• Mari88

    Socialen hotar

    Om socialen säger att det är frivilligt att åka till ett HVB-hem men om du inte åker så hotar de att ta ditt barn ifrån dig. Hur är det då frivilligt? Och får de göra så, hota att ta ditt barn?

  • Svar på tråden Socialen hotar
  • Anonym
    Anonym (Ja) skrev 2022-12-22 12:19:49 följande:
    Du verkar ha blandat ihop saker. Det är inte ts som är barnet/ungdomen, ts är föräldern.
    Läs gärna kommentaren som jag besvarade. 
  • Anonym (Eva)

    I första hand vill man ha ett frivilligt samarbete med föräldrarna och erbjuder därför insatser enligt SoL. Frivilligt är bättre för alla och framförallt barnet. Detta innebär att man har full rätt att tacka nej till insatser men... Om barnets hälsa eller liv anses vara i fara så kan insatserna övergå till LVU som inte frivilligt.
    Exempelvis om barnet har en ätstörning som riskerar barnets liv men föräldern vill hantera situationen utan hjälp. Är det då rimligt att låta barnet långsamt dö för att föräldern inte inser sina begränsningar? Samma med missbruk hos föräldrarna, ungdomsbrottslighet osv.
    Det är fruktansvärt dyrt att placera barn och socialens budgetar är mycket begränsade. Ingen tycker att det är kul att placera barn och speciellt inte med LVU.

  • Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2022-12-22 12:24:56 följande:
    Läs gärna kommentaren som jag besvarade. 
    Ja jag läste men den här tråden handlar inte om ungdomar med bra föräldrar som hamnar på glid, så frågan är om DU har läst och förstått.
  • Anonym (Lovis)

    Anonym verkar ha problem med att förstå innebörden av det hen läser. Tråden handlar om föräldern och inte barnet.

  • Anonym
    Anonym (Lovis) skrev 2022-12-22 17:19:51 följande:

    Anonym verkar ha problem med att förstå innebörden av det hen läser. Tråden handlar om föräldern och inte barnet.


    Du förstår alltså inte heller att jag besvarade ett specifikt inlägg?
  • Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2022-12-22 18:09:54 följande:
    Du förstår alltså inte heller att jag besvarade ett specifikt inlägg?
    Inlägget handlar ju om ts och hens situation, det du skrev har inte med saken att göra.
  • Anonym
    Anonym (Ja) skrev 2022-12-22 18:11:50 följande:
    Inlägget handlar ju om ts och hens situation, det du skrev har inte med saken att göra.
    Men snälla...?
  • Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2022-12-22 18:13:29 följande:
    Men snälla...?
    Snälla själv, håll dig till ämnet istället för att svara som "god dag yxskaft".
  • Anonym
    Anonym (Ja) skrev 2022-12-22 18:21:26 följande:
    Snälla själv, håll dig till ämnet istället för att svara som "god dag yxskaft".
    Aldrig hört talas om sidospår?
    Varför gnäller du inte på personen som jag citerade, som eskalerade i ditt utbrott mot mig?
  • Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2022-12-22 18:26:00 följande:
    Aldrig hört talas om sidospår?
    Varför gnäller du inte på personen som jag citerade, som eskalerade i ditt utbrott mot mig?
    Jo, det kallas off topic, Starta en egen tråd om du vill diskutera något annat än ts fråga. Personen du citerade höll sig däremot till ämnet, vilket du fortfarande inte fattar. Utbrott....? Ta av dig offerkoftan.
Svar på tråden Socialen hotar