• Fri 20 Jan 2023 07:49
    8084 visningar
    21 svar
    21
    8084

    Hur mycket har du som husägare i buffert?

    Hus kostar pengar. Det är alltid något som måste fixas. Kanske är det taket eller fasaden, kanske pajar värmepumpen eller någon kör sönder staketet med snöplogen. Eller så går bilen sönder igen bara.

    Vi har ett bundet huslån som löses upp nu, vilket förstås innebär avsevärt högre ränta. Vi funderar på att använda en del sparpengar på att göra en extra amortering, så månadskostnaden blir mindre.
    Nu är frågan: hur lite buffert törs man ha för oförutsedda händelser?
    Jag är i allmänhet en överförsiktig person när det kommer till pengar, så jag tänkte sondera läget lite.

    Vad kan vara normalt?
    Vad har ni eller anser ni vara vettigt?
    Är särskilt intresserade av svar från er som bor i _gamla_ hus. 

  • Svar på tråden Hur mycket har du som husägare i buffert?
  • Fri 20 Jan 2023 08:53
    #11

    Har tegelvilla från 50-talet. Taket och värmesystemet var nybytt när jag köpte huset. Besiktningsmannen sa jag inte skulle behöva bekymra mig för dränering tack vare husets konstruktion. Badrummet var nyligen renoverat det med. Har fixat elsystemet o totalrenoverat köket, bytt fönster mm.

    Har 150-200' i buffert. Det enda dyra som "gått över tiden" är avloppssystemet. Men det funkar felfritt (peppar peppar). 


    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Fri 20 Jan 2023 09:26
    #12

    Nu är vårt bara från 1940 men vi ligger just nu på ca 50k på det kontot, då jag gör allt själv förutom bergvärmeinstallationen, är det "bara" materialkostnader det handlar om.

    Men hur mkt som behövs?
    Hur händiga är ni? 
    Om taket skulle behöva renoveras, sitter ni då i soffan medan takbytarfirman byter det enligt offert med hängslen och livrem för 250000 eller gör ni det själva för materialkostnaden på kanske 40000 beroende på omfattning?

  • Fri 20 Jan 2023 09:28
    #13
    Jbn skrev 2023-01-20 08:44:44 följande:
    Vadå vägrar elräkningen? Det är nog få som kan välja bort den? 

    Sänkt värmen inne till 16-17 - direktverkande elelement + braskamin, går upp tidigare på morgonen för att hinna tända upp i braskaminen i vardagsrummet innan jag går till jobbet så den inte hinner bli iskall till kvällen, stängt rum som inte används ex tv-rummet, tvättar håret mer sällan då jag har långt tjockt hår som tar tid, snabbdusch om det behövs duschas.
    Storkok som blir matlådor som sedan snabbt värms i mikron resten av veckan - ugnen drar mest så undviker ugnsrätter, det blir mycket allt-i-ett-grytor, slutat ha tv på som sällskap, dragit ur högtalarsystemet runt om i huset och har bara kök och vardagsrum igång och de andra kopplas in vid behov. Även Wi-fi-puckarna är utdragna och sätts i om behov uppstår.

    Mer noga med att hålla ordning på kläder så det kan användas många mer gånger än tidigare innan det hamnar i smutsen, tvättar bara fulla maskiner, kör inte torktumlaren längre, lagt in en stor matta på golvet i badrummet med klinkers och har inte startat golvvärmen där. Endast ett element i köket som är påslaget. Får ha filt när man sitter i soffan om kvällarna och surfar på telefonen.


    Lärt sönerna och deras kompisar att man släcker lyset, inte står med öppen dörr i väntan på polarna, snabbduschar, stänger kylskåpsdörren snabbt osv.

    Sämst uppfostrad i energisnålhet är nog särbon som står med öppen kylskåpsdörr, duschar svinvarmt, ska ha varenda lampa tänd osv. 
    Hans förbrukning i hans eget hem landade på nästan 2.000kWh mer än min för december. .

    Jag hade 400kWh i december till priset av nästan 2.100kr.

    Så är man beredd att offra lite av sin bekvämlighet så är det lätt att sänka sin energiförbrukning.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fri 20 Jan 2023 09:30
    #14
    VillaVillerkulla skrev 2023-01-20 07:49:39 följande:

    Nu är frågan: hur lite buffert törs man ha för oförutsedda händelser?
    Jag är i allmänhet en överförsiktig person när det kommer till pengar, så jag tänkte sondera läget lite.

    Vad kan vara normalt?
    Vad har ni eller anser ni vara vettigt?
    Är särskilt intresserade av svar från er som bor i _gamla_ hus. 


    Bor inte i ett riktigt gammalt hus, men jag tänker att man inte behöver ha pengar liggande för att laga staket, bygga altan, köpa grill... Utan det är just tak, avlopp, värmesystem, vattensystem och nödvändiga vitvaror.

    Sen beror det väldigt mycket på hur snabbt ens sparande kan fyllas på. Har man förmåga att relativt snabbt fylla på är det väl rimligt att faktiskt amortera en något högre summa, än om det "bara" är någon tusenlapp över varje månad.

    Vi har med jämna mellanrum gått en runda i huset och tittat på grejerna. Skrivit en lista på vad som kan gå sönder. Sen har vi googlat ungefärliga kostnader. Kyl, frys, tvättmaskin kan gå sönder och behövs.... Men torktumlare kan vänta. Likaså kan man leva med en trasig bil om man har två.... Men funkar inte det behöver man ju lite pengar till den också.

    Sen är det väl rimligt att också ha en plan för löpande underhåll. Inte bara bufferten. Vi har pytsat in en klumpsumma för att lösa billån när det kändes rimligt.... För att en period ha runt 80 ' 000 i buffert. Risken att det skulle hända något där och då som skulle tömma dessa pengar just då kändes inte så stor och rent krasst så räknade vi med att man ev. kanske skulle behöva låna om många viktiga saker skulle hända akut, men perioden skulle vara så väldigt kort... Och då kändes det som att vi ändå hade tillräckligt. 

    Nu, i ett annat läge med räntor, el, högre matpriser så skulle jag kanske tänka annorlunda. Men jag tänker att ni måste titta på de risker som NI ser. 
  • Fri 20 Jan 2023 12:32
    #15

    Bor i ett 60-talshus utan lån. Har ca 300.000 i buffert för huset men har även annat sparande om det skulle behövas.

  • Fri 20 Jan 2023 17:50
    #16
    Ddny skrev 2023-01-20 09:26:24 följande:

    Nu är vårt bara från 1940 men vi ligger just nu på ca 50k på det kontot, då jag gör allt själv förutom bergvärmeinstallationen, är det "bara" materialkostnader det handlar om.

    Men hur mkt som behövs?
    Hur händiga är ni? 
    Om taket skulle behöva renoveras, sitter ni då i soffan medan takbytarfirman byter det enligt offert med hängslen och livrem för 250000 eller gör ni det själva för materialkostnaden på kanske 40000 beroende på omfattning?


    Någonstans däremellan. 

  • Fri 20 Jan 2023 18:44
    #17
    VillaVillerkulla skrev 2023-01-20 17:50:23 följande:

    Någonstans däremellan. 


    Våra dyraste poster hittills har varit bergvärme inkl borrning och inkoppling mot befintligt rörsystem 115000
    Avloppshaveri under källargolvet, bila spår och handgräva ner nytt inkl helronovering av tvättstuga med klinkers, golvvärme, dusch och toa. 80-85000. (Lejde putsning av väggar, gjorde resten själv)
    Tvättmaskin och torktumlare har väl bytts halvplanerat med ca 10års mellanrum.
  • Fri 20 Jan 2023 19:09
    #18
    VillaVillerkulla skrev 2023-01-20 07:49:39 följande:
    Vad kan vara normalt?

    Vad har ni eller anser ni vara vettigt?
    Är särskilt intresserade av svar från er som bor i _gamla_ hus. 


    Du behöver ha tillräckligt med tillgångar som inom 14 dagar kan nyttjas som likvida medel att det täcker samtliga plötsliga utgifter som inte kan vänta.

    Börjar taket läcka, eller värmepumpen säckar ihop så måste du har råd att direkt  få det åtgärdat.

    Runt 100.000:- är enligt mig en rund och bra siffra som täcker det mesta som kan uppstå "akut". Du måste inte ha den summan stående på ett konto och samla damm dock, men det måste gå att omvandla till likvida medel på runt 14 dagar.
    Att ha denna summa i låneutrymme på huset funkar absolut, då plingar man ju bara till sin bankkontakt och ber h*n att öka lånet och betala ut kontanter vid behov.
  • Jbn
    Fri 20 Jan 2023 20:41
    #19
    Ddny skrev 2023-01-20 18:44:28 följande:
    Våra dyraste poster hittills har varit bergvärme inkl borrning och inkoppling mot befintligt rörsystem 115000
    Avloppshaveri under källargolvet, bila spår och handgräva ner nytt inkl helronovering av tvättstuga med klinkers, golvvärme, dusch och toa. 80-85000. (Lejde putsning av väggar, gjorde resten själv)
    Tvättmaskin och torktumlare har väl bytts halvplanerat med ca 10års mellanrum.
    Inkl värmepumpen? Låter riktigt billigt. När borrade ni?
  • Sat 21 Jan 2023 09:28
    #20
    Jbn skrev 2023-01-20 20:41:23 följande:
    Inkl värmepumpen? Låter riktigt billigt. När borrade ni?
    2015, om jag minns rätt 180m hål och en Nibe f1245. tre familjer inom byn som sambeställde så borriggen åkte från ena till nästa, och så blev det lite rabatt då firman råkade dränka en elcentral som jag bytte.
    De andra borrade djupare(200-220m) och tog en större pump(nibe f1255), de fick nog ge runt 155-160 har jag för mig.
  • Tue 21 Feb 2023 12:33
    #21

    De senaste åren har vi väl haft åtminstone 200.000 som vi lätt kunde komma åt. Tidigare, och framför allt under tiden efter min skiljsmässa så var det inte lika mycket. Jag tycker att 100.000 också räcker, oftast. Vi köpte värmepump förra året och den kostade faktiskt 110.000. Men det är en stor. 

Svar på tråden Hur mycket har du som husägare i buffert?