• Tue 17 Jan 2023 09:39
    851 visningar
    5 svar
    5
    851

    Ni med pco/pcos, hjälp!

    Funderar på om jag kan ha pco/pcos. Har försökt bli gravid i över 2 år med min nuvarande sambo. Jag har ett barn sen tidigare förhållande. Blev gravid efter 1 år & 9 månader men fick missfall?.  Nu är det så att jag har blivit SÅ hårig, under hakan & halsen får jag raka, känner mig så fruktansvärt okvinnlig. Dock så är min mens riklig och regelbunden, den har varit 1 vecka sen en gång men annars kommer den på pricken 29-30 dagar. Det är många mörka och grövre strån. Ni som haft dom här bekymren, hur gick ni tillväga? Finns det något man kan göra åt det själv eller Prover som kan tas? Kan detta vara hindret för oss?   Såå många tankar om varför det inte går.. har inte haft bekymmer förut att bli gravid? 

  • Svar på tråden Ni med pco/pcos, hjälp!
  • Tue 17 Jan 2023 11:20
    #1

    Kontakta barnmorskemottagning för utredning, säg att du misstänker pcos.

  • Tue 17 Jan 2023 14:17
    #2
    Cusoon skrev 2023-01-17 11:20:18 följande:
    Kontakta barnmorskemottagning för utredning, säg att du misstänker pcos.
    Inte barnmorska utan en gynekolog. 

    Ts: VUL och blodprover ger svar.
  • Tue 17 Jan 2023 15:55
    #3
    Jag är bara jag skrev 2023-01-17 14:17:00 följande:
    Inte barnmorska utan en gynekolog. 

    Ts: VUL och blodprover ger svar.
    Avdelningen jag går till heter barnmorskemottagning, där jobbar även gynekologer, därav skrev jag mottagning.
  • Tue 17 Jan 2023 16:03
    #4

    Det här med PCO är så olika för alla, jag fick diagnosen i samband med min viktuppgång, hade också regelbunden mens, dock ingen problem med behårighet. Är du överviktig så kan du börja där för att se om det blir en skillnad. Så fort jag gick ner i vikt så kunde jag bli gravid, innan det hade jag försökt under 5 årstid. 

  • Tue 24 Jan 2023 13:36
    #5

    Ja, kontakta din gynekolog! Låter som du kan ha hormonell obalans som är pga förhöjda nivåer av manliga könshormonet testosteron (alltså hyperandrogenism) som kan leda till symtom som hirsutism (ökad hårväxt på kroppen), som då är en av symptomerna för PCOS. Om inte oregelbunden cykel är ett problem fråga din gynekolog att kolla upp hormonnivåerna i blodprov och om du kan ha PCO (omogna äggblåsor på äggstockarna) med ultraljud. Man behöver nämligen bara uppfylla 2 av 3 kriterier för att få diagnosen PCOS:


    - Ett ultraljud visar att du har polycystiska äggstockar, alltså flera än 12 äggblåsor vid varje äggstock.


    - Du har en oregelbunden (gles) eller frånvarande ägglossning, vilket visar sig genom oregelbunden och lång menscykel (längre än 35 dagar).


    - Ett blodprov visar förhöjda halter av totalt eller fritt testosteron. Och/eller du har symtom på höga halter av testosteron, till exempel oönskad hårväxt eller akne/oljig hy.

    PCOS kan vara en underliggande orsak varför det är så svårt att bli gravid, men det är fullt möjligt bara du får tillräcklig med information och stöd i god tid! För mer information kan jag hett tipsa Ovulai PCOS-app som har hjälpt mig massor samt gett livsstilsråd som kan hjälpa med den hormonella obalansen!

Svar på tråden Ni med pco/pcos, hjälp!