• Thu 15 Dec 2022 12:13
    7668 visningar
    14 svar
    14
    7668

    Katten stjäl hennes sömn. Vad kan jag göra?

    Hej mina kära kattvänner! 
    Hoppas att allt är bra med er. 

    Min svägerska äger två stycken birma katter. Den ena är nog runt två (Herman) och den andra är strax efter 1 år (Gösta). 


    Herman har alltid varit lite "gubbig" av sig. Ligger mest och chillar, iaktar allt som sker i rummet och fräser lite då och då om Gösta är sugen på att leka. 


    Gösta är åt andra hållet. Glad, leker lätt med sig själv, bra aptit och är relativt exemplarisk för att vara en katt. 


    Men.. Jag har fått höra under senaste två månaderna att Herman är rätt jobbig på nätterna. Jamar mycket, hoppar omkring i sängen, örfilar svägerskan och får henne att hålla sig i någon slags insomni. 


    Därför tänkte jag att jag vänder mig till er - experterna! 


    Vad skulle man kunna göra för att Herman ska bli lite mer chill om kvällarna/nätterna och för att hon skulle kunna få tillbaka sin sömn? 


    Finns det en leksak som är "the one and only" som han skulle kunna leka med eller finns det något annat trick som jag/hon inte har en aning om funkar på just Birma katter. 


     


    äR ÖPPEN FÖR ALLA TIPS OCH TANKAR! Tack snälla!! 

  • Svar på tråden Katten stjäl hennes sömn. Vad kan jag göra?
  • Thu 15 Dec 2022 12:23
    #1

    Är katten kastrerad? Det är första steget. 

    Katter är nattdjur av naturen och speciellt yngre katter har som mest energi då. Med tiden kommer katten ha samma rytm som sin ägare. 

    Men det som gäller är ju att trötta ut katten på kvällen. Lek med den, erbjuda leksaker som får hjärnan att jobba. Se till att katten är ordentligt mätt precis när det är sängdags. Ha tillgång till torrfoder och sysselsättning nattetid. 

  • Thu 15 Dec 2022 12:50
    #2
    Fjäril kär skrev 2022-12-15 12:23:49 följande:

    Är katten kastrerad? Det är första steget. 

    Katter är nattdjur av naturen och speciellt yngre katter har som mest energi då. Med tiden kommer katten ha samma rytm som sin ägare. 

    Men det som gäller är ju att trötta ut katten på kvällen. Lek med den, erbjuda leksaker som får hjärnan att jobba. Se till att katten är ordentligt mätt precis när det är sängdags. Ha tillgång till torrfoder och sysselsättning nattetid. 


    Det stämmer, båda katterna är kastrerade. 


    Okej, ja jag läste lite om det med att katter får samma spår som sin ägare. Just Herman är ju väldigt fäst vid henne. Dem har liksom haft ett fint band mellan varandra under hela tiden. 


    Har du något tips på en bra leksak? 

  • Thu 15 Dec 2022 13:21
    #3

    Att katter är nattdjur är en seglivad myt...

    Katter är mer skymning och grynings djur faktiskt.. Deras ögon funkar bäst i de ljusförhållandena skymning och gryning har.
    (Fick lära mig det på Animal Planet om ett program som handlar om katter för ett par år sedan)...

    Det bästa din svägerska kan göra är att leka med katten ungefär 20 vid kvällen och sedan mata katten efter lek. Hon bör använda en sån där leksak med pinne som man sätter fast ett snöre i med en fjäder, och leka så att katten blir ordentligt trött..
    Brukar ta c;:a 20 minuter då katter är mer byggda för "fart" än "uthållighet".

    När katten håller på natten, så får svägerskan stålsätta sig och ignorera katten.. Så katten typ lär sig att hans beteende inte lönar sig för att få uppmärksamhet. Grund konceptet är typ; belöna bra beteende och ignorera dåligt beteende.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Thu 15 Dec 2022 13:53
    #4

    Håll kattdjäveln vaken en hel dag så han får se hur kul det är

  • Anonym (probl­embete­enden)
    Thu 15 Dec 2022 13:55
    #5

    Många djur kan skaffa sig otrevliga vanor som inkräktar på ägares liv och det gäller att ganska snabbt försöka se vad tusan som händer och vad som hjälper.

    För katten är det inget problem att väcka matte... så det handlar om att matte dels får skydda sig själv från väckning och dels inte göra ev. väckning lönsam.

  • Thu 15 Dec 2022 13:55
    #6

    Släng ut dem från sovrummet?

    Mina katter brukar sova med någon av ungarna. De går upp samtidigt som oss.

    Ibland får de sova i mitt rum, ibland vill jag sova ifred.

  • Thu 15 Dec 2022 14:02
    #7
    EnAnonumius skrev 2022-12-15 13:21:33 följande:

    Att katter är nattdjur är en seglivad myt...

    Katter är mer skymning och grynings djur faktiskt.. Deras ögon funkar bäst i de ljusförhållandena skymning och gryning har.
    (Fick lära mig det på Animal Planet om ett program som handlar om katter för ett par år sedan)...

    Det bästa din svägerska kan göra är att leka med katten ungefär 20 vid kvällen och sedan mata katten efter lek. Hon bör använda en sån där leksak med pinne som man sätter fast ett snöre i med en fjäder, och leka så att katten blir ordentligt trött..
    Brukar ta c;:a 20 minuter då katter är mer byggda för "fart" än "uthållighet".

    När katten håller på natten, så får svägerskan stålsätta sig och ignorera katten.. Så katten typ lär sig att hans beteende inte lönar sig för att få uppmärksamhet. Grund konceptet är typ; belöna bra beteende och ignorera dåligt beteende.


    Det låter vettigt och sunt. Visste faktiskt inte att det var skymning och gryning - älskar såna dokumentärer! 


     


    Tack för tips! 

  • Thu 15 Dec 2022 14:03
    #8
    Ascendere skrev 2022-12-15 13:53:15 följande:

    Håll kattdjäveln vaken en hel dag så han får se hur kul det är


    Haha, ja du, det hade varit en rolig sketch. 
  • Thu 15 Dec 2022 14:04
    #9
    Friger skrev 2022-12-15 13:55:55 följande:

    Släng ut dem från sovrummet?

    Mina katter brukar sova med någon av ungarna. De går upp samtidigt som oss.

    Ibland får de sova i mitt rum, ibland vill jag sova ifred.


    Jo, det är en tanke jag också har ställt mig. Det känns lite självklart att man ska låta djuret få ligga och sova någon annanstans om den inte kan anpassa sig till att sova med "resten av flocken". Den har ju både en stor "tron" att ligga i och en soffa för 4 personer. Så det borde inte vara svårt för den att leka där borta. Tror nog att den mest vill ha hennes uppmärksamhet för att den är uttråkad. 
  • Thu 15 Dec 2022 14:05
    #10
    Friger skrev 2022-12-15 13:55:55 följande:

    Släng ut dem från sovrummet?

    Mina katter brukar sova med någon av ungarna. De går upp samtidigt som oss.

    Ibland får de sova i mitt rum, ibland vill jag sova ifred.


    Jo, det borde vara något i den stilen. Låter mysigt med att dina katter har samma rutiner som ni har. Hur gamla är dem och hur lång tid tog det för dem att anpassa sig till dig / era rutiner?
  • Thu 15 Dec 2022 14:19
    #11
    Friendsandfamily skrev 2022-12-15 14:05:38 följande:
    Jo, det borde vara något i den stilen. Låter mysigt med att dina katter har samma rutiner som ni har. Hur gamla är dem och hur lång tid tog det för dem att anpassa sig till dig / era rutiner?
    Typ 4-6 år ungefär. Vanliga bondkatter jag tagit från en uppfödare som fått dem i retur.

    Några veckor sen så anpassade de sig. De följer efter som en hund när man rör sig över gården och jobbar och så.

    De är kastrerade och kan fritt springa ut och in.
  • Thu 15 Dec 2022 19:30
    #12

    Gösta lämnar inte Herman ifred, så han tar sin tillflykt till sovrummet. Sära på katterna på nätterna. Alternativt stäng sovrumsdörren.

Svar på tråden Katten stjäl hennes sömn. Vad kan jag göra?