• Anonym (Ger snart upp)
    Mon 23 Jan 2023 08:30
    15225 visningar
    163 svar
    163
    15225

    Tonåring, hur ska man orka?

    Jag vill inte vara mamma längre, jag HATAR på riktigt att vara det. Jag vill bara ge upp för det spelar ingen roll hur jag är eller vad jag gör så blir det fel. 
    Situationen och bakgrunden är så invecklad att jag kan inte förklara allt. Hon har periodvis mått väldigt dåligt psykiskt och skolan har fallerat.
    Hon är snart 14 år och jag undrar vem hon är? Vart tog min dotter vägen? Henne som jag fick prata med, som jag fick hjälpa och stötta? Som jag åtminstone emellanåt nådde genom att finnas där. 
    Nu går liksom knappt nånting, hon orkar inte skolan, hon vrider på dygnet, hon stänger in sig eller är med kompisar.
    Straff hjälper inte, belöning hjälper ibland, tjat hjälper inte och förståelse hjälper inte. 
    Jag vet att hon innerst inne vill göra rätt men hon har misslyckats så många gånger så hon tror inte längre att hon kan. Vad gör man?

  • Svar på tråden Tonåring, hur ska man orka?
  • Mon 23 Jan 2023 12:30
    #41
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2023-01-23 11:16:36 följande:
    De gjorde en utredning när hon va 9-10 år, visade tecken på olika bitar men de "ville inte sätta diagnos" för "problemen" var inte så stora i skolan just då.
    Sen har vi kämpat för utredning, men fick inte då de ansåg att hennes ångest va för hög, ångest är dock ett stort symtom på ADHD hos tjejer, men de gick bara på kriterier som är framstuderade på pojkar/män.

    Men jag är väldigt säker på att hon har någon typ av diagnos.

    Och jag ger henne "space", förståelse och konkreta förslag. Vi skulle börja träna ihop, men nu när vi pratar om det så vet hon inte om hon vill längre. 
    Äter hon ångestdämpande? Går det att göra nya bedömningar så att man kan sätta in medicin som kan hjälpa henne? Högkänslig personlighet?

    l@det du skriver låter helt fruktansvärt, för henne och för dig. Ni verkar dock båda vara riktiga kämpar! Men orken ska ju räcka till för allt motstånd och där är det ju förjävligt att systemet brister och inte hjälpt er mer 
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Mon 23 Jan 2023 12:34
    #42
    AndreaBD skrev 2023-01-23 12:04:48 följande:
    Okej, då förstår jag. Jo, jag vet att det kan vara svårt att förstå hela bilden och var också medveten om att det bara var en möjlig tolkning som jag gjorde. Var ändå lite försiktig att det inte blir orimliga krav på andra människor. Det känns om som om tjejen på BUP som var så underbar, ville väl, men att hon lovade för mycket. Lovade saker som inte fungerar så i praktiken. 

    Jo, jag förstår att det är väldigt tungt, har själv två barn med NPF. Det vore bra om du hade avlastning. Finns pappa med i bilden? 
    Ja det är väldigt svårt att ge hela bilden också tyvärr. 
    Gällande BUP så var hon erfaren och hade gjort på det sättet tidigare sa hon med andra ungdomar och det hade fungerat bra. Varför det rann ut i sanden denna gång vet jag inte. Men det är bara en gång av alla som vuxna lovat och sagt och sen inte gjort som de sagt. 

    Jag håller på att gå sönder. Hon är hemma från skolan idag och ligger fortfarande i sängen, hon är som en zombie. Fick henna att vakna till och sa lugnt att hon behöver komma upp nu, att jag förstår att hon är trött men att hon behöver komma upp. Hur jag än gör så är det bara "GÅÅÅÅ" "Försvinn" och jag har inte tålamod utan jag blir arg och ledsen tillslut.

    Hon träffar pappan emellanåt, men inte alltid hon vill. Lillasyster bor hos pappa och vi har umgänge så ofta som det går. Vi bor rätt långt ifrån varann, men det har ändå fungerat bra tills nu i tonåren. Och tyvärr så blir det svårt just nu när jag är helt slut och storasyster tar så mycket energi av mig. 
    Hon har väl egentligen ingen trygg relation med sin pappa efter det som varit genom åren. I vevan när hon flyttade till mig så var det extremt jobbigt hemma hos pappa och hans dåvarande fru, min dotter kände att han valde sin fru framför henne och hans fru va inte så snäll alltid. Pappan har inte engagerat sig i bup och soc och möten här trots att det skulle vara möjligt med videolänk osv. När båda bodde hos honom så var jag med så mycket som möjligt i de kontakterna och hade mycket samtal själv med dem också. Sista månaden som min dotter bodde hos dem så sa pappans fru att de fick inte bo i huset, så han och dottern hyrde en stuga under veckorna. Efter det har inte dottern varit hemma hos dem, först nu när hennes pappa lämnat sin fru och flyttat så har dottern haft någorlunda vardag med pappa. De har innan träffats och bott på hotell eller i en sommarstuga på sommaren. Nu när hon var hemma hos sin pappa i julas så längtade hon efter mig och sa "mamma även om vi bråkar mycket och jag hatar dig emellanåt så skulle jag aldrig kunna bo utan dig".

    Ja du förstår kanske att det är väldigt mycket som hänt. 
  • Anonym (Jag har sabbat det)
    Mon 23 Jan 2023 12:40
    #43
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2023-01-23 12:10:21 följande:
    Sen alla andra som tycker att "sätt gränser", "du ska ha mandat som förälder att sätta gränser" "Hon borde komma hem tidigare" " hon måste gå och lägga sig när du bestämmer" osv osv. 

    Så känner jag mig kass igen, men samtidigt vill jag inte att hon ska hoppa för att jag säger hoppa, men jag vill heller inte att hon ska bestämma allt. Men så tänker jag att hade hon fått bestämma allt och göra som hon vill så hade hon bott hos kompisar, aldrig varit hemma, aldrig gått till skolan, aldrig någonsin duschat eller nåt. 
    Eller tänker jag fel?

    Det är så svårt med denna balans. 
    Våra första två socialsekreterare sa precis samma sak: 

    "Sätt gränser
    Ni ska ha mandat som förälder att sätta gränser. 
    Ni som föräldrar måste ta henne till BUP,  annars hittar vi andra föräldrar som klarar av det."

    Till slut blev vi så rädda och stressade att vi började stressa och skrämma dottern.

    Då tappade hon förtroende till oss och flyttade till HVB. 
    Då ville plötsligt samma j-vla soctanter inte alls ta henne till BUP och sätta gränser! Det var plötsligt inte alls viktigt med skolan eller tidiga läggningar och mobilförbud! Nejdå, nu skulle hon ha lugn och ro. Vilket hon hade ju hemma innan vi blev hotade av soc att vi måste sätta ner foten. 

    Men när det blev soc ansvar och problem, då blev de sååååå förstående och milda, nejdå, stackars flicka ska absolut inte göra det hon inte vill.  För att det är nu de insåg hur omöjligt det är att få henne göra som hon inte vill. Då blev det curling och anpassningar in i absurdum. Inget tal om BUP alls: "Hon är ju tydlig att hon inte vill dit!".

    Så, trots att vi berättade miljoner gånger hur vi kämpade osv, så kunde inte soc och andra få in detta i sitt lilla huvud. De alla tror ju att vi bara var slappa och mjuka.

    Ts, nästa gång du känner press från andra att "sätta gränser ", "vara vuxen" osv, tänk på det: om DE skulle fått DIN dotter, skulle de ändrat sig till 100%. De hör dig inte nu, de gillar att tro sig vara smartare och bättre än du. Men de själva skulle vara betydligt sämre och slappare än du, de skulle ge upp direkt, där Du kämpade som ett djur år  efter år.
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Mon 23 Jan 2023 12:53
    #44
    Anonym (en till) skrev 2023-01-23 12:29:03 följande:

    Jag är ju inte expert, inte på något sätt. Mina tankar kommer av erfarenhet där jag gjort mängder av misstag och fel. Troligen har jag inte ens koll nu, i efterhand, även om det blev bättre.


    Sen är situationer olika, barns behov olika. Så det är inte så lätt att vara säker.
    Det enda vi kan göra är att försöka vara ärliga mot oss själva, göra så gott vi kan.

    Det du beskriver med pressen utifrån tyckte även jag var jobbigt. För mig var det tydligt att det inte handlade om att sätta hårt mot hårt. I alla fall inte alltid, så ofta som jag ibland gjorde.
    Detta innebär ju inte att man kan släppa allt och låta barnet bestämma fritt.


    man behöver hitta en rimlig kompromiss.

    För att kunna göra det måste man först ha ett tillräckligt bra samtalsklimat, en relation och ett förtroende. Det är det svåraste men också det viktigaste. Enda möjligheten att nå dit är att barnet känner att man lyssnar, på riktigt.


    För mig var vägen dit att acceptera och erkänna att jag hade fel i vissa saker, eller förhandla bort vissa saker som jag egentligen tyckte var viktiga. Mötas.


    Vi hade inget sånt samtal, inte precis iaf men det hade kunna låta i stil med:

    - Jag vill inte pressa dig, vill inte att du ska må dåligt och tvingas till en massa saker som gör att du mår ännu sämre. Samtidigt funkar det inte om du bara ska göra som du vill, helt fritt utan ramar.
    - Jag fattar att jag måste slappna av lite, släppa på vissa bitar. Det blir för tungt annars.. men vi behöver kunna mötas nånstans på halva vägen.
    - Jag kan inte bara ge upp men vi behöver hitta nåt som funkar för dig också.
    - Vad tänker du om det? Kan vi prata om vissa saker som du behöver kämpa med, även om det är lite motigt.. så får vi hitta andra bitar där du får mer frihet, får vara ifred utan tjat och gnäll från mig. Jag får kanske ge mig på vissa saker just nu..
    - Kan vi prata lite om det?
    - När passar det att vi sätter oss, kanske ta en fika och bolla lite i lugn och ro?

    När det gäller omgivningen är jag rädd att du behöver förhålla dig till den. Folk fattar oftast inte hur det är, det tror verkligen det handlar om uppfostran, sätta gränser, visa vem som bestämmer..


    Min erfarenhet är att dessa ungar styrs av inre motivation, de påverkas inte särskilt mycket av varken yttre tvång eller belöningar (kanske funkar belöning för vissa saker, kortsiktigt, men inte för att förändra något hållbart)..


    Du låter som en fin, omtänksam och kärleksfull mamma.
    Det är det allra viktigaste. Mycket kommer att bli fel men det löser sig till slut


    Det är så klokt, tack för dina fina tips.
    Jag tror ändå att hon såklart lyssnar på vad jag säger och även om hon inte gör exakt som jag tycker så finns det nånstans där. 

    Omgivningen är jättesvår, men som du säger så behöver jag förhålla mig till den. 


    Sen är det ju en så stor sorg att "det var inte så här jag tänkte att det skulle bli". Jag känner att jag hämmar min sambos liv som får stå tillbaka i så mycket som han vill göra med mig, jag är rädd att han kommer lämna mig för att han inte orkar osv. 
    Min dotter tycker väl att min sambo är okej, men de har ingen relation direkt och min sambo försöker flyta med.
    Där är också många som tycker och tänker att "han måste ju ta sin plats" "han måste ju bestämma och avlasta dig" osv. Men det är lättare sagt än gjort, han är livrädd att det ska bli som med dotterns pappas förra fru, där det sket sig fullständigt minst sagt (har skrivit lite om det i andra svar).
    Min sambo är väldigt introvert och har svårt för känslor osv men han är oerhört omtänksam. Vi har varit tillsammans sen dottern va 7 år, men mellan dem har det alltid varit avstånd, min yngre dotter däremot och min sambo fungerar bra. 
    Men min äldsta dotter vet jag har en rädsla att min sambo ska "tröttna" på henne som hennes pappas fru gjorde och att hon ska bli utkastad igen. Och detta gör ju också att det är tufft såklart. Han visar ju ändå att han står kvar, finns där för oss på sitt sätt. Så korta stunder emellanåt så glimtar det till och de har en kort stund där de finner varandra. 

  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Mon 23 Jan 2023 13:05
    #45
    Anonym (Jag har sabbat det) skrev 2023-01-23 12:40:08 följande:
    Våra första två socialsekreterare sa precis samma sak: 

    "Sätt gränser
    Ni ska ha mandat som förälder att sätta gränser. 
    Ni som föräldrar måste ta henne till BUP,  annars hittar vi andra föräldrar som klarar av det."

    Till slut blev vi så rädda och stressade att vi började stressa och skrämma dottern.

    Då tappade hon förtroende till oss och flyttade till HVB. 
    Då ville plötsligt samma j-vla soctanter inte alls ta henne till BUP och sätta gränser! Det var plötsligt inte alls viktigt med skolan eller tidiga läggningar och mobilförbud! Nejdå, nu skulle hon ha lugn och ro. Vilket hon hade ju hemma innan vi blev hotade av soc att vi måste sätta ner foten. 

    Men när det blev soc ansvar och problem, då blev de sååååå förstående och milda, nejdå, stackars flicka ska absolut inte göra det hon inte vill.  För att det är nu de insåg hur omöjligt det är att få henne göra som hon inte vill. Då blev det curling och anpassningar in i absurdum. Inget tal om BUP alls: "Hon är ju tydlig att hon inte vill dit!".

    Så, trots att vi berättade miljoner gånger hur vi kämpade osv, så kunde inte soc och andra få in detta i sitt lilla huvud. De alla tror ju att vi bara var slappa och mjuka.

    Ts, nästa gång du känner press från andra att "sätta gränser ", "vara vuxen" osv, tänk på det: om DE skulle fått DIN dotter, skulle de ändrat sig till 100%. De hör dig inte nu, de gillar att tro sig vara smartare och bättre än du. Men de själva skulle vara betydligt sämre och slappare än du, de skulle ge upp direkt, där Du kämpade som ett djur år  efter år.

    Förstår dig, det är dock inte soc som har varit mest för gränser, de har ändå varit rätt förstående och förespråkat att om hon inte orkar just nu så är det så. 
    Det var BUP som mer var att "Hon ska vara hemma kl 18.30", "ingen mobil efter 19", "hopp i säng kl 21" osv. 


    Sen är det den senaste "Familjebehandlaren" jag fick prata med som pratar om "mandat att få henne att göra som jag vill". Jag frågade då, ska jag låsa in henne? Ska jag släpa henne i säng eller upp ur sängen och till skolan? Om hon inte gör exakt som jag vill, ska jag då straffa henne? Med vad i så fall?
    Jag förklarade att jag vill att hon ska känna förtroende och tillit till mig, komma och berätta saker för mig, vilket hon faktiskt gör ofta, ha en dialog med henne om saker så hon förstår istället för att tvingas.

    Men soc pratar däremot mycket om att "du måste få tid för återhämtning som mamma" men hur ska jag få det när ingen kan hjälpa mig? 

    BUP är ju också rätt intressanta, när vi va där senaste omgången så hade jag fått min dotter att vilja ta hjälp och sa att de finns där för att hjälpa i din takt, för det var ju vad jag hört från andra och från bedömningssidan hos dem själva. Det första de sa till min dotter på första mötet var "Du vet att ingen kan tvinga dig att komma hit om du själv inte verkligen verkligen vill", detta upprepades 7-8 gånger under 45 minuter. 

  • Mon 23 Jan 2023 13:23
    #46
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2023-01-23 12:34:48 följande:
    Ja det är väldigt svårt att ge hela bilden också tyvärr. 
    Gällande BUP så var hon erfaren och hade gjort på det sättet tidigare sa hon med andra ungdomar och det hade fungerat bra. Varför det rann ut i sanden denna gång vet jag inte. Men det är bara en gång av alla som vuxna lovat och sagt och sen inte gjort som de sagt. 

    Jag håller på att gå sönder. Hon är hemma från skolan idag och ligger fortfarande i sängen, hon är som en zombie. Fick henna att vakna till och sa lugnt att hon behöver komma upp nu, att jag förstår att hon är trött men att hon behöver komma upp. Hur jag än gör så är det bara "GÅÅÅÅ" "Försvinn" och jag har inte tålamod utan jag blir arg och ledsen tillslut.

    Hon träffar pappan emellanåt, men inte alltid hon vill. Lillasyster bor hos pappa och vi har umgänge så ofta som det går. Vi bor rätt långt ifrån varann, men det har ändå fungerat bra tills nu i tonåren. Och tyvärr så blir det svårt just nu när jag är helt slut och storasyster tar så mycket energi av mig. 
    Hon har väl egentligen ingen trygg relation med sin pappa efter det som varit genom åren. I vevan när hon flyttade till mig så var det extremt jobbigt hemma hos pappa och hans dåvarande fru, min dotter kände att han valde sin fru framför henne och hans fru va inte så snäll alltid. Pappan har inte engagerat sig i bup och soc och möten här trots att det skulle vara möjligt med videolänk osv. När båda bodde hos honom så var jag med så mycket som möjligt i de kontakterna och hade mycket samtal själv med dem också. Sista månaden som min dotter bodde hos dem så sa pappans fru att de fick inte bo i huset, så han och dottern hyrde en stuga under veckorna. Efter det har inte dottern varit hemma hos dem, först nu när hennes pappa lämnat sin fru och flyttat så har dottern haft någorlunda vardag med pappa. De har innan träffats och bott på hotell eller i en sommarstuga på sommaren. Nu när hon var hemma hos sin pappa i julas så längtade hon efter mig och sa "mamma även om vi bråkar mycket och jag hatar dig emellanåt så skulle jag aldrig kunna bo utan dig".

    Ja du förstår kanske att det är väldigt mycket som hänt. 
    Okej, hon verkar vara trygg med dig, inte så värst med pappan. Att hon ändå avvisar dig - det är inget konstigt, det gör tonåringar. Men det vore bra med någon slags avlastning, släkt, vänner, något? 

    Har hon några svårigheter generellt, är hon utredd?  Om hon är deprimerad och håglös så skulle BUP kanske kunna sätta in någon slags medicin. 
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Mon 23 Jan 2023 13:38
    #47
    AndreaBD skrev 2023-01-23 13:23:56 följande:
    Okej, hon verkar vara trygg med dig, inte så värst med pappan. Att hon ändå avvisar dig - det är inget konstigt, det gör tonåringar. Men det vore bra med någon slags avlastning, släkt, vänner, något? 

    Har hon några svårigheter generellt, är hon utredd?  Om hon är deprimerad och håglös så skulle BUP kanske kunna sätta in någon slags medicin. 
    Jag tror att det är mig hon är trygg med, hon har testat mig så till den milda grad och ändå står jag kvar. 
    Är väldigt noga att tala om att jag finns där och älskar henne vad som än händer, att jag aldrig kommer ge upp. 
    Hennes pappa har sagt vid några tillfällen som hon hört att "ingen kommer älska dig tillslut om du är så här" "jag vill inte ha henne, ta henne" osv. Han älskar henne såklart, men jag tror inte hon känner den ovillkorliga kärleken från honom som hon har från mig. 

    Har tyvärr ingen som kan avlasta, hon är svår och som sagt vill hon inte så vill hon inte. Får ju lite avkoppling när hon är med sina vänner och sover hos dem emellanåt. Sen har jag väl lärt mig att ta stunden när den ges, korta stunder bättre än inget. 

    Just idag är dock en jobbig dag för min hjärna är så trött och jag har massor på jobbet men kan liksom inte tänka. Jobbar hemifrån idag, men vet knappt vad jag gör. Och då kommer jag få ta igen det i helgen. (Jobbar med ekonomi och sköter redovisning mm åt flera bolag).

    Det som de kommit fram till är känsloreglering och att förstå vissa saker som sägs, jag upplever som att hon har svårt för plötsliga förändringar även om det blivit bättre. Men det märks att hon är lugnare när hon vet vad som ska hända vilket ju är svårt när hon själv inte ser det. 
    Osäker på depression just nu, men känns inte så, mer bara vintertrött och tonårshjärna. Hon säger att hon säger till om det är något. Jag får inte fråga hela tiden. 
    Vi har fått prova lite olika mot hennes sömn, men fungerade inte alls. Hon fick Atarax, Lergigan, propavan osc men gav ingen effekt. Sen försöker jag med vitaminer osv men hon vill väldigt sällan ta dem, kan ju inte trycka i henne dem så det blir när hon vill. 
  • Anonym (Ger snart upp) Trådstartaren
    Mon 23 Jan 2023 13:43
    #48
    Mimosa86 skrev 2023-01-23 12:30:46 följande:
    Äter hon ångestdämpande? Går det att göra nya bedömningar så att man kan sätta in medicin som kan hjälpa henne? Högkänslig personlighet?

    l@det du skriver låter helt fruktansvärt, för henne och för dig. Ni verkar dock båda vara riktiga kämpar! Men orken ska ju räcka till för allt motstånd och där är det ju förjävligt att systemet brister och inte hjälpt er mer 
    Hon har provat Atarax och Lergigan men fungerade inte ens när hon hade som värst ångest, men de fungerar inte på mig heller. 
    Jag upplever henne som HSP till viss del, men inte lika mycket som mig.
    BUP är just nu inte inkopplade så mycket då de sagt att de inte kan göra något när hon själv inte vill (läs andra svar om bakgrunden där)
    Så jag har inte så stort hopp eller förtroende för BUP. 
    Så mycket som jag kämpat, förklarat, bönat och bett till både skola och BUP och även soc, men systemet fallerar tyvärr i verkligheten. Det är köer, det saknas folk och pengar. 
  • Anonym (abc)
    Mon 23 Jan 2023 13:53
    #49
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2023-01-23 12:10:21 följande:
    Tack, tack och åter tack.
    Så skönt att inte bli dömd, så skönt att få förståelse.

    Jag jobbar just nu mycket med mitt eget mående, att ta min tid, sätta gränser och ta hand om mig själv för att jag vill. Mindfulness, meditation, träna, älska mig själv osv. 

    Försöker tänka att det kommer bli bra, det är en period, tänka på de små sakerna som faktiskt fungerar osv. Men så kommer ju andras ord, skolans press, trots att vi på möten pratar om att de ska peppa det som fungerar, att hon faktiskt är där mer, att hon ändå säger att hon vill försöka lämna in mobilen osv, men så kommer hon till skolan, fixar inte att lämna in mobilen för den läraren hon ville lämna den till var inte där just då, eller så glömmer hon, eller så bara vill hon inte och då upplever hon som att hon bara får skit, ingen annan blir ju tillsagd osv. 

    Sen alla andra som tycker att "sätt gränser", "du ska ha mandat som förälder att sätta gränser" "Hon borde komma hem tidigare" " hon måste gå och lägga sig när du bestämmer" osv osv. 

    Så känner jag mig kass igen, men samtidigt vill jag inte att hon ska hoppa för att jag säger hoppa, men jag vill heller inte att hon ska bestämma allt. Men så tänker jag att hade hon fått bestämma allt och göra som hon vill så hade hon bott hos kompisar, aldrig varit hemma, aldrig gått till skolan, aldrig någonsin duschat eller nåt. 
    Eller tänker jag fel?

    Det är så svårt med denna balans. 
    Börja med att bara lyssna på sådana som faktiskt har erfarenhet av hemmasittare och so förstår vad som krävs.

    Jag är helt med på att ställa krav och ge konsekvenser om det är barn som är som mitt äldsta barn. Men krav och konsekvenser för mitt yngsta barn funkar inte, det gör det bara värre (han vet att han har misslyckats varje dag han inte går till skolan, att straffa honom för det är som att ge hans syster straff varje gång hon gör ett misstag på fotbollsplanen och det skulle ju ingen få för sig att göra). 

    Som du skriver så mår hon ju redan dåligt av att misslyckas hela tiden, ingenting blir bättre av att du spär på den känslan. 

    Det känns också som att det ändå finns en potential. Ni verkar ha en dialog och ni har kontakt med både bup och soc. Skolan däremot verkar ju helt tondöv. 

    Har hon utretts för någon diagnos? Flickor med add är ju generellt underdiagnosticerade och när jag haft kontakt med andra föräldrar som har barn med add är det få som klarar av skolan oavsett hur intelligenta de är. 
  • Anonym (gg)
    Mon 23 Jan 2023 13:53
    #50
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2023-01-23 13:43:09 följande:
    Hon har provat Atarax och Lergigan men fungerade inte ens när hon hade som värst ångest, men de fungerar inte på mig heller. 
    Jag upplever henne som HSP till viss del, men inte lika mycket som mig.
    BUP är just nu inte inkopplade så mycket då de sagt att de inte kan göra något när hon själv inte vill (läs andra svar om bakgrunden där)
    Så jag har inte så stort hopp eller förtroende för BUP. 
    Så mycket som jag kämpat, förklarat, bönat och bett till både skola och BUP och även soc, men systemet fallerar tyvärr i verkligheten. Det är köer, det saknas folk och pengar. 
    Har inte läst hela tråden, men har du möjlighet att få utredning privat?
Svar på tråden Tonåring, hur ska man orka?