• Sat 14 Jan 2023 16:26
    35661 visningar
    10 svar
    10
    35661

    Hur mådde ni dagarna innan förlossningen satte igång?

    Sitter här i v.38+3 och är så oerhört less på att vara gravid nu 😂
    Senaste nätterna har jag sovit redigt dåligt, typ inatt steg jag upp 02 efter att gett upp försöken att sova då jag var så sjukt rastlös I kroppen och började städa istället. 💃🧹 Har inga sammandragningar eller något annat tecken på att det skulle ens vara i närheten förutom när jag typ är ute och promenerar. 
    Första dottern blev vi igångsatt med I v. 41+3 så just nu är mina förhoppningar att det inte ska bli så igen 😂

    Huuur startade era förlossningar? 😌

  • Svar på tråden Hur mådde ni dagarna innan förlossningen satte igång?
  • Sat 14 Jan 2023 16:51
    #1

    Min startade genom att jag vaknade kl 02 en natt av att jag behövde upp och kissa. När jag satte mig på sängkanten kände jag hur det rann till där nere. Trodde först att vattnet gick, men det var bara pyttelite som kom. Samtidigt började jag få ont i ländryggen som kändes som mensvärk. Hela natten gick och jag kunde inte sova alls då det gjorde ont. Klockade det jag förstod var värkar, men de var förhållandevis oregelbundna. På eftermiddagen dagen efter fick jag, efter samråd med förlossningen, komma in på en undersökning. I bilen påväg in upphörde såklart alla värkar. Väl inne möttes jag av en barnmorska som inte alls trodde jag haft ont. Till slut gjorde hon en undersökning och blev förvånad över att jag ändå var öppen 3 cm. Jag erbjöds att stanna kvar, men beslutade mig för att åka hem med en sovdos. Någon timme senare gjorde det ont trots sovdosen. Då for vi in igen, jag fick mer sovdos där, och vi sov sedan kvar på patienthotellet. 


    Dagen efter kände jag ingenting alls och jag fick lite panik över tanken på att det inte skulle starta om utan att jag skulle tvingas åka hem. Jag och sambon promenerade runt området på sjukhuset i flera timmar för att försöka få igång det. Tillbaka på rummet fick vi till lite mys och en timme senare kom värkarna igång med besked. Kl 17 kom jag åter in på förlossningen, var då öppen 5 cm med kraftiga och regelbundna värkar. Vi blev kvar där och kl 00.38 föddes sonen. 


     


    Förlossningen var den utan konkurrens bästa och häftigaste upplevelsen jag varit med om. Önskar sååå att jag fick uppleva dessa dagar om och om igen och jag kan knappt bärga mig tills jag förhoppningsvis får möjlighet att göra om det. 


    Lyllos dig som har detta framför dig! Jag är så avis! 😍❤️

  • Anonym­4848
    Sun 15 Jan 2023 01:40
    #2

    Mådde som vanligt fram till kl 19 när jag var i v. 38+4, då fick jag sammandragningar från ingenstans. Som mensvärk första 2-3 st sen snabbt väldigt smärtsamt. Åkte in kl 21.45 och kl. 00.18 var hon ute!

    Så får du som mig kan det sätta igång precis när som helst nu! ;)

    Lycka till!

  • Sun 15 Jan 2023 19:30
    #3

    Min första startade pang-bom som på film 😆 Klev upp som vanligt på natten för att gå på toa, kände mig sjukt nödig. Påväg tillbaka till sovrummet splash, vattnet går och värkarna kommer igång direkt efter. Hade verkligen inga sammandragningar, förverkar eller liknande innan. Var så inställd på att gå över tiden men bebisen kom en vecka före BF. 


    I efterhand kunde jag komma på att jag varit väldigt lös i magen dagen innan, visste inte då att det är vanligt att man blir lös i magen innan förlossningen startar. 


    Lycka till, nu är det nära 😍

  • Anonym­4848
    Sun 15 Jan 2023 20:24
    #4
    Snorkfrökenhär skrev 2023-01-15 19:30:07 följande:

    Min första startade pang-bom som på film 😆 Klev upp som vanligt på natten för att gå på toa, kände mig sjukt nödig. Påväg tillbaka till sovrummet splash, vattnet går och värkarna kommer igång direkt efter. Hade verkligen inga sammandragningar, förverkar eller liknande innan. Var så inställd på att gå över tiden men bebisen kom en vecka före BF. 


    I efterhand kunde jag komma på att jag varit väldigt lös i magen dagen innan, visste inte då att det är vanligt att man blir lös i magen innan förlossningen startar. 


    Lycka till, nu är det nära 😍


    Jag blev också lös i magen, men inte innan utan vid varje värk. Det var svinjobbigt att mitt i varje värk springa på toa och sitta där och ta värken samtidigt..haha men efter första 10 st eller nåt fanns det inget kvar så det var bara i början iaf :D
  • Mon 16 Jan 2023 16:34
    #5
    Anonym4848 skrev 2023-01-15 01:40:09 följande:

    Mådde som vanligt fram till kl 19 när jag var i v. 38+4, då fick jag sammandragningar från ingenstans. Som mensvärk första 2-3 st sen snabbt väldigt smärtsamt. Åkte in kl 21.45 och kl. 00.18 var hon ute!

    Så får du som mig kan det sätta igång precis när som helst nu! ;)

    Lycka till!


    Haha åh då ska jag fortsätta leva på hoppet! 😂 Rastlösheten gör mig galen och då äre ju ändå ett "tag kvar" 🙈
  • Anonym­4848
    Mon 16 Jan 2023 21:58
    #6
    Leezi skrev 2023-01-16 16:34:08 följande:
    Haha åh då ska jag fortsätta leva på hoppet! 😂 Rastlösheten gör mig galen och då äre ju ändå ett "tag kvar" 🙈
    Jaa det är ju klurigt i de där veckorna, blir det imorrn eller om en månad typ? Haha

    Jag hann aldrig känna så, var så inställd på att gå över tiden så fattade ingenting när det drog igång mer än en vecka före BF :D
  • Thu 19 Jan 2023 22:32
    #7

    Åå, är själv i vecka 38 nu och jag har tappat ALL energi. Helt utmattad, ont och öm i hela kroppen, svullen, känslig, illamående när jag vaknar. Det har lixom slagit om över bara någon natt. Känner lite svag mensvärk ibland men inte mer. Väntar och väntar nu 

  • Fri 20 Jan 2023 23:49
    #8
    +1
    Hopsanhejsan skrev 2023-01-19 22:32:12 följande:

    Åå, är själv i vecka 38 nu och jag har tappat ALL energi. Helt utmattad, ont och öm i hela kroppen, svullen, känslig, illamående när jag vaknar. Det har lixom slagit om över bara någon natt. Känner lite svag mensvärk ibland men inte mer. Väntar och väntar nu 


    Ja men exakt så är det för mig! Bara från ingenstans blev jag så extremt trött, kan utan tvekan dra iväg en vila på 3h om gubben är hemma och sysselsätter 3 åringen, känns som att jag hade kunna sova flera dygn 😬
    Sen har jag sjuk huvudvärk och illamående på kvällarna av någon anledning också men bebis mår bra och blodtrycket för mig är normalt så man får väl helt enkelt bara.. Fortsätta vänta 😭😂
  • Sat 21 Jan 2023 01:24
    #9
    Leezi skrev 2023-01-20 23:49:56 följande:
    Ja men exakt så är det för mig! Bara från ingenstans blev jag så extremt trött, kan utan tvekan dra iväg en vila på 3h om gubben är hemma och sysselsätter 3 åringen, känns som att jag hade kunna sova flera dygn 😬
    Sen har jag sjuk huvudvärk och illamående på kvällarna av någon anledning också men bebis mår bra och blodtrycket för mig är normalt så man får väl helt enkelt bara.. Fortsätta vänta 😭😂
    Ja, aldrig känt mej såhär trött i hela mitt liv! Ibland får jag upp lite energi o kan diska upp osv men den försvinner väldigt snabbt o kan sova flera timmar om dagarna om jag velat. 
    Känner också av huvudvärk som du (har lågt blodtryck så inget farligt)
    Inte långt kvar men ändå en evighet, blir exalterad varje gång jag känner en liten förvärk men tyvärr försvinner de lika snabbt :))
  • Torna
    Tue 24 Jan 2023 11:41
    #10
    Jag hade bf 3/10 men var hur pigg som helst och hade massa energi! 4/10 fick jag några svaga värkar på kvällen men inget mer. När jag vaknade 5/10 kände jag mig helt annorlunda i kroppen. Tung på ett sätt jag inte kände igen, sent på kvällen startade regelbundna värkar och sonen föddes ca 20 timmar senare den 6/10.

    Stort lycka till!!
Svar på tråden Hur mådde ni dagarna innan förlossningen satte igång?