• melissaz

    Vad tycker ni om dessa namn ?

    Hej! Vi väntar en tjej i början av februari. Jag är från iran och min man är amerikansk och söker vi namn som passar både här och i USA.

    Jag gillar :
    Nila.(betyder "mörk blå" eller "havets färg" på persiska.)

    Min man gillar:
    Maya
    Sophie
    Leah(Lia).
     
    Vad tycker du om dessa namn ?

    Jag funderade att namnet kan vara så här : 
    Nila Sophie
    Maya Nila 
    Leah Nila



  • Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn ?
  • Stello

    Nila är helt ok, inget jag skulle valt men heller inget jag skulle dra öronen åt mig om jag hörde det.... Men jag gillar Maya mest. Sen Sophie. Förstår inte riktigt Leah...ska det uttalas Lia? I så fall är det bättre att stava det  som just Lia (vet ett barn som heter så).

  • Mortiscia80

    Nila och Leah/Lea funkar inte alls. Maya är bättre men kommer att förväxlas med Maja. Sophie är bäst av dessa alternativ.

  • trollhona
    melissaz skrev 2023-01-19 12:20:30 följande:
    Vad tycker ni om dessa namn ?
    Hej! Vi väntar en tjej i början av februari. Jag är från iran och min man är amerikansk och söker vi namn som passar både här och i USA.
    Jag gillar :
    Nila.(betyder "mörk blå" eller "havets färg" på persiska.)

    Min man gillar:
    Maya
    Sophie
    Leah(Lia).
     
    Vad tycker du om dessa namn ?

    Jag funderade att namnet kan vara så här : 
    Nila Sophie
    Maya Nila 
    Leah Nila
    Nila "ser" ut lite som en förkortning, vilket tillsammans med att det är ovanligt kan leda till att hon får frågor vad hon egentligen heter etc. om ni har det som förnamn (Har själv ett sådant namn där folk alltid frågar om det är smeknamn eller riktigt så det blir tjatigt)
    Maya kommer ju uttalas "Maja" på svenska och y:et följer svenska uttalsregler så det fungerar utmärkt.
    Sophie är jättevanligt i Sverige så där är det inte heller några problem.
    Leah fungerar också bra, om ni behåller den stavningen. Lia är mer ovanligt och kan bli att folk felbetonar.

    Av dina förslag så ser Leah Nila Efternamn finast ut.
    Grattis till flickan och hoppas du får en snabb förlossning.
  • fluu

    Leah är ju utmärkt så länge ni är okej med att det kommer att uttalas på svenska.  Nila kommer nog lätt mixas upp med både Nilla och Mila. 
    Maya och Sophie är ju hur väletablerade som helst, men kommer också såklart att uttalas på svenska här. Personligen gillar jag Sophie. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Maymom

    Leah är ett namn jag ogillar. (lealös)Leia snäppet bättre. 
    Lia är ju finare då. eller Tea.
    nila är ok, inget favorit, likt mila.
    Maja är bättre än maya.
    Sophie/Sofie, ok namn, fint.

Svar på tråden Vad tycker ni om dessa namn ?