• Mon 23 Jan 2023 05:31
    3327 visningar
    13 svar
    13
    3327

    Jeans till 12 åring

    Hej
    Var köper man jeans till en tjej som är 158 cm lång och väger 37 kg? Vet redan att hon är smal men hon äter jätte mycket.

    Den minsta storleken jag hittar är 23 i midjan och det är för stort. Dessa jeans som man kan spänna i midjan vägrar hon ha på sig. 

    Någon sa att 23 i Hollister är jätte små men det är de verkligen inte.

    Hon vill inte heller använda skärp och jag blir galen snart.

  • Svar på tråden Jeans till 12 åring
  • Mon 23 Jan 2023 06:54
    #1

    Det är ju så att faller man utanför de vanliga storlekarna så får man :
    Ha kläder som inte sitter perfekt.
    Eller


    Sy, antingen från grunden, eller sy in/ut befintliga plagg 
  • Mon 23 Jan 2023 07:07
    #2

    Har ni provat Gina Tricots modell Molly? De är små, har för mig att de finns i xxs också.

  • Mon 23 Jan 2023 07:37
    #3

    Det finns säkert mer nu än när jag var i den åldern. Men vet att jag hade en period där inga byxor passade förutom de med dragsko i midjan för då kunde jag köpa en stor (lång) storlek och dra åt dem.
    bälte funkar ju också men obekvämt om linningen korvar sig för mycket under bältet.
    hoppas ni hittar nåt, annars får det kanske vara så en period att hon inte kan ha just jeans.
    eller sy om som nån nämnde.

  • LFF
    Mon 23 Jan 2023 09:01
    #4

    Kolla utländska webshoppar, utbudet brukar kunna vara bättre där.

    Levi's har denna:

    www.levi.com/US/en_US/clothing/kids/big-girls/720-high-rise-super-skinny-big-girls-jeans-7-16/p/373500233

    Där kan du fylla i hennes vikt och längd för att få fram storleken tex. Värt att kolla upp ändå. Kolla in vilka modeller du kan beställa från svenska sidor eller europeiska så du slipper krångla med tullen. 

  • Mon 23 Jan 2023 09:31
    #5

    Varför vill hon inte ha sådana som man kan dra in i midjan? Det hade min dotter som nog hade liknande mått. + att vi sydde in sådant själv om vi köpte byxor där det inte fanns. 

    Det är ju inte som småbarnsbyxorna på HM där det blir värsta indragna bubblan. 

    Kommer tyvärr inte ihåg vilket märke vi brukade köpa. Men var i alla fall på kids brand store. 

  • Mon 23 Jan 2023 09:40
    #6

    Ett tillägg också, skulle säga att hon är för liten för att gå på vuxenmodeller. Hon behöver nog hålla sig till barnstorlekarna ett tag till. 

    Vuxenmodellerna med xxs, 23/34 mm började min dotter använda först när hon närmade sig 170 cm. 

  • Mon 23 Jan 2023 13:04
    #7

    Min dotter är också smal och "synkar inte med längden". Nu har det ju varit modernt med ankelhöga jeans som SKA vara korta...då har vi kunnat gå ner någon storlek så att det blir hyfsat "rätt" i midjan. Att byxorna då blir aningen kortare än vad det är tänkt gör inget, de ska ju ändå vara korta. Annars är det ju många som "rullar upp" byxbenen så att det blir ankelhöga. Då kan man ju också köpa sånna som egentligen är för korta, men det gör ju inget om man ändå rullar upp dem. Hon har tack och lov gått med på sånna man kan dra in i midjan...

  • Mon 23 Jan 2023 13:28
    #8
    Kvittning skrev 2023-01-23 09:40:07 följande:

    Ett tillägg också, skulle säga att hon är för liten för att gå på vuxenmodeller. Hon behöver nog hålla sig till barnstorlekarna ett tag till. 

    Vuxenmodellerna med xxs, 23/34 mm började min dotter använda först när hon närmade sig 170 cm. 


    Där håller jag inte med, min dotter som är kring 159 (och stannat där) kan utan problem ha XS på de flesta butiker. Liiiiite långa men inte mycket, XXS hade funkat perfekt på längden men nu är hon ingen supertanig förpubertal tonåring utan färdigväxt och då brukar XXS vara snudd på för tight över rumpan.

    Till TS. Jag skulle nog kolla typ ginatricot och lager 157 bl a. De har några riktigt tighta modeller. Men även peppa för att faktiskt gå med på att använda resåren i midjan på barnmodellen. Dottern varvar riktiga storlekar och barnstorlekar och hon älskar resårmidjan just för att hon är otroligt nätt där och aldrig annars får det att passa som hon vill. Annars har hon gett upp och använder skärp.
  • Mon 23 Jan 2023 14:05
    #9

    Tycker det nästan är svårare till kille... Har en 11-årig son med samma längd/vikt som din dotter. Som tur är accepterar han resåren i midjan. Men alla jeans är för breda och korta. Tjejmodeller ser för tjejiga ut med små söta fickor osv. Just nu kör jag på slimmy star på lager 157, storlek 160, lite korta i benen och inspända till max i midjan. Vuxenstorlekar till herr är ju extremt mycket större. Hur gör man med pojkar som växt ur barnstorlekar? Det är ju ett mycket större glapp upp till herrkläder än damkläder. Ursäkta trådkapning! 

  • Mon 23 Jan 2023 15:11
    #10
    Miami skrev 2023-01-23 14:05:04 följande:

    Tycker det nästan är svårare till kille... Har en 11-årig son med samma längd/vikt som din dotter. Som tur är accepterar han resåren i midjan. Men alla jeans är för breda och korta. Tjejmodeller ser för tjejiga ut med små söta fickor osv. Just nu kör jag på slimmy star på lager 157, storlek 160, lite korta i benen och inspända till max i midjan. Vuxenstorlekar till herr är ju extremt mycket större. Hur gör man med pojkar som växt ur barnstorlekar? Det är ju ett mycket större glapp upp till herrkläder än damkläder. Ursäkta trådkapning! 


    KappAhl är det som funkar bäst på smala killar enligt min erfarenhet. Har en son som är 165-isch till typ 43 kg och kappahl har några tightare modeller på sin pojkavdelning som faktiskt ser helt ok ut på honom. Jag upplever att de är förhållandevis långa i benen för sonen har ff några i 158 som funkar.

    Finns även vissa tjejmodeller som inte ser tjejiga ut. Sonen har haft mycket från tjejsidan genom åren också. 

    Vissa herrkläder finns i XS och vissa är naturligt smalare i modellen. Storebror har provat sig igenom några olika sorter men lillebror är smalare. Men jeans funkar än så länge på kappahl, adidas har en del i xs som funkar. På tröjor så har stadium några av sina egna märken som har "long fit" vilket är utmärkt när ungarna är spinkiga. Då köper man en mindre storlek och den passar utmärkt
  • Mon 23 Jan 2023 15:20
    #11

    Till smal pojk köpte jag neutrala tjejbyxor på HM för några år sedan.... Och ett halvår senare var det baggy byxor på höften som gällde. 

    11-13 åringar vill vara stora... men de är faktiskt inte det ännu. 

  • Mon 23 Jan 2023 15:21
    #12

    Åå tack för tipset! Ska kolla kappahl! Tröjor är faktiskt inget problem då det verkar som att modet för pojkar (iallafall just där vi bor) verkar vara lite oversize så han brukar gå i stora hoodies, inga problem med längden vs bredden alltså!

  • Mon 23 Jan 2023 15:26
    #13
    cosinus skrev 2023-01-23 13:28:59 följande:
    Där håller jag inte med, min dotter som är kring 159 (och stannat där) kan utan problem ha XS på de flesta butiker. Liiiiite långa men inte mycket, XXS hade funkat perfekt på längden men nu är hon ingen supertanig förpubertal tonåring utan färdigväxt och då brukar XXS vara snudd på för tight över rumpan.

    Till TS. Jag skulle nog kolla typ ginatricot och lager 157 bl a. De har några riktigt tighta modeller. Men även peppa för att faktiskt gå med på att använda resåren i midjan på barnmodellen. Dottern varvar riktiga storlekar och barnstorlekar och hon älskar resårmidjan just för att hon är otroligt nätt där och aldrig annars får det att passa som hon vill. Annars har hon gett upp och använder skärp.
    Men som du säger så är din inte tanig. Skillnaden på vuxenmodeller och barnmodeller är just att barnmodellerna ofta är smalare. 

    En vuxen som är 155 kan absolut ha vuxenmodeller samtidigt som ett barn på 165 är alldeles för liten för dom. 
Svar på tråden Jeans till 12 åring