• Blomma­5
    Fri 20 Jan 2023 17:06
    14777 visningar
    11 svar
    11
    14777

    Metoder som att köra vagn över tröskel

    Jag är lite nyfiken hur ni andra känner inför metoder eller har för erfarenheter när det kommer till att gå djupa steg i trappa eller köra en vagn över tröskel för att få eer spädbarn att sova. Jag själv tycker inte alls att det låter som något jag ens hade funderat över att testa men är dessa sätt ganska normaliserade/vanliga?

  • Svar på tråden Metoder som att köra vagn över tröskel
  • Fri 20 Jan 2023 17:25
    #1

    Det är inget jag använt mig av/känt behov av men upplever det som vanligt ja. Vet många vars barn somnar lättare vid lite skump. 

    Blir nyfiken på vad det är du tycker känns del med "metoden"?

  • Fri 20 Jan 2023 17:36
    #2

    Min andra somnade en period bara om man hade honom i famnen och skumpade intensivt på pilatesboll. Man fick bytas av med jämna mellanrum, för det var tröttsamt för benen. 


    Jag förstår inte heller vad du menar med metod eller ?normaliserat?. Det normala är ju att man använder sig av det sätt som fungerar. 

  • Mon 23 Jan 2023 15:43
    #3
    Blomma5 skrev 2023-01-20 17:06:50 följande:
    Metoder som att köra vagn över tröskel

    Jag är lite nyfiken hur ni andra känner inför metoder eller har för erfarenheter när det kommer till att gå djupa steg i trappa eller köra en vagn över tröskel för att få eer spädbarn att sova. Jag själv tycker inte alls att det låter som något jag ens hade funderat över att testa men är dessa sätt ganska normaliserade/vanliga?


    Är det en metod?

    Känns snarare som nåt man kommit på fungerat och sen fortsätter man med det. Ofta med barn son är svåra att söva där man provar allt och sen hittar nåt som verkar funka.

    Metod skulle jag kalla sån där 3-minutermetoden och liknande. Där man strukturerat väljer att göra något oavsett hur bebisen reagerar eller signalerar för att försöka uppnå det resultat man vill ha. 
  • Mon 23 Jan 2023 15:58
    #4

    Finns det något att tycka om det? Allt som får de små bebisarna lugna, trygga och glada tänker jag är bra. 

  • Mon 23 Jan 2023 16:08
    #5

    Det fanns en tröskel metod av Anna Wahlgren men då skulle man även hålla ner barnets huvud. Att köra över ett gupp eller gunga vagnen är väl rätt vanligt men att hålla fast barnets huvud är det förhoppningsvis ingen som gör!

  • Mon 23 Jan 2023 16:11
    #6
    Elin pelin skrev 2023-01-23 16:08:23 följande:

    Det fanns en tröskel metod av Anna Wahlgren men då skulle man även hålla ner barnets huvud. Att köra över ett gupp eller gunga vagnen är väl rätt vanligt men att hålla fast barnets huvud är det förhoppningsvis ingen som gör!


    Aha, har inte hört talas om den. Nej, hålla ner huvudet känns förlegat, liksom allt som Anna W hade att komma med. Men köra vagn över tröskel, vagga, gå med djupa steg, ställa barnet på vibrerande tvättmaskin, kör runt kvarteret medbilen varv efter varv och sånt, har man nog bara gjort för att man märkt att barnet plötsligt lugnar sig... 
  • LFF
    Tue 24 Jan 2023 11:20
    #7
    Blomma5 skrev 2023-01-20 17:06:50 följande:
    Metoder som att köra vagn över tröskel

    Jag är lite nyfiken hur ni andra känner inför metoder eller har för erfarenheter när det kommer till att gå djupa steg i trappa eller köra en vagn över tröskel för att få eer spädbarn att sova. Jag själv tycker inte alls att det låter som något jag ens hade funderat över att testa men är dessa sätt ganska normaliserade/vanliga?


    Gjorde varken det ena eller det andra med mina tvillingar när de var pyttiga. När det var dags att vila så la vi oss i sängen och med lite rumpbuff så somnade de gott (och jag med fast utan rumpbuff). Hade lite mjuk musik på också, inte "white noise" utan regelrätt musik som typ Enya och liknande. Dagtid sov de allt som oftast i vagnen när vi var på promenad. 
  • Tue 24 Jan 2023 18:59
    #8
    +1
    LFF skrev 2023-01-24 11:20:36 följande:
    Gjorde varken det ena eller det andra med mina tvillingar när de var pyttiga. När det var dags att vila så la vi oss i sängen och med lite rumpbuff så somnade de gott (och jag med fast utan rumpbuff). Hade lite mjuk musik på också, inte "white noise" utan regelrätt musik som typ Enya och liknande. Dagtid sov de allt som oftast i vagnen när vi var på promenad. 
    Gud så skönt det låter!! Vår bebis illvrålade så fort man la henne ifrån sig, i princip. (Har pga det heller aldrig kört tröskeltricket.) 
  • LFF
    Tue 24 Jan 2023 19:05
    #9
    Litorina skrev 2023-01-24 18:59:16 följande:
    Gud så skönt det låter!! Vår bebis illvrålade så fort man la henne ifrån sig, i princip. (Har pga det heller aldrig kört tröskeltricket.) 
    Haha, de låg mer eller mindre på mig. Rörde jag mig så vaknade de. 
  • Tue 24 Jan 2023 19:18
    #10
    LFF skrev 2023-01-24 19:05:20 följande:
    Haha, de låg mer eller mindre på mig. Rörde jag mig så vaknade de. 
    Nåde den förälder som behöver gå upp och kissa!  
  • Wed 25 Jan 2023 00:13
    #11

    Vad är det för fel att köra en vagn över en tröskel? Det gjorde jag med min äldsta och det fungerade hur bra som helst. Med min yngsta fungerade en vagga bäst. Mina föräldrar har berättat att med mig gick de runt i en cirkel med vagnen i lägenheten eller körde en tur med bilen. 

    Funkar det ser jag ingen anledning att tala illa om det (givetvis förutsatt att det inte skadar barnet) 

Svar på tråden Metoder som att köra vagn över tröskel