• Tue 10 Jan 2023 22:29
    17866 visningar
    4 svar
    4
    17866

    Gå från amning till ersättning, hur?

    Hej! 

    Jag är förstagångsmamma med en 5 veckors dotter. Jag har helammat från start och mått psykiskt dåligt över det och har nu bestämt mig för att sluta och gå över till flaskmatning/ersättning. Vi har tidigare testat Semper 1 som tillägg när mina bröst varit alldeles för ömma då hon suger konstant! Men den har hon spytt upp nästan direkt, alltså kaskad spytt och slutat med gulspya(antar att det är galla). Bvc säger att det bara är överskott som hon spytt upp men jag känner mig väldigt osäker på detta då det är så extremt mycket. Har inte vågat ge semper något mer. Köpte idag Nan sensitive istället och gav (med enighet med bvc) tillägg efter att hon suger bort spänningarna i mina bröst. Hon drack tills hon inte ville ha mer, så som hon ska göra. Men spydde än en gång upp med en stor spya och efter en stund ännu en mindre spya med gult slem. Sedan dess har hon skrikit med magknip som hon gjort varje kväll. Då hon inte slutade skrika och visade att hon ville ha mer mat så gav jag henne andra bröstet som hade spänningar och efter 5 min så spydde hon väldigt lite igen och började skrika igen. 

    Det mitt bekymmer är att jag är rädd för att ge henne ersättningen igen då hon spydde så mycket men jag kan samtidigt inte amma då jag själv mår extremt dåligt... jag vill gärna höra hur ni andra har gjort för att sluta amma och om det är någon som upplevt samma som jag gjort nu ikväll? 

    Mvh ledsen/orolig mamma 

  • Svar på tråden Gå från amning till ersättning, hur?
  • Fajjer
    Tue 10 Jan 2023 22:39
    #1

    Varför mår du dåligt av att amma?

  • Wed 11 Jan 2023 01:41
    #2

    Jag kan bara svara utifrån min erfarenhet av flaskmatning. Det går ju fortare för barnet att få i sig ersättning än att amma så det är lite klurigt till en början att prova ut så nappen har ultimat flöde för just det barnet, det är jättestor skillnad på olika märken på flaskor och inte bara storlek på själva nappen. Om barnet dricker för fort kan det bli ett överskott som gör att barnet kräks. Du kan testa att ge mindre mängd åt gången? Hur många ml ger du nu? ..och självklart rapa efter varje matning, men det hör du säkert redan. Jag använde Nan pro, upplevde också lite magknip i början men det gick fort över.

  • Wed 11 Jan 2023 05:10
    #3

    Vi började med ersättning efter några få veckor och jag minns inget kräkande! KANSKE får bäbin i sig ersättningen för snabbt? Är ju inte heller hela världen om det kräks lite grand (?) bara det känns som om bebis mår bra. 

  • Wed 11 Jan 2023 08:56
    #4

    Aa vi har testat olika flaskor och nappar men BVC tyckte vi skulle ha en storlek större på nappen då dom tror hon sväljer mycket luft när den är för liten så att säga. Men det är klart hon dricker snabbare då. 

    Nu på morgonen så har hon spytt i små mängder från 06:30 och inte fått någon mer mat då hon varit nöjd. Men inte haft det så innan. Har ammat i natt då jag fått rekommendation att trappa ner 1 mål i taget. Men det svåra är att hon ammar ju annars dygnet runt så att byta ut ett mål är svårt... hur ska man liksom tänka? 

    Jo självklart spyr barn men tänkte eftersom hon spyr upp allt som finns i magen efter ett litet mål ersättning känns konstigt... :/ Har aldrig spytt så även om jag ammat henne timvis

Svar på tråden Gå från amning till ersättning, hur?