• Mon 26 Dec 2022 07:03
    7172 visningar
    12 svar
    12
    7172

    Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?

    Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-26 09:05
    Jag vet orsaken och det behöver därför inte diskuteras. Svara enbart på frågan. Om ni har tips så skriv det. Inget annat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-26 10:04
    Aptitlösheten beror på sjukdom. Vill inte gå in närmare än så, vänligen respektera detta. Jag vill enbat ha råd om hur man får hunden att äta och dricka.

  • Svar på tråden Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?
  • Mon 26 Dec 2022 07:09
    #1
    +1

    Bokar en tid hos veterinär. Är det hög ålder, sjukdom, tänder, vantrivsel? Svårt att veta med så lite information.
    Djur som inte äter eller dricker går inte att tvinga utan det finns oftast ngt bakomliggande problem. 
    Hoppas det löser sig med vovven. 

  • Mon 26 Dec 2022 08:11
    #2

    Man gör en utredning hos vet för att ta reda på orsak. Har hunden inte fått i sig vätska så måste du ge den "under tvång" med tex spruta eller ge den vatten med lite laktosfri fil eller liknande för att få den att dricka. Minst 1/2 dl vatten per kroppskg behöver den få i sig per dygn annars behöver den dropp.

    Hur länge har det pågått, andra sjukdomstecken, dricker och äter den ingenting?

  • Mon 26 Dec 2022 09:48
    #3
    +2

    Om du vet orsaken behöver du skriva den här för att få relevanta råd. Såklart olika strategier beroende på varför den inte äter.

  • Mon 26 Dec 2022 10:24
    #4
    +1

    Har haft ett flertal olika hundar som inte ätit av olika anledningar 
    1. En omplaceringshund som inte åt för att hon var ny hos oss. Lösning: Bytte ut fodret till färskfoder som hon gillade för att få skjuts på aptiten. 
    2. En hund som hade infektion och varken åt eller drack Lösning: Åkte in och fick detta konstaterat. De la in honom och han fick antibiotika och vätskedropp. Började sedan äta igen.
    3. En hund som inte åt pga löptider Lösning: Han fick äta det han ville. Vi väntade ut honom. 
    4. En hund som inte åt alls Lösning: Gammal hade ont gick inte att locka med mat. Veterinären erbjöd aptitstimulerande medel men kunde inte lova bättring. Vi lät honom somna in. 
    Mitt tips och det här är ju helt generellt utan hänsyn till sjukdom, då jag inte vet vilken.
    Strunta i det gamla fodret. Locka med sånt hunden verkligen tycker om. Korv, hundgodis, kattmat etc. Lägg godis eller ett knäckt ägg i vattnet för att se om drickandet kommer igång.   
    Äter/ dricker inte hunden då får du ta kontakt med din veteeinär igen för vidare strategi.    

  • Mon 26 Dec 2022 10:41
    #5
    +1
    Anna5215 skrev 2022-12-26 07:03:20 följande:
    Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?

    Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-26 09:05
    Jag vet orsaken och det behöver därför inte diskuteras. Svara enbart på frågan. Om ni har tips så skriv det. Inget annat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-26 10:04
    Aptitlösheten beror på sjukdom. Vill inte gå in närmare än så, vänligen respektera detta. Jag vill enbat ha råd om hur man får hunden att äta och dricka.


    Dricker/äter hunden ingenting frivilligt får du ju tvinga i den vatten. Mat är svårare att tvinga i en hund så personligen hade jag ju låtit hunden somna in innan den blir uttorkad/utmärglad. Jag antar att du redan testat olika högenergifoder samt blandat tex fil i vattnet.
  • Mon 26 Dec 2022 11:18
    #6
    +1
    Anna5215 skrev 2022-12-26 07:03:20 följande:
    Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?

    Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-26 09:05
    Jag vet orsaken och det behöver därför inte diskuteras. Svara enbart på frågan. Om ni har tips så skriv det. Inget annat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-26 10:04
    Aptitlösheten beror på sjukdom. Vill inte gå in närmare än så, vänligen respektera detta. Jag vill enbat ha råd om hur man får hunden att äta och dricka.


     Omöjligt att ge råd om man inte vet bakgrunden. Djur som inte äter och dricker pga sjukdom har oftast gett upp om det är alllvarligt
    Är det en tillfällig sjukdom så en annan sak. 

    Det kan vara direkt djurplågeri att försöka tvinga i svårt sjuka djur föda och vatten. Ifall inre organ givit upp t ex. 

    Men ok svarar på frågan ändå, man kan försöka med matskedar med vätska in. Alternativt en liten spruta att pytsa in lite vätska i taget i mungipan. Om inte hinder finns i buk eller annat. 

    Prioritera lite vätska stället för fast föda. Finns det ngt som hunden kan tänkas gilla?
    Vad gav veterinären för råd?
    Brukar finnas specialkost för sjuka djur på veterinärstationer.
    Är djuret allvarligt sjuk terminalt så att säga är det humant med avlivning. 
  • Mon 26 Dec 2022 11:27
    #7
    -1
    Dzala skrev 2022-12-26 10:24:49 följande:

    Har haft ett flertal olika hundar som inte ätit av olika anledningar 
    1. En omplaceringshund som inte åt för att hon var ny hos oss. Lösning: Bytte ut fodret till färskfoder som hon gillade för att få skjuts på aptiten. 
    2. En hund som hade infektion och varken åt eller drack Lösning: Åkte in och fick detta konstaterat. De la in honom och han fick antibiotika och vätskedropp. Började sedan äta igen.
    3. En hund som inte åt pga löptider Lösning: Han fick äta det han ville. Vi väntade ut honom. 
    4. En hund som inte åt alls Lösning: Gammal hade ont gick inte att locka med mat. Veterinären erbjöd aptitstimulerande medel men kunde inte lova bättring. Vi lät honom somna in. 
    Mitt tips och det här är ju helt generellt utan hänsyn till sjukdom, då jag inte vet vilken.
    Strunta i det gamla fodret. Locka med sånt hunden verkligen tycker om. Korv, hundgodis, kattmat etc. Lägg godis eller ett knäckt ägg i vattnet för att se om drickandet kommer igång.   
    Äter/ dricker inte hunden då får du ta kontakt med din veteeinär igen för vidare strategi.    


    Tack så mycket för dina råd. Uppskattas.
  • Mon 26 Dec 2022 11:28
    #8
    +1

    Även om du vet anledningen så låter det extremt allvarligt att den inte ens dricker. Jag hade ringt veterinär. Finns ju veterinär på nätet du kan ringa och prata med via app. Har för mig det är gratis.
    Din hund lider och kan bli uttorkad.

  • Mon 26 Dec 2022 14:00
    #9
    Anna5215 skrev 2022-12-26 07:03:20 följande:
    Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?

    Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-26 09:05
    Jag vet orsaken och det behöver därför inte diskuteras. Svara enbart på frågan. Om ni har tips så skriv det. Inget annat.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-26 10:04
    Aptitlösheten beror på sjukdom. Vill inte gå in närmare än så, vänligen respektera detta. Jag vill enbat ha råd om hur man får hunden att äta och dricka.


    Vår lilla skrutt va också en matvägrare när hennes maginflammation bråkade
    kokt Kyckling, kokt ris, kokt färs, kokta morötter och olika blötmat skiftade vi emellan
    Ett tag gjorde jag egen mat till henne av kokt kyckling ris och kokta grönsaker hittade ett kosttills man kunde blanda i för att det skulle bli ett heltider. Hon fungerade även på vom digestive förskfoder 
    vad de gäller dricka så älskade hon is så jag frös vattenballonger så fick hon ligga och knapra på dom

  • Mon 26 Dec 2022 14:55
    #10
    -1 +1
    Starka skrev 2022-12-26 14:00:38 följande:

    Vår lilla skrutt va också en matvägrare när hennes maginflammation bråkade
    kokt Kyckling, kokt ris, kokt färs, kokta morötter och olika blötmat skiftade vi emellan
    Ett tag gjorde jag egen mat till henne av kokt kyckling ris och kokta grönsaker hittade ett kosttills man kunde blanda i för att det skulle bli ett heltider. Hon fungerade även på vom digestive förskfoder 
    vad de gäller dricka så älskade hon is så jag frös vattenballonger så fick hon ligga och knapra på dom


    Tack så mycket för att du delar med dig.
  • Tue 27 Dec 2022 01:46
    #11
    Anna5215 skrev 2022-12-26 14:55:15 följande:
    Tack så mycket för att du delar med dig.
    Havregrynsgröt glömde jag 😊 lägger sig lite som ett skyddande lager i magen och stabiliserar lite om det blir klurigt med foderbyte. Vi fick tips av vet att ge lite havregrynsgröt varje kväll
  • Tue 27 Dec 2022 04:22
    #12
    Starka skrev 2022-12-27 01:46:21 följande:
    Havregrynsgröt glömde jag 😊 lägger sig lite som ett skyddande lager i magen och stabiliserar lite om det blir klurigt med foderbyte. Vi fick tips av vet att ge lite havregrynsgröt varje kväll
    Tack!
Svar på tråden Hur får man en hund att äta och dricka som inte gör det?