• Anonym (Sarah)

    Spädbarn på dagis, anknytning?

    I Sverige klagar vi på att ettåringar lämnas på förskola, och de som klagar mest är oftast de som inte själva behövt lämna ettåringar på förskola.
    Jag är mamma till fem barn, och har behövt lämna tre av mina barn som ettåringar, och en som tvååring.   
    Allt pga ekonomin, inte att jag velat lämna de så tidigt.
    MEN,  nu är det inte våra svenska barn det ska handla om,  utan hur föräldrar i andra länder löser situationen, de allra flesta måste tjäna pengar. 
    Mina föräldrar kommer från USA, och där är det helt normalt att lämna spädbarn på dagis.   
    För mig som just nu har en tremånaders baby, känns det så avlägset.  Hon är med och på mig hela tiden, att lämna bort henne på dagis hela dagarna känns helt overkligt!    Men i USA är det inte konstigt att lämna bebisar i den åldern hela dagarna från 8-16.30.
    Hur blir egentligen anknytningen 

  • Svar på tråden Spädbarn på dagis, anknytning?
  • Anonym (Sarah)

    All text flöt ihop i slutet, skriver på mobilen.
    Men hoppas att frågan gick fram? 

  • mari123

    Det finns ju rimligtvis många som är vuxna idag OCH som blev lämnade på förskola som spädbarn!? Hade det varit ngt alarmerande kring det så hade man väl hört om det vid det här laget? Jag tänker på hur det kan ha sett ut på grott-tiden! ANTAGLIGEN så var det några få som stannade i grottan med spädbarnen medan de andra samlade mat!? 

  • Tow2Mater

    Fsk/dagis för de små ser inte riktigt ut som svenska fsk/dagis; det är högre personaltäthet, färre barn, mindre grupper och mindre personalbortfall (dvs inget evigt vabbande eller annan konstant personalfrånvaro, så den personal som finns blir del av anknytningspersonerna). Och sen prioriterar man att vara med sitt barn när man inte jobbar. Så anknytningen blir i slutändan helt bra.

  • Anonym (Sarah)
    mari123 skrev 2022-12-28 01:59:09 följande:

    Det finns ju rimligtvis många som är vuxna idag OCH som blev lämnade på förskola som spädbarn!? Hade det varit ngt alarmerande kring det så hade man väl hört om det vid det här laget? Jag tänker på hur det kan ha sett ut på grott-tiden! ANTAGLIGEN så var det några få som stannade i grottan med spädbarnen medan de andra samlade mat!? 


    Sverige har så vitt jag vet aldrig haft traditionen med spädbarn på förskola.   Tack vare den (jämfört med andra länder) generösa föräldraförsäkringen vi har här. 
    Så jag tror inte att det finns särskilt många vuxna svenskar som blivit lämnade på förskola när de var spädbarn.
    Hur grottmänniskorna gjorde vet jag inte, men jag misstänker att de inte lämnade bort sina diande spädbarn till utomstående hela dagarna i alla fall....
  • Anonym (Sarah)

    Tow2Mater:  Ja, jo, jag vet att det är annorlunda precis som du skriver, men fortfarande så blir ju anknytningen till föräldrarna inte detsamma när ett spädbarn lämnas bort från sina föräldrar hela dagarna.   Ett par timmar om dagen tillsammans med föräldrarna kan inte kompensera det.   Amning/matning påverkas ju också. 

  • mari123
    Anonym (Sarah) skrev 2022-12-28 02:23:26 följande:
    Sverige har så vitt jag vet aldrig haft traditionen med spädbarn på förskola.   Tack vare den (jämfört med andra länder) generösa föräldraförsäkringen vi har här. 
    Så jag tror inte att det finns särskilt många vuxna svenskar som blivit lämnade på förskola när de var spädbarn.
    Hur grottmänniskorna gjorde vet jag inte, men jag misstänker att de inte lämnade bort sina diande spädbarn till utomstående hela dagarna i alla fall....
    Nä vi har ju generösa regler men om det inte finns svensk forskning så borde det ju finnas NÅGON? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Sarah) skrev 2022-12-28 02:33:19 följande:
    Tow2Mater:  Ja, jo, jag vet att det är annorlunda precis som du skriver, men fortfarande så blir ju anknytningen till föräldrarna inte detsamma när ett spädbarn lämnas bort från sina föräldrar hela dagarna.   Ett par timmar om dagen tillsammans med föräldrarna kan inte kompensera det.   Amning/matning påverkas ju också. 
    Så vad är skillnaden mellan en bra anknytning och en superbra anknytning?

    De flesta jobbar 5 dagar och har sedan 2 dagar helt lediga med sina barn. Och precis som i Sverige jobbar många omlott - en kanske börjar tidigt och den andra slutar senare.
  • mari123

    Jag tänker att barn som föds välkomna av älskande föräldrar har ALLT på sin sida. Även om det blir tidig förskola eller annat som inte är optimalt *typ* så landar detta barn ALLTID mjukt. Barn från "dåliga" hem blir sedda  på förskolan och kan hjälpas och barn från "goda" hem klarar sig bra.

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Sarah) skrev 2022-12-28 02:23:26 följande:
    Sverige har så vitt jag vet aldrig haft traditionen med spädbarn på förskola.   Tack vare den (jämfört med andra länder) generösa föräldraförsäkringen vi har här. 
    Så jag tror inte att det finns särskilt många vuxna svenskar som blivit lämnade på förskola när de var spädbarn.
    Hur grottmänniskorna gjorde vet jag inte, men jag misstänker att de inte lämnade bort sina diande spädbarn till utomstående hela dagarna i alla fall....
    Alltså bra föräldraförsäkringar finns också i andra länder. Du kan inte bara jämföra med USA som inte har ngn direkt. Där också en större del ju faktiskt är hemma med sina mindre barn. Det är ju helt olika system. 
    En sak i vissa länder om man är tvungen att lämna tidigare kanske vid 6 mån så ofta går barnen långt ifrån heltid. Sedan finns typ dagmamma systemet kvar i vissa länder och barnet går några timmar ibland. Medans i Sverige är det heltid på Fsk och mer än så som är normen. Även om många försöker fixa och trixa och förlänga såklart. 
    Sedan finns länder i EU där man kan vara hemma i upp till 3 år. Med en lägre men ändå pensionsgrundande inkomst sista året. Kan tro att många väljer att börja arbeta deltid tidigare men man har iallafall möjlighet att vara hemma längre med sitt barn.
    I USA är det kanske mer beroende på vad enskilda arbetsgivare är villiga att gå med på. Vet ej. Känner ingen som har små barn där.
  • Anonym (Eira)

    Anknytningen är ständigt pågående och bygger på så mycket mer än huruvida man lämnar sina barn på förskola runt ett år eller ej. Vore anknytningen enbart beroende på om mamma eller pappa var närmast det lilla barnet efter bara några veckor (vilket kan vara fallet i tex USA) så skulle ju med samma teori väldigt många amerikaner vara skadade i sin anknytning.
    Den här artikeln är ganska basic och bra:

    Här är de största missuppfattningarna om barns anknynting - DN.SE

Svar på tråden Spädbarn på dagis, anknytning?