• Sun 22 Jan 2023 20:35
    7808 visningar
    7 svar
    7
    7808

    Köpa hus som någon hyr sedan 15 år.

    Vi har blivit erbjudna att köpa ett litet hus som min sambos släkt äger. Föe tillfället hyr det ut huset och hon som bor där har bott där i mer än 15 år. Känns inte jättesnällt att bara "hiva ut henne" nu pratar vi om att detta kommer ske om cirka 1 år. Hon kommer inte ha första "tji g" på huset utan de äe släktingar och barn som kommer bli erbjudna först. Huset är perfekt för mig och min sambo. Samtidigt får jag dåligt samvete. 

  • Svar på tråden Köpa hus som någon hyr sedan 15 år.
  • Sun 22 Jan 2023 21:13
    #1
    +1

    Om hon som bor där har bott i 15 år kan det faktiskt vara så att hon inte kan kastas ut överhuvudtaget. Man har oftast besittningsskydd och det följer med när en ny ägare köper fastigheten beroende på hur avtalet ser ut. 

    Så ni kanske köper huset och sedan står ni med en hyresgäst som ni inte kan få ut. Jag skulle fråga en jurist och då även titta på hur hyresgästens hyresavtal ser ut. 

  • Magica­l
    Sun 22 Jan 2023 21:16
    #2

    Man skulle ju vilja veta mer hur dealen är med hyresgästen, samt hur ägaren har tänkt det ska gå till när hon ska flytta. Huset kanske behöver rustas en massa innan det kan säljas tex. 

  • Sun 22 Jan 2023 21:16
    #3

    Jag förstår att du tänker på hyresgästen, det är ju snällt, men vill ni köpa huset så ska ni ju göra det. Kolla upp hur hyresavtalet är skrivet så du vet mer om det och undersök bostaden innan köpet.

  • compli­cit
    Sun 22 Jan 2023 21:18
    #4

    Det bästa är väl att ägarna redan nu pratar med henne om att de planerar att sälja i framtiden.

  • compli­cit
    Sun 22 Jan 2023 21:20
    #5
    +1
    GrodanGap skrev 2023-01-22 21:13:52 följande:

    Om hon som bor där har bott i 15 år kan det faktiskt vara så att hon inte kan kastas ut överhuvudtaget. Man har oftast besittningsskydd och det följer med när en ny ägare köper fastigheten beroende på hur avtalet ser ut. 

    Så ni kanske köper huset och sedan står ni med en hyresgäst som ni inte kan få ut. Jag skulle fråga en jurist och då även titta på hur hyresgästens hyresavtal ser ut. 


    Besittningsrätten gäller inte privatägda hus och bostadsrätter.
  • Sun 22 Jan 2023 21:40
    #6
    +1

    Det är ju en medveten risk man tar när man hyr.  Köp nu och flytta in utan dåligt samvete. 
    Besittningsrätt gäller inte om man hyr ett hus privat 

  • Sun 22 Jan 2023 22:24
    #7
    GrodanGap skrev 2023-01-22 21:13:52 följande:

    Om hon som bor där har bott i 15 år kan det faktiskt vara så att hon inte kan kastas ut överhuvudtaget. Man har oftast besittningsskydd och det följer med när en ny ägare köper fastigheten beroende på hur avtalet ser ut. 

    Så ni kanske köper huset och sedan står ni med en hyresgäst som ni inte kan få ut. Jag skulle fråga en jurist och då även titta på hur hyresgästens hyresavtal ser ut. 


    Nej så kommer d inte att vara.. finns ett kontrakt där det står att släktingar har rätt att köpa huset 
Svar på tråden Köpa hus som någon hyr sedan 15 år.