• Wed 11 Jan 2023 21:03
    12803 visningar
    55 svar
    55
    12803

    Blir sjukare och sjukare av sambons katt

    Hej

    Min sambo har en katt sedan många år som är som hans lilla  bebis och ögonsten. Jag har aldrig sovit hemma hos min sambo innan i flera dagar i sträck men nu har vi flyttat ihop då jag är gravid och katten har flyttat med.
    Jag har inte tidigare reagerat på katten trots att jag har pälsdjursallergi och astma sedan barnsben.
    Nu när vi flyttat ihop så har mina ögon börjat klibba ihop, är väldigt trång i luftrören, pipljud när jag andas och nyser konstant. Detta har hållit på i några veckor. Ju mer jag är hemma ju sjukare blir jag. Sambon vill inte göra sig av med katten utan säger att jag skall prova olika allergi tabletter men dessa hjälper tyvärr inte. Jag orkar inte mer. Har någon något tips på hur jag ska orka? Min läkare fick ge mig kortison och sa till mig att jag inte kan bo med denna katt då det kan utsätta mig för fara men jag vet inte vad jag skall göra. Har någon något förslag på hur mam får bort allergi??

  • Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt
  • Magica­l
    Wed 11 Jan 2023 21:07
    #1
    +2

    Ja det går ju inte. Ut med katten eller bli särbos tills katten inte finns mer? 

    Ni vet ju heller inte hur bebisen kommer ha det. Den kanske också blir allergisk.

    Din sambo kanske får låna ut katten til en kompis eller en granne. Du märker ju då snabbt om det var katten som är orsaken till hur du mår. Därefter kanske ni kan prata om det och ordna en slutgiltig lösning och då kanske sambon har fattat. 

    Din frågeställning blir väl lite fel: läkaren har sagt åt dig att det här inte är bra! 

  • Wed 11 Jan 2023 21:11
    #2

    Tack för svar.

    Mitt problem är att min sambo inte riktigt kan ta till sig detta utan han ber mig äta vitaminer och att jag skall bättra mitt immunförsvar.
    Försöker få honom att förstå att astma och pälsdjursallergi inte går bort men det är som att han inte vill inse sanningen för han märker ju själv att jag bara blir sämre och sämre . Alla mina kollegor reagerar på hur hemsk jag ser ut i ögonen osv.  
    Kanske kan fråga om jag kan bo hos en kompis ett tag för att utvärdera... eller särbo .. känns dock inte ultimat med en bebis..

  • Wed 11 Jan 2023 21:12
    #3
    +2

    Allergi går inte över, i de flesta fall.

    Vissa livsmedelsreaktioner kan gå över, och man kan behandla med desensibilisering men det tar flera år och lyckas inte alltid heller,.

    Du borde bo i ett kattfritt hem för att inte riskera din hälsa (att det går på luftvägarna är allvarligt) eller få ännu fler allergier.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Wed 11 Jan 2023 21:16
    #4
    +2

    Så tråkigt. Tyvärr måste nog din sambo välja om han vill bo med dig eller katten. Det är inget lätt beslut att göra sig av med ett älskat husdjur. Kanske har han någon vän eller släkting som kan ta över katten, så han ändå kan träffa den? 

  • Wed 11 Jan 2023 21:17
    #5

    Om allergitabletter inte hjälper så måste han välja mellan att bo med dig eller med katten. Det borde vara ett lätt val. 

  • Wed 11 Jan 2023 21:19
    #6

    Inte alla allergitabletter som funkar med graviditet/amning heller dessutom, man har inte så många att välja mellan och dom man får äta kanske knappt funkar eller ger jobbiga biverkningar. :( 

  • Wed 11 Jan 2023 21:22
    #7
    +1

    Av både egen erfarenhet och en del andra i bekantskapen så är det som alla säger här ovan. Det går helt enkelt inte. Visst kan det gå att medicinera kortare perioder. Men det är lika enkelt som det är svårt. Du kan inte bo med katten och din sambo får välja.
    De flesta löser det ändå med nya bra hem utan att det ska behöva bli konfliktfyllt. Sedan kanske det är den kommande babyn som ska vara ögonstenen och i fokus och inte en katt.

  • Wed 11 Jan 2023 21:48
    #8

    Du får så klart flytta ut igen.

  • Wed 11 Jan 2023 21:50
    #9
    Mortiscia80 skrev 2023-01-11 21:48:24 följande:

    Du får så klart flytta ut igen.


    Det är dom som flyttat in hos mig.
  • Wed 11 Jan 2023 21:51
    #10

    Han får välja- du eller katten. Allergi kan bli bättre med många års injektioner, men går aldrig bort helt. Så här kan du ju inte må! Och absolut inte som gravid. Det hår måste lösas omg.

Svar på tråden Blir sjukare och sjukare av sambons katt