• Mon 2 Jan 2023 11:22
    32299 visningar
    38 svar
    38
    32299

    BF i juli 2023.

    Hej! 
    Då jag inte har sociala medier så tänkte jag att jag startar en egen tråd som faktiskt blir kvar här och INTE flyttas över till facebook som alla andra. 

    Nu till det roliga! 
    Skulle vara kul att få följa er andra också som har bf 2023! 

    Jag plussade dagen innan farsdag/min födelsedag. Det var inte planerat utan försökte förebyggas med både dagen efterpiller och preventivmedel men "mini" ville sig till vår familj ändå.
    Vi har 2 barn sen tidigare, födda 16 och 20. 
    Har mått riktigt dåligt denna graviditet jämfört med de tidigare, illamående, tidig anemi och lågt blodtryck som jag aldrig brukar ha men nu börjar det äntligen vända. 

    Hur mår ni? 😊

  • Svar på tråden BF i juli 2023.
  • Anonym (Kring­lan86)
    Mon 2 Jan 2023 16:14
    #1

    Hej, kul med en juli-tråd. Jag är planerad till 18/7 och fick plus på fars dag. Jag kunde såklart inte låta möjligheten passera och slog in testet i presentpapper och gav till min fästman. Vi har försökt sedan Januari och fick ett tidigt MA i våras så jag går lite på nålar kan man säga. Jag har fått jättefin hjälp att inte oroa mig så mycket och redan gjort 3 UL (senast 21/12). Så coolt att se den lill* fladdra där inneGlad Det är hursomhelst lite nervöst. 

    Jag har inte haft jättemycket symtom men i början hade jag ett jäkligt subtilt illamående, särskilt på kvällarna. Detta i gott sällskap av galen tröttma och ömma bröst. Då och då har jag haft molvärk men inte så mycket. Nu är jag i 11+6 tror jag och känner typ ingenting. Lite ömmma bröst är det enda. Det är såklart skrämmande men alla andra säger att jag bara skall vara glad för det. Om 1 vecka är det dags för KUB och NIPT så jag behöver bara vara orolig tills dessGlad När i Juli är det dags för dig? Har du mkt symtom? Har du skrivit in dig hos BM ännu?

  • Tue 3 Jan 2023 00:47
    #2

    Åh vad kul med svar och med fler juli-bebisar! 
    Vilken fin present, här vart det lite annorlunda. Kunde inte hålla mig en dag till utan frågade om han ville ha en tidig present och visade testet men fick till svar: "vadå, har du covid?"..

    Underbart att ni fått sett den lille och håller alla tummar och tår att det går bra denna gång! 
    Låter som om du har en väldigt bra barnmorska som hjälper till att lugna nerverna! 

    Nu börjar jag må bättre med det har egentligen bara gjort mig orolig då man inte känner av något förutom hunger.. 

    Den 4/7 är vi beräknad, så den 9/2 ska vi på RUL! 
    Barnmorskan fick jag komma till rätt så snabbt, men sen vart det inte så mycket mer än blodprover och inskrivning eftersom det är 3:e.

    Är det ert första barn? Ska ni ta reda på kön? Har ni berättat för familj och vänner ännu? :)

  • Anonym (Kring­lan86)
    Wed 4 Jan 2023 19:49
    #3

    Haha, vad roligt. Hoppas han blev gladare när du förklarade vad det var. 


    det är vårt första gemensamma barn men min fästman har två barn sedan innan så han skall bli trebarnsfarsa nuTyst Vi hade tänkt ta reda på kön, blir enklare för då kan vi spara lite saker från hans tidigare barn samt min bror som nyss fått barn om det är en tjej. Å så tvärsom ifall det blir en pojk tänker jag. Vi har berättat för de närmsta men inte på jobb osv. Blir lite känsligt såklart efter missfallet. Man vill inte gärna skrika det över bergen igen liksom. 


    Har ni berättat ännu? Ska ni ta reda på kön och kub å nipt å allt?

  • Wed 4 Jan 2023 23:14
    #4

    Jodå, dagen efter nät chocken lagt sig men vi hade ju tänkt att stanna vid 2, men livet kan vela annorlunda ibland så då fick vi tänka om 😊

    Det är ju perfekt om de har kvar saker som er lilla kan få! 
    Vi hoppas väl på att behöva köpa mycket nytt då det skulle vara kul med en pojk också men allt välkommet, och praktiskt och ekonomiskt blir det ju med en tredje tjej.. 

    Nej det kan jag tänka mig att man vill vänta något vecka extra.
    Men det är samma för oss, de närmsta har vi berättat för men inte jobb och så då jag inväntar fastanställning i slutet av månaden så försöker ligga lågt tills dess men det börjar bli lite svårt att dölja både på beteende och mage. 

    Jo vi ska ta reda på det, blir lättare med planering samt så vill äldsta dottern gärna veta så det blir så igen. 
    Nej inget kub eller så, utan enbart RUL. 

  • Anonym (Kring­lan86)
    Thu 5 Jan 2023 21:08
    #5

    Jag känner att det såklart är vilket som men jag skulle ju gärna se att vi jämnade ut familjen med en pojke, haha, min fästman är så ensam nu i quinnornas lynniga sinneSkrattande men han klarar sig nog oavsett. 


    Åh, har du fått mage redan? Avis! Jag börjar ju känna mig rundare i allmänhet för kläder sitter tighare men det känns mer som ökad blodmängd och vätska än som att det bara är magen. Iofs om man är förstagångsföderska skall det ju ta längre tid för magen att komma fram så det kanske är normalt  


    Jag är skitnervös för måndag nu. På sätt och vis kännner jag mig gravid och på sätt och vis inte. Men ska bli skönt med UL igen. Sen är jag nervös för KUB också. Gjorde inte KUB med något utav barnen? Där jag bor erbjuds det ju gratis men NIPT betalar vi för. 

  • Fri 6 Jan 2023 21:37
    #6

    De klarar sig rätt så bra, min gubbe lever än trots att han delar hem med 3 tjejer än så länge stackarn.. 
    Men förstår din tanke, man har väl nästan oftast ett önskemål om vad det ska bli, det hade jag med de båda tjejerna Men de vart tvärtom så denna gång är jag inställd på en tjej 😅 

    Ja lite mage har jag Men sen som dig så är det ju även ökad blodmängd och likande så det är ju inte riktigt så att man ser direkt att man är gravid utan kan ju vara en snabb viktuppgång med! 
    Så är det, med första kunde jag dölja det till v 30 så det skiljer sig ju lite. Men den kommer snart din med! 

    Nervös förstår jag men vad skönt att få göra flera UL under dessa "spökveckor". Håller på att bli galen med att räkna ner dagarna till den 9/2 när det är dags för oss.
    Nej här bekostas allt själv och eftersom ingen utav tidigare barn har haft några problem och man är under 35 så känns det inte så nödvändigt för oss att bekosta det, det blir ju så dyrt i slutändan så vi väntar till RUL. 

  • Sat 7 Jan 2023 20:13
    #7

    Stort lycka till imorgon, hoppas att allt ser jättebra ut! 

  • Anonym (Kring­lan86)
    Sun 8 Jan 2023 10:03
    #8

    Ja det där med vikten känns lite stökigt. Kag ska inte säga att jag smällt i mig varken mat eller snarr men jag har inte levt som en kanin heller och min vikt har flippat fullständigt Tyst inte oväntat dock för jag har alltid haft lätt för att lägga på mig men ändå. 


    Det är alltså nu till veckan som KUB kommer. Men tackar för lyckönskningarna. Börjat tagga till ordentlig. Förstår att det måste kännas som en evighet till RUL. Jag hade inte kunnat hålla mig. Hade jag inte fått de här så hade jag nog pyntat för dem själv om jag känner min egen slösaktighet rätt. Såklart ingen idé att vara orolig. Jag är över 35 så jag har väl rätt till KUB pga det antar jag. 


    Anar att du kanske har kvar mammakläder sedan sist men minns du när du började köpa sånt första gången? Jag vill inte vara för tidig med shoppingen men börjar kännas trångt i mycket i min garderobTyst

  • Sun 8 Jan 2023 19:58
    #9

    Ja det känns lite som att man går upp bara av att titta på maten nu 😅 men sen började mina cravings tidigt denna graviditet och trots ständigt illamående till v 12 så kunde jag inte kräkas och fick tvinga i mig mat för att orka med de andra små liven, men pga anemi så orkade jag inte gå ut och gå promenader så vart mycket ändringar för kroppen. 
    Ska bli spännande och se var det slutar.. 3 kg med första och 11 kg med andra. 

    Jo sugen har man varit då de är rätt så "snål" med ultraljud i detta län men känns som sagt inte värt de pengarna som blir. Men jag förstår fullt ut att andra gör det! Såg att jag skrivit fel, menade imorgon!

    Ja det har varit kvar men sen har jag som sagt bara fått mage med de tidigare barnen så har bara behövt köpa byxor då allt annat fortfarande passade och det gjorde jag i v 25 kanske.. 
    Nu kommer jag nog behöva köpa mer snart..

  • Anonym (Kring­lan86)
    Wed 11 Jan 2023 06:54
    #10

    Nu har vi varit där och tittat på hanhonTyst Bebis showade loss järnet och nästan hoppade runt i fostersäcken. Så jäkla häftigt. Trodde inte den skulle vara så aktiv. Fick massa fina videos och bilder som jag kan götta mig med nu ett tag. Allt verkade se bra ut och vi fick låg risk som då förhoppningsvis kan bekräftas med Nipt om två veckor. Det verkar som att de haft fel på en vecka så bebis var bara 12+1 (igen) vilket var vad jag trodde också men som de i början debatterade. Det är ju bara en vecka men jag ogillar att åka bakåt i tiden när allt man vill är att komma framåt  


    Nu börjar min väntan på RUL som blir v8. Känns skitlångt bort ju. Men vad ska man göra liksom. Nu har jag iaf fått säga hej till vilda babyn. 


    Jag kunde inte hälla mig och köpte lite mammabyxor, strumpbyxor och typ 2 skjortor. Vi får se när de ska börja användas. Klarar mig nog ett par veckor till. Skulle behöva köpa träningstights också. Jag är instruktör på ett gym som hobby och kör 3 klasser i veckan och det kändes grymt tight igår med träningstightsen. Det sjuka är att jag tyckte man verkligen såg. Man känner ju sig lite utstirrad med 30 personer som glor på en också iofs. Det gör ju inget men jag undrar hur många som tänkte: är hon gravid eller är hon bara fet. Klassiker! Kändes ärligt talat lite läskigt att träna också. Jag vet ju att det är helt ofarligt men jag är ju normalt lika vild som vilda babyn på mina klasser och nu kände jag att jag var tvungen att ta det superlungt så stackarn inte blir helt åksjuk där inne. Muppigt va?!?

Svar på tråden BF i juli 2023.