• Fri 20 Jan 2023 07:49
    8082 visningar
    21 svar
    21
    8082

    Hur mycket har du som husägare i buffert?

    Hus kostar pengar. Det är alltid något som måste fixas. Kanske är det taket eller fasaden, kanske pajar värmepumpen eller någon kör sönder staketet med snöplogen. Eller så går bilen sönder igen bara.

    Vi har ett bundet huslån som löses upp nu, vilket förstås innebär avsevärt högre ränta. Vi funderar på att använda en del sparpengar på att göra en extra amortering, så månadskostnaden blir mindre.
    Nu är frågan: hur lite buffert törs man ha för oförutsedda händelser?
    Jag är i allmänhet en överförsiktig person när det kommer till pengar, så jag tänkte sondera läget lite.

    Vad kan vara normalt?
    Vad har ni eller anser ni vara vettigt?
    Är särskilt intresserade av svar från er som bor i _gamla_ hus. 

  • Svar på tråden Hur mycket har du som husägare i buffert?
  • Fri 20 Jan 2023 07:54
    #1
    VillaVillerkulla skrev 2023-01-20 07:49:39 följande:
    Hur mycket har du som husägare i buffert?

    Hus kostar pengar. Det är alltid något som måste fixas. Kanske är det taket eller fasaden, kanske pajar värmepumpen eller någon kör sönder staketet med snöplogen. Eller så går bilen sönder igen bara.

    Vi har ett bundet huslån som löses upp nu, vilket förstås innebär avsevärt högre ränta. Vi funderar på att använda en del sparpengar på att göra en extra amortering, så månadskostnaden blir mindre.
    Nu är frågan: hur lite buffert törs man ha för oförutsedda händelser?
    Jag är i allmänhet en överförsiktig person när det kommer till pengar, så jag tänkte sondera läget lite.

    Vad kan vara normalt?
    Vad har ni eller anser ni vara vettigt?
    Är särskilt intresserade av svar från er som bor i _gamla_ hus. 


    Vi tjärnar båda bra och lägger undan varje månad på sparkonto. Skulle säga att vi iallafall ser till att ha 100-200  tkr liggande just för huset.
  • Fri 20 Jan 2023 08:01
    #2
    VillaVillerkulla skrev 2023-01-20 07:49:39 följande:
    Hur mycket har du som husägare i buffert?

    Hus kostar pengar. Det är alltid något som måste fixas. Kanske är det taket eller fasaden, kanske pajar värmepumpen eller någon kör sönder staketet med snöplogen. Eller så går bilen sönder igen bara.

    Vi har ett bundet huslån som löses upp nu, vilket förstås innebär avsevärt högre ränta. Vi funderar på att använda en del sparpengar på att göra en extra amortering, så månadskostnaden blir mindre.
    Nu är frågan: hur lite buffert törs man ha för oförutsedda händelser?
    Jag är i allmänhet en överförsiktig person när det kommer till pengar, så jag tänkte sondera läget lite.

    Vad kan vara normalt?
    Vad har ni eller anser ni vara vettigt?
    Är särskilt intresserade av svar från er som bor i _gamla_ hus. 


    Vi har en buffert (eller om man ska kalla det sparande) för förutsägbara utgifter, såsom att taket behöver bytas inom ett antal år. Där pytsar vi in pengar tills vi kan/ska utföra åtgärden.


    Vi har en separat buffert för oförutsedda utgifter, såsom att värmepumpen går sönder. Vi har motsvarande några månadsinkomster där, och är den "full" så lägger vi pengarna på annat.

  • Fri 20 Jan 2023 08:21
    #3
    Embla twopointoh skrev 2023-01-20 08:01:21 följande:

    Vi har en buffert (eller om man ska kalla det sparande) för förutsägbara utgifter, såsom att taket behöver bytas inom ett antal år. Där pytsar vi in pengar tills vi kan/ska utföra åtgärden.


    Vi har en separat buffert för oförutsedda utgifter, såsom att värmepumpen går sönder. Vi har motsvarande några månadsinkomster där, och är den "full" så lägger vi pengarna på annat.


    Några månadsinkomste kan ju vara ganska olika. Hur mycket är det i pengar när ni anser den full?

  • Fri 20 Jan 2023 08:22
    #4

    Vet inte vad som är normalt så. När jag frågar runt så har folk allt från 0 kr till en halv miljon sparat. Vi har under årens lopp haft olika buffertar. När vi var nyblivna husägare och barnen var små hade vi mindre summor. Vi valde att lägga pengarna på barnen och göra små renoveringar. Allt eftersom barnen blev större och vi har fått bättre löner har vi kunnat spara undan mer. Idag har vi x antal tusen sparat i fonder. Vårt hus har under åren blivit mer värt så är det någon investering vi ska göra så har vi numera också ett stort låneutrymme. Till skillnad från många andra tycker vi inte räntan är så hög så vi har våra pengar kvar på banken och sen lånat vi istället.

  • Jbn
    Fri 20 Jan 2023 08:25
    #5

    Det beror ju såklart på hur hög lön man har och hu höga avgifterna är. Ni kan ju klumpamortera i två omgångar så ni hinner spara ihop en ny buffert.

    Jag hade nog inte velat ha en buffert under 150k. 


    Vi har ganska stora marginaler så våra summor tillför nog inget till tråden. 

  • Fri 20 Jan 2023 08:27
    #6

    Vi har just nu ca 70 000kr som inte är låsta nånstans utan som vi kan ta ut i eftermiddag vid behov. Sen kan vi realisera ytterligare kanske 200 000kr om vi säljer av fonder och andra värdepapper.
    Är belånade till ca 50% så vi har utrymme att låna också om just något sånt som värmepannan skulle gå sönder.
    Jag har varit kassör i olika föreningar så vi har också som en underhållsplan där vi försöker ha koll på hur stor bufferten behöver vara i perioder för att det sen ska finnas pengar den dagen huset ska målas eller något av badrummen göras om. 
    Jag gillar också att ha koll och jag vill varken behöva vänta en vecka eller låna pengar om tvättmaskinen går sönder, det måste gå att lösa. Så det lägger jag i det ansvar som vi har tagit nu i och med att vi har köpt hus. Att man måste ta höjd för höjda kostnader (ränta och el tex) och annat som behöver fixas på kort varsel.

  • Fri 20 Jan 2023 08:28
    #7

    Har en belåningsgrad på knapp 20% på mitt hus. Har ett renoveringskonto på idag ca 350.000kr som jag tidigare haft mer på som jag tagit till fasadmålning, garageportsbyte, asfaltering, altaninglasning, takmålning osv och nu ska jag bara komma till skott och boka snickare för köksbyte.


    Har även andra sparkonton och fondsparande och funderar på att ev lösa hela eller del av det lilla lån jag ändå har just för att det börjar bli onödigt dyrt med räntan. Förstår inte hur folk med miljonlån klarar sig, men de är kanske 2st medans jag är ensam. Lägg sedan till folks elräkningar... Folk runt omkring pratar om elräkningar på 10.000kr eller mer och det skulle jag visserligen ha råd med, men vägrar! 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fri 20 Jan 2023 08:37
    #8
    Mandel skrev 2023-01-20 08:28:37 följande:

    Har en belåningsgrad på knapp 20% på mitt hus. Har ett renoveringskonto på idag ca 350.000kr som jag tidigare haft mer på som jag tagit till fasadmålning, garageportsbyte, asfaltering, altaninglasning, takmålning osv och nu ska jag bara komma till skott och boka snickare för köksbyte.


    Har även andra sparkonton och fondsparande och funderar på att ev lösa hela eller del av det lilla lån jag ändå har just för att det börjar bli onödigt dyrt med räntan. Förstår inte hur folk med miljonlån klarar sig, men de är kanske 2st medans jag är ensam. Lägg sedan till folks elräkningar... Folk runt omkring pratar om elräkningar på 10.000kr eller mer och det skulle jag visserligen ha råd med, men vägrar! 


    Det hamnar ju lite utanför ämnet, men höga elräkningar är ju oftast inget man bara kan välja att inte ha. 
    Min familj har lyckats klämma ner 30% i energiförbrukning, men ett gammalt dragit hus behöver ju sin energi för att ens vara drägligt att bo i. Att exempelvis isolera är ju oftast inte gjort i en handvändning. 

  • Jbn
    Fri 20 Jan 2023 08:44
    #9
    Mandel skrev 2023-01-20 08:28:37 följande:

    Har en belåningsgrad på knapp 20% på mitt hus. Har ett renoveringskonto på idag ca 350.000kr som jag tidigare haft mer på som jag tagit till fasadmålning, garageportsbyte, asfaltering, altaninglasning, takmålning osv och nu ska jag bara komma till skott och boka snickare för köksbyte.


    Har även andra sparkonton och fondsparande och funderar på att ev lösa hela eller del av det lilla lån jag ändå har just för att det börjar bli onödigt dyrt med räntan. Förstår inte hur folk med miljonlån klarar sig, men de är kanske 2st medans jag är ensam. Lägg sedan till folks elräkningar... Folk runt omkring pratar om elräkningar på 10.000kr eller mer och det skulle jag visserligen ha råd med, men vägrar! 


    Vadå vägrar elräkningen? Det är nog få som kan välja bort den? 
  • Fri 20 Jan 2023 08:52
    #10
    Jbn skrev 2023-01-20 08:44:44 följande:
    Vadå vägrar elräkningen? Det är nog få som kan välja bort den? 

    Mandel kanske menar att hon planerat för att slippa höga elräkningar. Det finns ju många sätt. Isolera, byta till treglasfönster, installera värmepump, installera solceller, ha fjärrvärme. 


    Se ån kan man ju sänka tempersturen också men det är inte hälsosamt, läste en studie där man tittar på detta och att ha kallt hemma höjer blodtrycket och ökar risken för hjärtinfarkt och stroke.

Svar på tråden Hur mycket har du som husägare i buffert?