• Mon 2 Jan 2023 18:29
    521622 visningar
    4564 svar
    +4
    4564
    521622

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Mon 2 Jan 2023 18:53
    #1

    Vi ska också börja med ivf (pgt) i år. Pratade med reproduktionsmedicin idag och ska starta med bemfola 300 imorgon. Kort protokoll.
    Vi kör ivf pga manlig faktor. (Alldeles för få spermier + en ovanlig mutation med 50% ärftlighet). Vi har rätt "dåliga" odds. Men det känns ändå ganska bra.

      Vi har ett barn sedan tidigare. Också med hjälp av ivf. Där vi hade tur.  6 ägg vid äggplock.  Endast 2 som blev befruktade. Minus på ET men plus på FET och som sen blev vår dotter.   
    Är jättetaggad på att börja.  Glad

  • Mon 2 Jan 2023 21:00
    #2

    Okej, va spännande att få följa er på eran resa också:) vi kör också kort protokoll.

    Det måste vara tufft att veta att oddsen är emot er, men jag håller tummarna för att turen är på eran sida ändå 🤞

    Det känns bra att starta året med detta hopp iaf ☺️ vi får hoppas att 2023 är året när det händer! 

  • Wed 4 Jan 2023 22:26
    #3

    Hej!


    Jag fick precis godkänd remiss för IVF och ska ringa Livio i Stockholm direkt när de öppnar nu på måndag eftersom de har julstängt. Jag hoppas det inte är allt för lång väntetid!


    Jag har PCOS, har ingen egen ägglossning eller mens och har fått hjälp med Letrozol (4 omgågnar) och Menopur (3 omgångar) under ett år utan resultat. I december lyckades vi dock få 1 äggblåsa med Menopur men det blev ingen graviditet.

    Nu är vi supertaggade på att börja med IVF eftersom vi hoppas på att det ska gå bättre. Ser fram emot att följa allas resor och dela erfarenheter!

  • Fri 6 Jan 2023 14:16
    #4

    Ja. Det är segt att vi har dåliga odds. Så vi är än mer realistiska denna gång och hoppas på det bästa, men är väldigt beredda på "det värsta". 

    Än så länge går det bra med sprutorna. Sist gång fick jag gonal-f.  Bemfola-sprutorna är lika enkla. Men jag får desto mer biverkningar den här gången. Huvudvärk av och till hela dagen 😑  men det får gå.  10-14 dagar går snabbt som tur är.

  • Sun 8 Jan 2023 11:34
    #5

    Hej. Va skönt att du fått en remiss till Livio. När jag gick min remiss gick det väldigt snabbt. De hade inga kötider alls. Så hoppas du har samma flyt. 

    Jag har också haft en del huvudvärk av Bemfola. I övrigt har jag inte känt någonting. Vilket i sig skrämmer mig. Är rädd att dom inte fungerar på mig. 
    Igår och idag har jag dessutom haft otroligt tydliga ägglossningssymtom. Men det är en vecka för tidigt för det. Är livrädd att jag har ägglossning nu och att det kommer skita sig. 
    Ska ta Fyremadel ikväll (den som stoppar ägglossningen) så jag hoppas inte att det är försent. 🤞😬

  • Mon 9 Jan 2023 19:16
    #6
    +1

    Hej Jag är gärna med  denna tråd Skrattande
    jag och min sambo är 31 år och förstör skaffa barn i 1,6 månader oförklarigt då våra tester är normala. Vi har fått en tid för att börja ivf 24 januari i Solna. är super nervös, mest nervös för att man har höga förväntningar och en pirrig känsla att man kanske har ett barn redan i år. 
    vad spännande att ni är i gång med ivf, jag hejar på er! Ni får uppdatera här hur det går. Tänkte också kolla med er om ni har koll på hur snabbt man får göra försök nummer två om det inte går vägen med första försöket?

  • Tue 10 Jan 2023 17:56
    #7

    Va kul att fler vill vara med och dela med sig.
    Spännande att ni har fått tid så snart. Jag är också lika spänd och nervös för resultatet. Vet inte hur jag kommer ta det om det inte går vägen. 

    Jag var på första ultraljudet idag för att kolla hur mina äggblåsor såg ut efter sprutorna.


    Började kolla vänster äggstock och där såg de "bara" två. Vilket var väldigt nervöst eftersom dom vill ha minst 3 totalt för att göra ett äggplock. Men som tur var hade jag 4 st på den högra. Så 6 blåsor totalt. Och "jättefin" slemhinna i livmodern. Så inte jättemånga äggblåsor men tillräckligt för att göra plock.
    Fick tid på Fredag för själva plocket. Och idag är första dagen som jag känner mig spänd och svullen i nedre delen av magen sen jag började med sprutorna. 

    Så nu håller jag tummarna att allt går vägen på fredag och att det finns några ägg i blåsorna.

    Som svar på din fråga om hur länge man måste vänta mellan försöken om det inte lyckas så har jag hört att det måste gå minst en cykel mellan försöken. 

    Håller alla tummar och tår för er andra som kämpar 
  • Tue 10 Jan 2023 20:41
    #8

    Håller tummarna för att de 6 äggblåsorna har riktiga guldägg i sig Pea597! Är det första gången du gör äggplock? De sa inget om dina ägglossningssymtom som du nämnde tidigare? 

    Jag var på Livio idag och hade uppstartssamtal, det kändes superbra och pirrigt. Ringde igår så det gick superfort att få tid. Jag hade tydligen en äggblåsa som var redo att släppa vilken dag som helst! Det är min första naturliga ägglossning sen jag började med p-piller vid 17 års ålder så är överlycklig. Vi ska ta ovitrelle ikväll för att vara säkra på att den släpper. Om det inte blir graviditet så ska vi köra igång med första IVF omgången med Menopur när jag får mens om då ca 2 veckor. 

    Hur går det för dig Vito87?

  • Tue 10 Jan 2023 20:56
    #9

    Hej! 


    Hänger på här! Har påbörjat kort protokoll och ska på UL på torsdag för att kolla äggblåsor. Spännande!
    Har två barn sedan innan, ett på naturlig väg och ett ivf  (andra ET). Gjort två FET under hösten, blev ett missfall och ett inget fäste. Jag har blivit gravid vid båda mina tidigare färskförsök (varav en blev en fin liten pojk) så hoppas verkligen på detta. Dock talar åldern emot mig (är 43), men vill ge det en sista chans!

  • Wed 11 Jan 2023 08:56
    #10

    Tack Mosgos!
    Ja det är första gången jag gör äggplock. Så allt är första gången för mig. Och dom sa ingenting om mina ägglossningssymtom förutom att det är normalt att känna så. Jag har även pratat med andra som gjort IVF som säger att dem hade extrema ägglossningssymtom innan men att det beror på den ökade mängden hormoner man får av sprutorna. Och inget att oroa sig för. Så det känns sköntSkrattande
    Men gud va skönt att du har en äggblåsa redo. Håller tummarna för att ditt guldägg finns där i!! 
    Skönt att det gick så fort ändå att få komma till Livio och att du får snar tid om det inte blir något av denna ägglossning. Väntan och ovissheten är ju det värsta med hela denna resa. 

    Åh jag håller verkligen tummarna för dig Filidutter. Och välkommen hit.

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023