• Sat 21 Jan 2023 16:41
    4254 visningar
    8 svar
    8
    4254

    Äntligen gravid!

    Hej alla glada :) 

    jag lånar min sambos konto för att skriva då jag inte har något eget här!

    vi har försökt att få barn i 8 månader och i förrgår så visade det sig att vi äntligen är gravida! 😍 vi blev överlyckliga och känslorna kom Över oss!

    På den digitala stickan visade det 1-2 veckor. 


    jag har inga barn sedan innan, så detta blir min första graviditet 🤰 så jag har några frågor?.

    1. är det normal att känna som att man ska få mens? Jag har den känslan i magen just nu, och det är nu i Helgen jag ska ha det egentligen?. stickan visar gravid , men han känslan att få mens, jag känner lite oro , men det är kanske normalt?

    2. när ska vi börja ta kontakt med BVC? Ska man ?skriva in sig direkt??

    tacksam för svar 🥰🙏

  • Svar på tråden Äntligen gravid!
  • Sat 21 Jan 2023 16:51
    #1

    Grattis! Och ja, det är jättevanligt att känna sig som man gör före mensen ska komma. Hormoner i båda fallen som ställer till det och ger liknande mående. Du kan kontakta Mvc när du vill, men det är ingen brådska än faktiskt. I v.8 brukar man ha ett hälsosamtal och några veckor senare skrivas in. Men båda hinns med senare också. 

  • Sat 21 Jan 2023 21:25
    #2

    Tack så mycket för ditt svar. då borde jag inte känna mig orolig? 🙏 För jag känner den ganska ofta?. Okej då tar vi kontakt med mvc så kan man iaf skriva in sig 😇❤️

  • Sat 21 Jan 2023 21:59
    #3

    Grattis!
    Mensliknande känsla är vanligt. 
    Glöm inte att äta folsyra om du inte redan gör det!
    Lycka till! 

  • Sat 21 Jan 2023 22:08
    #4
    zanris skrev 2023-01-21 21:25:35 följande:
    Tack så mycket för ditt svar. då borde jag inte känna mig orolig? 🙏 För jag känner den ganska ofta. Okej då tar vi kontakt med mvc så kan man iaf skriva in sig 😇❤️
    Nej då, helt normalt. Lycka till med allt!
  • Sun 22 Jan 2023 21:21
    #5

    Grattis!
    Jag hade samma problem när jag plussade, dagen efter för att vara exakt började jag få små flytningar och lite värk, trodde då det kanske skulle hända något men allt upphörde rätt snabbt. Hade läst också i olika forum att fler haft samma problem så det lugnade en lite.

    Ringde när jag var i vecka 6 och bokade, fick tid några dagar senare, på dagen jag gick in i v7 (förra veckan). De brukar väl ha inskrivning där omkring som tidigast tror jag. 

    Rekommenderar att ladda ner gravid-appar, där man kan följa utvecklingen för varje vecka och också symptom, det lugnar mig iaf 🥹

  • Wed 25 Jan 2023 00:56
    #6

    tack för alla svar 🙏 det känns inte som att det lugnar sig, sedan jag skrev detta inlägg så har jag kraftiga smärtor i nedre delen av magen (i buken). jag känner även någon form av smärta (stickningar) i underlivet. är det normalt? jag börjar så klart oroa mig och tänka att något är fel :( googlar man så är det symptom till missfall?.. 

  • Wed 25 Jan 2023 01:42
    #7

    Det är helt normalt. Vid en tillfälle tyckte jag det kändes som om hela livmodern var full med krossat glas men det gick över och allt gick bra. Så försök att inte stressa upp dig.
    Kontakta BVC imorgon och skriv in dig, de kommer ge dig en tid om några veckor för samtal och sedan får du ultraljud.
    Ett tips när ni ska börja shoppa grejer är att kolla på typ marketplace och liknande, där kan man hitta bebispaket för hälften av vad sakerna skulle kosta i butik. Sedan får du ta det lugnt, fokusera på det som kommer, börja fundera på namn och liknande Glad

  • Wed 25 Jan 2023 01:43
    #8

    *MVC
    (LOL, inte BVC än)

Svar på tråden Äntligen gravid!