• Sun 22 Jan 2023 15:09
    10434 visningar
    5 svar
    -1
    5
    10434

    Hur maxa uttag på sommaren?

    Jag och min man vill vara lediga samtidigt i sommar. Vi har flera barn men vill helst ta ut för yngsta så ej dagarna brinner inne efter 4 år. Kan han ta föräldrapenning onsdag-söndag och jag tar måndag-tisdag samt helgen före och onsdagen tar jag från äldre barnets dagar? Eller finns något annat bra sätt att plocka dagar? Målet är att skydda SGI och ta ut så många dagar som möjligt på yngre barnet. Har semester att varva med vid behov.

  • Svar på tråden Hur maxa uttag på sommaren?
  • Sun 22 Jan 2023 15:48
    #1

    För att skydda sin sgi behöver man ta ut 5 dagar/vecka om barnet är äldre än 1 år så fin man behöver ta fler än de dagarna om han nu inte tänkt ta ut semester samtidigt. 


    om ni har möjligt skulle den ena kunna ta 4 veckors semester och den andra är föräldraledig och sen göra tvärtom efter de veckorna

  • Sun 22 Jan 2023 17:00
    #2
    bullmamman2 skrev 2023-01-22 15:48:37 följande:

    För att skydda sin sgi behöver man ta ut 5 dagar/vecka om barnet är äldre än 1 år så fin man behöver ta fler än de dagarna om han nu inte tänkt ta ut semester samtidigt. 


    om ni har möjligt skulle den ena kunna ta 4 veckors semester och den andra är föräldraledig och sen göra tvärtom efter de veckorna


    Tack för svar! Men onsdag till söndag är ju fem dagar, eller får man inte ta helg om man inte jobbar helg normalt sett?
    Annars är det ju ett bra tipS att dela upp veckorna, men vi vill helst ta så många föräldradagar som möjligt eftersom de annars brinner inne.
  • Sun 22 Jan 2023 18:56
    #3
    +1

    Utöver svaret ovan skulle jag också tänka på att arbetsgivaren kan ha synpunkter på hur du lägger uttaget. Man har rätt till tre perioder per år.

  • Sun 22 Jan 2023 21:25
    #4
    +1
    druvan52 skrev 2023-01-22 17:00:31 följande:
    Tack för svar! Men onsdag till söndag är ju fem dagar, eller får man inte ta helg om man inte jobbar helg normalt sett?
    Annars är det ju ett bra tipS att dela upp veckorna, men vi vill helst ta så många föräldradagar som möjligt eftersom de annars brinner inne.
    Om du vanligtvis är ledig på helgerna så måste du ta ut fl även för fre eller mån, alltså en dag i anslutning till helgen. Vi brukar varva och det absolut enklaste tkr jag är att tex du först tar 4 veckors semester medan din sambo tar 4 veckors fl och sen byter ni så du tar 4 veckors (eller hur många veckor ni nu tänkt er) fl och han tar semester. Blir onödigt krångligt att hålla på och dela upp dagarna på varje vecka tycker jag :) 
  • Sun 22 Jan 2023 23:00
    #5

    Missade att det var fem dagar, så det är bara en vecka ni tänkte göra så?

    om Man jobbar  mån-fre är jag osäker på om man kan ta ut ons-sön föräldraledigt. Skulle ha dubbelkollat med Fk vad som gäller 

Svar på tråden Hur maxa uttag på sommaren?