• Tue 20 Dec 2022 14:55
    6821 visningar
    19 svar
    19
    6821

    Min dotter beskrivs som inbunden och extremt långsam

    Ville bara ventilera om någon har ett liknade barn.
    Vår dotter går i första klass och har knäckt läskoden, men hon kommer efter i klassen för att hon är så väldigt långsam. Pratat med hennes lärare och de beskriver henne som inbunden och osäker.
    Här hemma pratar hon mycket mer och har hett temperament. Hon får utbrott och skriker några ggr per dag.
    Funderar vad det kan bero på? Diagnos?

  • Svar på tråden Min dotter beskrivs som inbunden och extremt långsam
  • Anonym (Allt är inte en diagno­s)
    Tue 20 Dec 2022 15:45
    #1
    +2

    Eller så är hon bara blyg och behöver lite mer tid på sig med studierna, särskilt om hon nyligen knäckt läskoden. Avvakta och se om det kommer fram fler saker med tiden, det lilla du beskriver är inget att gå på.

  • Tue 20 Dec 2022 17:47
    #2

    Ja hon är extremt blyg det är hon. Men det är mest att hon har svårt med det sociala och hennes kraftigta ilskeutbrott som bekymrar mig mest.

  • Anonym (Allt är inte en diagno­s)
    Tue 20 Dec 2022 17:52
    #3
    +1
    Beya skrev 2022-12-20 17:47:24 följande:

    Ja hon är extremt blyg det är hon. Men det är mest att hon har svårt med det sociala och hennes kraftigta ilskeutbrott som bekymrar mig mest.


    Barn har ilskeutbrott. Det är något som kommer och går i perioder och beror på många olika saker. Det är helt naturligt. Anledningen att barn brukar ha ilskeutbrott hemma men inte i andra miljöer som t ex skola osv är för att det är där de känner sig trygga nog att släppa på garden, man får ta det som ett positivt tecken. Samtidigt så klart lära henne att det är ok att vara arg men att man då kan använda sina ord istället för att skrika eller t ex slå i dörrar och allt de nu kan få för sig.
  • Tue 20 Dec 2022 19:17
    #4

    Jo förstås, det har de absolut.
    Men skulle gärna få höra från fler om de har fått höra samma från lärare.


    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2022-12-20 17:52:26 följande:
    Barn har ilskeutbrott. Det är något som kommer och går i perioder och beror på många olika saker. Det är helt naturligt. Anledningen att barn brukar ha ilskeutbrott hemma men inte i andra miljöer som t ex skola osv är för att det är där de känner sig trygga nog att släppa på garden, man får ta det som ett positivt tecken. Samtidigt så klart lära henne att det är ok att vara arg men att man då kan använda sina ord istället för att skrika eller t ex slå i dörrar och allt de nu kan få för sig.
  • Anonym (Allt är inte en diagno­s)
    Tue 20 Dec 2022 20:39
    #5
    Beya skrev 2022-12-20 19:17:24 följande:

    Jo förstås, det har de absolut.
    Men skulle gärna få höra från fler om de har fått höra samma från lärare.


    Tja vad vet jag, jag är lärare själv så :)
  • Tue 20 Dec 2022 21:13
    #6
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2022-12-20 20:39:09 följande:
    Tja vad vet jag, jag är lärare själv så :)
    Ja men vad bra:) Då undrar jag om du skulle kunna säga så till dina elever eller vårdnadshavare? Och varför isf?
  • Anonym (Allt är inte en diagno­s)
    Tue 20 Dec 2022 21:45
    #7
    Beya skrev 2022-12-20 21:13:35 följande:
    Ja men vad bra:) Då undrar jag om du skulle kunna säga så till dina elever eller vårdnadshavare? Och varför isf?
    Jag skulle inte kalla en elev inbunden (främst för att nästan ingen förstår vad det betyder) men det är klart att man måste kunna berätta för vh om en elev verkar osäker på ett eller annat sätt, eller om hon är tystlåten, tillbakadragen osv om det är något som påverkar studierna eller det sociala samspelet med andra elever. Det ingår i dialogen med vh att vara öppen med det man ser (som är relevant). I samtal med eleven så säger man inte "du är så här" utan man ställer snarare frågor så att hen själv får beskriva hur hen har det, och så har man en dialog kring situationen. Det beror lite på vad det gäller. Om jag ger feedback till en elev utifrån kunskapskriterierna t ex så ingår sådant som säkerhet och då är det rätt självklart att man måste ta upp det när det är något som påverkar betyget.
  • Anonym (också lärare­)
    Tue 20 Dec 2022 21:51
    #8

    Det är klart att din dotter skulle kunna ha autism (vilket jag skulle tolka uttalandet som) men i så unga år kan allt hända och hon kan utvecklas till en helt annan typ av människa.

    De elever jag har med autism kan vara väldigt långsamma i tanken men duktiga om de bara får tid på sig, att vara introvert är ju också ganska vanligt så visst kan hon ha autism eller drag av det. Har ni det i släkten?

  • Anonym (L)
    Tue 20 Dec 2022 22:02
    #9

    När min dotter gick i ettan sa läraren att hon verkade ha Aspergers så då bad jag bup utreda. Hon hade dock inga utbrott och fick inte någon diagnos då men är du osäker så tycker jag att du bör fråga bup eller be skolan göra en basutredning som de kan ge bup som grund. Det är ju bara bra om det är så att hon får hjälp tidigt om de nu ser att hon behöver det. Värre att vara efterklok.

  • Wed 21 Dec 2022 01:09
    #10

    Om du anar en diagnos, så självklart kan du be dem utreda. 
    Jag vill bara säga att min bästa vän från barndomen (nu 50 år) var väldigt långsam i allt hon gjorde, men varit normal som vuxen, skicklig att kompensera det. Lärt sig att snabba sig när det behövs. Hon läste jättesakta, men hade 100% i läsförståelse. 
    Så det behöver inte vara något annorlunda. Tycker också att det är bra att hon visar humör hemma, där hon är trygg, som ovanstående skrev.
    Försök hitta hennes triggers. Vår dotters är när hon är trött och man inte lyssnar färdigt - hon blir missförstådd.

  • Anonym (Q)
    Wed 21 Dec 2022 02:14
    #11
    Anonym (L) skrev 2022-12-20 22:02:23 följande:

    När min dotter gick i ettan sa läraren att hon verkade ha Aspergers så då bad jag bup utreda. Hon hade dock inga utbrott och fick inte någon diagnos då men är du osäker så tycker jag att du bör fråga bup eller be skolan göra en basutredning som de kan ge bup som grund. Det är ju bara bra om det är så att hon får hjälp tidigt om de nu ser att hon behöver det. Värre att vara efterklok.


    Fick hon en autismdiagnos senare? 
  • Wed 21 Dec 2022 07:41
    #12

    Autism? Nej ingen har det i släkten dock finns adhd 


    Anonym (också lärare) skrev 2022-12-20 21:51:28 följande:

    Det är klart att din dotter skulle kunna ha autism (vilket jag skulle tolka uttalandet som) men i så unga år kan allt hända och hon kan utvecklas till en helt annan typ av människa.

    De elever jag har med autism kan vara väldigt långsamma i tanken men duktiga om de bara får tid på sig, att vara introvert är ju också ganska vanligt så visst kan hon ha autism eller drag av det. Har ni det i släkten?


  • Anonym (L)
    Wed 21 Dec 2022 08:09
    #13
    Anonym (Q) skrev 2022-12-21 02:14:41 följande:
    Fick hon en autismdiagnos senare? 
    Ja.
  • Anonym (också lärare­)
    Wed 21 Dec 2022 08:20
    #14
    Beya skrev 2022-12-21 07:41:29 följande:

    Autism? Nej ingen har det i släkten dock finns adhd 


    Då är det nog inte helt otippat att hon skulle kunna få diagnos senare, däremot nu tycker jag att ni ska låta henne vara så länge pga hennes låga ålder.

    Om hon själv verkar må dåligt över sin situation behöver ni ta henne till Bup och ta hennes svårigheter på allvar, när skolan flaggar kan det vara så enkelt att de är underbemannade och inte hinner med henne i skolan. Se också till att de inte dömer hennes intelligens efter att hon är långsam- det är två helt olika saker!
  • Wed 21 Dec 2022 10:25
    #15

    Ok. Tycker bara det känns hemskt att man måste passa in i en mall.


    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2022-12-20 21:45:41 följande:
    Jag skulle inte kalla en elev inbunden (främst för att nästan ingen förstår vad det betyder) men det är klart att man måste kunna berätta för vh om en elev verkar osäker på ett eller annat sätt, eller om hon är tystlåten, tillbakadragen osv om det är något som påverkar studierna eller det sociala samspelet med andra elever. Det ingår i dialogen med vh att vara öppen med det man ser (som är relevant). I samtal med eleven så säger man inte "du är så här" utan man ställer snarare frågor så att hen själv får beskriva hur hen har det, och så har man en dialog kring situationen. Det beror lite på vad det gäller. Om jag ger feedback till en elev utifrån kunskapskriterierna t ex så ingår sådant som säkerhet och då är det rätt självklart att man måste ta upp det när det är något som påverkar betyget.
  • Anonym (Abc)
    Wed 21 Dec 2022 13:41
    #16

    Bättre att utreda en gång för mycket än en för lite om man är orolig. Vårt barn har add. Väldigt intelligent men hamnar efter i allt för att han inte klarar av att påbörja uppgifterna, sortera ut vad som är viktigt,störs av fläkten, klasskompisen som klickar med pennan, klasskompisen som äter äpple, klasskompisen som drar med foten i golvet mm mm. Och utbrott av ilska och tårar hemma för då är kan helt slut efter skoldagens osynliga påfrestningar. 

    OM man har en diagnos är det bättre ju tidigare man ser det och kan erbjuda den hjälp som barnet behöver. Vårt barn fick hjälp redan innan, men efter diagnosen så kommer ytterligare en förståelse med "det här har andra barn med samma diagnos uppskattat ".

  • Anonym (Allt är inte en diagno­s)
    Wed 21 Dec 2022 17:03
    #17
    Beya skrev 2022-12-21 10:25:56 följande:

    Ok. Tycker bara det känns hemskt att man måste passa in i en mall.


    Ja det är trist att de verkar ha den attityden på din dotters skola men de goda nyheterna är att det inte är så generellt i skolvärlden.
  • Anonym (Magnu­s)
    Wed 21 Dec 2022 23:23
    #18
    +1

    Låter som en kommentar som mina föräldrar kunde ha fått om mig på 80-talet. Och jag trodde skolan hade kommit längre.
     Flickan har precis lärt sig läsa. Det är klart det tar lite tid. Alla är olika. Sedan är inte lärandet ett sprinterlopp utan ett maraton. 

  • Thu 22 Dec 2022 21:06
    #19

    Vad menar din med ? som jag tolkar uttalandet som?? 


     


    Anonym (också lärare) skrev 2022-12-20 21:51:28 följande:

    Det är klart att din dotter skulle kunna ha autism (vilket jag skulle tolka uttalandet som) men i så unga år kan allt hända och hon kan utvecklas till en helt annan typ av människa.

    De elever jag har med autism kan vara väldigt långsamma i tanken men duktiga om de bara får tid på sig, att vara introvert är ju också ganska vanligt så visst kan hon ha autism eller drag av det. Har ni det i släkten?


Svar på tråden Min dotter beskrivs som inbunden och extremt långsam