• SEG
    Mon 2 Jan 2023 16:07
    58289 visningar
    18 svar
    +1
    18
    58289

    Flytta till Karlskrona

    Hejsan!


    Min fru har fått ett jobberbjudande så vi funderar att flytta till Karlskrona från Stockholm. Själv har jag tröttnat på att bo i en stor stad och med tanken på våra två små barn tror jag att det är nog bäst att flytta någon annanstans.
    Vi är ute efter att köpa en villa nära Karlskrona och hört att Lyckeby, Bergåsa och Nättraby är bra. Men hur känns det att bo lite längre från stan? Rödeby, Ramdala, Jämjö och Fågelmara är de områden som jag skulle vilja gärna höra lite extra om.


    Tack på förhand för alla tips!


    Karlskrona
  • Svar på tråden Flytta till Karlskrona
  • Mon 2 Jan 2023 17:15
    #1
    +1

    Hur det känns kan bara ni själva veta! Vad är ni ute efter? Det blir lite längre till stan bara. Just nu byggs E22 öster om stan om så det är lite struligt med trafiken men när den är färdig går det snabbt in till stan även från Jämjö och Fågelmara.
    Nättraby är ett fint område. I Rödeby har det varit strul och bråk, både i skolan och i samhället. Det hade jag valt bort.

  • Anonym (Trumm­enäs)
    Tue 3 Jan 2023 07:31
    #2
    +1

    Trummenäs/Torstäva/Möcklö är mysigt också. Trummenäs är ett lantligt villaområd, det andra ännu mer lantligt med ofta med flera grannar. Kommer du från en större stad är nog inte pendlingen upplevs som så mycket längre. det är ca 20-25 min in till stan (ngt längre i rusning nu pga att E22 byggs om). Ramdala skolan är lugn och bra (har barn där), undervisar själv på högstadiet i Jämjö som de fortsätter på om man inte väljer friskola. Vilket jag upplever som en bra och lugn skola, lite stök emellanåt som på många högstadier. Skulle baserat på mina erfarenheter av området inte rekommendera Fågelmara eller Torhamn, dels för att det är ett mycket längre och dels för att jag upplever tonåringarna har det lite stökigare hemma om man generaliserar.

    Hade valt Nättraby framför Lyckeby. Lyckeby framför Rödeby. Lyckeby är mysigt kring ån.

  • Anonym (Trumm­enäs)
    Tue 3 Jan 2023 07:40
    #3
    +2

    En sak ni dock bör tänka på är att eftersom det ligger i ett hörni söder, med vatten på 3/4 runtomkring så är det alltid långt överallt. Mina föräldrar flyttade hit med mig som tonåring och jag kallar det med hatkärlek Sveriges återvändsgränd. 

  • Anonym (Hästö­bo)
    Tue 3 Jan 2023 20:02
    #4
    +1

    Skulle vilja tipsa om Hästö! Ligger ca 5km från den centrala staden och är perfekt för barnfamiljer. Finns förskola och skola F-6. Mest villor och radhus och väldigt få hyresrätter vilket gör att det är övervägande ordentligt folk som bor här. Det är mycket barnfamiljer som bor på Hästö. Det finns några väldigt fina badplatser som är perfekta varma sommardagar. 

  • SEG
    Mon 23 Jan 2023 11:16
    #5

    Och jag antar att Ronneby är inget bra eller?

  • Anonym (Hästö­bo)
    Sat 28 Jan 2023 13:46
    #6
    +1

    Ronneby vill du nog inte bo i. Det är en liten pärla till stad som tyvärr tagits över helt av folk araber. Det är inte så att folk mördas i parti och minut eller så men det är väldigt påtagligt att staden förvandlats. Finns knappt några butiker kvar utan staden är väldigt präglad av ?det nya?.  Fördelen är väl att bostäderna är betydligt billigare jämfört med Karlskrona och så har det nog alltid varit. 

  • SEG
    Tue 7 Feb 2023 13:57
    #7

    Men gäller det Ronneby stad eller hela kommunen? Johannishus tänker jag framför allt på.

  • Tue 7 Feb 2023 16:09
    #8
    +1
    SEG skrev 2023-02-07 13:57:02 följande:
    Men gäller det Ronneby stad eller hela kommunen? Johannishus tänker jag framför allt på.
    Det gäller Ronneby innerstad. Johannishus är en bra plats att bo på, lugnt och lantligt men ändå nära både till R-by och Karlskrona.
  • Tue 7 Feb 2023 16:25
    #9
    +1

    Fridlevstad lite norr om Rödeby är nog något av det mest idylliska Sverige har att erbjuda. Växte upp där och så här på gamla dar förstår man hur skyddat och fantastiskt det var. 

  • SEG
    Wed 15 Mar 2023 09:49
    #10

    Vad skulle ni säga om Tving och Bräkne-Hoby?

  • Wed 15 Mar 2023 11:20
    #11
    +1
    SEG skrev 2023-03-15 09:49:59 följande:

    Vad skulle ni säga om Tving och Bräkne-Hoby?


    Båda två är helt grymma om man gillar att bo på landet. Och då menar jag verkligen landet. Tving är väldigt vackert och kuperat med djup skog på alla håll och gott om badställen på sommaren. Bräkne-Hoby är mera öppet landskap och en fruktansvärt svår dialekt, men fortfarande ett ställe där det är gött å leva.
  • Wed 15 Mar 2023 16:29
    #12
    +1
    SEG skrev 2023-03-15 09:49:59 följande:
    Vad skulle ni säga om Tving och Bräkne-Hoby?
    Två jättebra ställen, lantligt och lugnt men ändå nära till tätort. Hoby har järnvägsstation.

    Det där med svår dialekt i Hoby kan du glömma, de har ingen särskild dialekt annat än vanlig blekingemål.
  • Anonym (Hej)
    Wed 15 Mar 2023 17:28
    #13
    +1

    Bastasjö är också trevligt om man vill bo hyfsat nära stan men också ha nära till skog. Har dock kunde bott där utan i skärgården. Jag tycker Senoren,Sturkö och Tjurkö är väldigt mysigt. Blir lite längre in till Karlskrona dock :?-?)

  • Anonym (Nhng)
    Wed 15 Mar 2023 19:11
    #14
    +1
    SEG skrev 2023-01-23 11:16:48 följande:

    Och jag antar att Ronneby är inget bra eller?


    Ronneby är jättemysigt. Åker ofta dit så fort jag har möjlighet. Bor 4 mil ifrån men är där flera gånger i månaden. För skojs skull. 
  • Anonym (Nhng)
    Wed 15 Mar 2023 19:11
    #15
    +1

    Gillar Karlskrona med men det är ännu längre ifrån. så det blir inte lika ofta. Men Ronneby är mindre och mysigare ändå. 

  • SEG
    Wed 22 Mar 2023 14:10
    #16

    Tack så mycket för alla tips och råd! Jag har köpt ett hus i Tving, ser farm emot att flytta dit i juni.

  • Wed 22 Mar 2023 17:54
    #17
    +1
    SEG skrev 2023-03-22 14:10:21 följande:
    Tack så mycket för alla tips och råd! Jag har köpt ett hus i Tving, ser farm emot att flytta dit i juni.
    Grattis och välkommen till Blekinge!
  • Thu 23 Mar 2023 12:30
    #18
    +1
    SEG skrev 2023-03-22 14:10:21 följande:

    Tack så mycket för alla tips och råd! Jag har köpt ett hus i Tving, ser farm emot att flytta dit i juni.


    Grattis! Då blir det Skärsjön hela sommaren för er.
Svar på tråden Flytta till Karlskrona