• Tue 20 Dec 2022 14:24
    3025 visningar
    9 svar
    9
    3025

    Hjälp

    Hejsan fick hem min lilla kanin som är på 8 veckor i lördags.
    Han äter inte sitt pellets eller sin mat jag ger han, har även försökt med gurka och lite sånt med det vill han inte heller ha.
    vatten vill han inte heller ha, han kan ha tagit nått slick från vatten skålen han har med inte mer än så.


    han har gnagat lite på en morot en gång och han kan äta sitt hö som tur är men ja märker att hans bajs börjar bli lite dåligare. undrar om det kan ha med att han är dålig på att äta och dricka. 


    han humör är annars inte jätte dåligt, han verkar okej och kan gå runt i sin bur och så, han är inte lika nervös som i början och han vågar lite mer. 
    Allt är ju fortfarande nytt för han för han har bara varit här i ca 4 dagar.
    vad ska ja göra, vill inte att hans mage ska bli sämre för att han inte äter mycket o så. 

     

  • Svar på tråden Hjälp
  • Tue 20 Dec 2022 14:32
    #1

    Viktigast är att han äter hö. Gör han inte det så är det riktigt illa. Erbjud gurka, äpplen, morötter. Men ring en veterinär för säkerhets skull. Jag har haft 4 och en kanin som inte äter morötter är ganska ovanligt. Han kanske har ont i munnen? 

  • Anonym (A)
    Tue 20 Dec 2022 15:42
    #2
    +1

    Som sagt, det viktigaste är att han äter hö. Är det samma sorts pellets som han är van vid?

    Är han van att dricka ur skål eller flaska? Det finns dessutom olika sorts "munstycken" till flaskor. 

    Jag har två kaniner och ingen av dem äter Morot, äpple eller andra frukter. De vägrar. Däremot älskar de dill, bladpersilja, grönkål, ruccola, mangold etc. Man får prova sig fram.

    Har du möjlighet kan du plocka blåbärsris och små grenar av tex rönn eller sälg.

  • Tue 20 Dec 2022 15:49
    #3
    +1

    Hö är huvudföda för kaninen o den klarar sig på det.

  • Tue 20 Dec 2022 15:52
    #4
    Anonym (A) skrev 2022-12-20 15:42:29 följande:

    Som sagt, det viktigaste är att han äter hö. Är det samma sorts pellets som han är van vid?

    Är han van att dricka ur skål eller flaska? Det finns dessutom olika sorts "munstycken" till flaskor. 

    Jag har två kaniner och ingen av dem äter Morot, äpple eller andra frukter. De vägrar. Däremot älskar de dill, bladpersilja, grönkål, ruccola, mangold etc. Man får prova sig fram.

    Har du möjlighet kan du plocka blåbärsris och små grenar av tex rönn eller sälg.


    Björk och vide funkar oxå. Blåbärsris beror ju på var hon bor. 
    Mina älskade  påskriset när påsken var över. 
  • Tue 20 Dec 2022 16:34
    #5
    +1

    Så länge han äter hö är det bra. En kanin som inte äter alls blir det snabbt allvarligt för. 
    Han har vattenskål alltså? Dvs inte bara flaska? 

  • Tue 20 Dec 2022 17:48
    #6

    Jo han har vattenskål och flaska, fick med lite pellets från förra ägarn. har testat att ge han lite blad sallad oxå men d ville han inte ha

  • Anonym (A)
    Tue 20 Dec 2022 18:29
    #7

    Något som inte är så nyttigt men som mina kaniner älskar är knäckebröd (mest frukostknäcke). Det var det enda den ena kaninen åt på flera dagar efter sterilisering.  Jag ger en minibit per dag annars.
    Men, som sagt, hö är toppen, och din kanin verkar ju pigg.

  • Anonym (Mm)
    Tue 20 Dec 2022 19:03
    #8

    Fick du inte veta av uppfödaren vilken mat och vattenflaska han är van vid? Ring till dem och fråga om du känner dig osäker. 


    Jag har inte kanin utan hamster, men fick med en påse av det foder den var van vid, strö från hemmaburen (som luktar hemtamt), en tugglekssk den gillar plus de mest grundläggande skötselråden i ett litet häfte. Har också ett löfte om att jag alltid kan höra av mig om det är något jag undrar. 


    Vet att detta inte hjälper dig nu. Säger det mer för att berätta hur en ansvarsfull uppfödare gör. 

  • Anonym (Mm)
    Tue 20 Dec 2022 19:04
    #9

    Såg nu att du fått med lite pellets! :)

Svar på tråden Hjälp