ute med musik. Ni har redan tinnitus. Skulle ni bo kvar och kanske få värre tinnitus, eller lyssna på Berit de timmar hon lägger på telefon för att undvika förvärrad tinnitus? Berit öppnar inte dörren om man ringer på på grund av dövhet eller ovilja. Berits man har varit uppe hos er och oskyldigt anklagat er för att ha kastat jord på deras balkong samt snackat skit om styrelsen. Ni gillar det ni sett av styrelsen och gillar föreningen men har inte bott så länge. Berit och hennes man har bott i lägenheten sedan mitten av åttiotalet och kommer att bo kvar tills hon dör. Flyttar man, eller hoppas man på att det är några år kvar bara? Frågade om huset var lyhört vid köp men säljarna blåljög och detta är nog inget som man kan återkalla köp för. 
  • Svar på tråden Berits terror
  • Anonym (Hönan­)
    Fri 9 Dec 2022 12:54
    #1
    -1 +1

    Jag tycker att Berit verkar till att ha en extremt dryg granne. Stackars Berit. 

  • Anonym (Berit­s granne­) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 13:14
    #2

    Fick du inte svar i den andra tråden, Hönan? Jag gjorde en egen för att jag verkligen undrar hur jag ska göra.
    Problemet är att det inte handlar om "glada ljud" utan det är som att ha ett gnisslande kafferep i vardagsrummet dagligen. Det är skönt att det inte är på nätterna dock, jätteskönt. För får man sova så klarar man mycket.

    Jag vet om att jag är ljudkänslig, men så här mycket tal har jag aldrig hört tidigare. Så därför funderar jag på om det är värt det.

    Finns ljudisolering man kan göra men det är dyrt och kanske inte hjälper. Hörlurar med musik eller brus hjälper tillfälligt, men jag är lite orolig över min hörsel efter tre år. 

  • Anonym (E)
    Fri 9 Dec 2022 15:48
    #3

    Flytta.

  • Anonym (Myran­)
    Fri 9 Dec 2022 15:56
    #4
    Anonym (Hönan) skrev 2022-12-09 12:54:36 följande:

    Jag tycker att Berit verkar till att ha en extremt dryg granne. Stackars Berit. 


    +1
  • Anonym (Berit­s granne­) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 16:31
    #5
    Anonym (E) skrev 2022-12-09 15:48:13 följande:

    Flytta.


    Ok, men om det är värre på nästa ställe så kanske jag ångrar mig. Vill verkligen inte flytta runt, och har som sagt ringt på. Vi öppnade när hennes man ringde på så på något sätt hade jag förväntat mig att de skulle öppna. Men när de inte gjorde det så kan jag inte göra så mycket mer. Hon har ju rätt att prata i telefon om vad hon vill liksom. 
  • Fri 9 Dec 2022 17:27
    #6

    Alltså är du såpass ljudkänslig så tror jag du kan få det värre precis överallt. Har du provat riktiga hörselkåpor?
    Ett annat knep är att du verkligen tjuvlyssnar på Berit under en dag och skriver ner samtalet. Sedan skriver du ett väldigt ursäktande brev , bifogar samtalet och att du skäms så mycket över att du hör allt vad hon pratar om. Då tror jag hon sänker rösten.

  • Anonym (Berit­s granne­) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 17:38
    #7
    Mkh1066 skrev 2022-12-09 17:27:47 följande:

    Alltså är du såpass ljudkänslig så tror jag du kan få det värre precis överallt. Har du provat riktiga hörselkåpor?
    Ett annat knep är att du verkligen tjuvlyssnar på Berit under en dag och skriver ner samtalet. Sedan skriver du ett väldigt ursäktande brev , bifogar samtalet och att du skäms så mycket över att du hör allt vad hon pratar om. Då tror jag hon sänker rösten.


    Jag klarar mig ganska bra med hörlurar. Hörselkåpor kan jag inte ha om jag vill se på tv samtidigt, men visst kan det vara värt ett försök. Jag hör en del av orden som Berit säger, men mest som sagt JAJAJA och JAVISST. Jag har även noterat att Berit brukar passa på att ringa upp någon om vi pratat och skrattat, så det är verkligen fruktansvärt lyhört och jag tror att Berit störs även av oss. Hon sänker rösten när hon känner för det, som efter 22. Då är det bara mummel. Att lämna ett brev känns fel. Jag hade hellre pratat med henne men nu öppnade hon inte. Jag vill inte ringa på varje gång. Har testat att titta på teve utan lurar när hon pratar med hög volym, men det är mycket högre volym än jag egentligen vill ha om det ska dränka Berits gälla stämma, så det fungerar inte. 
  • Anonym (Berit­s granne­) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 17:42
    #8

    "Alltså är du såpass ljudkänslig så tror jag du kan få det värre precis överallt. Har du provat riktiga hörselkåpor?"

    Det är såhär jag tänker också. Det kommer alltid att vara nånting och många ljud accepterar jag nu som var svåra förr. Fördelen med lyhörda hus är ju att de flesta faktiskt tar hänsyn. I t ex ett hus, som jag inte kan bo i, så har jag läst att folk också störs av hög musik, högt tal, hög lek och så vidare. 🙂

  • Anonym (Britt­as f.d. granne­)
    Fri 9 Dec 2022 18:02
    #9

    Också ljudkänslig, hade ingen Berit till granne men väl en Britta som lät TVn stå på med diverse pratprogram dagarna i ända. TVn stod mitt framför balkongdörren så från tidig vår till sen höst kunde man inte njuta av sin balkong. TV var igång från 6 på morgonen till 22 på kvällen varje dag året om Och när balkongdörren var stängd hörde man det som ett sorl genom väggen.

    Vi sålde och flytta till villa på landet då vår modesta lgh i stan var värd lika mycket som en väl tilltagen villa ett par mil utanför stan, detta var innan Covid.

  • Anonym (Berit­s granne­) Trådstartaren
    Fri 9 Dec 2022 18:09
    #10
    Anonym (Brittas f.d. granne) skrev 2022-12-09 18:02:16 följande:

    Också ljudkänslig, hade ingen Berit till granne men väl en Britta som lät TVn stå på med diverse pratprogram dagarna i ända. TVn stod mitt framför balkongdörren så från tidig vår till sen höst kunde man inte njuta av sin balkong. TV var igång från 6 på morgonen till 22 på kvällen varje dag året om Och när balkongdörren var stängd hörde man det som ett sorl genom väggen.

    Vi sålde och flytta till villa på landet då vår modesta lgh i stan var värd lika mycket som en väl tilltagen villa ett par mil utanför stan, detta var innan Covid.


    Vad skönt för er! Tv-sorl har jag börjat vänja mig vid. Tyckte det kunde vara jobbigt innan men det är ganska neutralt. Fast det där med många timmar, det blir man trött av. Det är också det som är nackdelen med att dränka Berit i musik. 
Svar på tråden Berits terror