• Anonym (.)
    Mon 23 Jan 2023 14:59
    896 visningar
    8 svar
    8
    896

    När går kroppen över till svältningsläge?

    När går kroppen över till svältningsläge och sparar på energi och hur lång tid tar det tills kroppen förstår att man får i sig mat regelbundet?

    Jag har länge varit väldigt dålig med maten. Frukost har jag dock alltid varit nogrann med. Dels för att det är gott och trevligt och dels för aptiten och hungern. Men jag äter sällan lunch och mer sällan mellanmål. Utan det blir oftast middagar och inte alls ovanligt att det blir sena middagar.

    SÅ har mina tider för matintag varit.

    Men jag har börjat tagit mer seriöst med träningen och börjat numera äta mellanmål, som oftast då är banan. Är det på en vardag, så blir det banan återigen vid lunchen och när jag kommer hem blir det en riktig mat.

    Jag vet egentligen inte om min kropp gått över till svältningsläge, jag har alltid varit smal och har en bra ämnesomsätttning, då jag kan äta mycket och fortsätta hålla mig smal.

    Nu när jag faktiskt fokuserar på träning och muskelbygge, så vill jag förstås ha bra med protein och kolhydrater och allt annat som kroppen behöver, framförallt för att kroppen skall klara av att bygga muskler. Så nu när jag varit bra med maten och tänkt på mellanmål i tre dagar, har min kropp förstått att den inte svälter och jag brutit den eventuella svältningsläget eller tar det längre period för att kroppen skall installera om sig?

  • Svar på tråden När går kroppen över till svältningsläge?
  • Anonym (kcal)
    Mon 23 Jan 2023 15:19
    #1

    Det handlar inte om hur många måltider man äter, utan om man äter tillräckligt med kalorier. Svälter gör man när man äter färre kalorier per dag än man gör av med under en längre tid. När man svälter går man ner i vikt och kroppen bryts sakta ner av näringsbrist och brist på vitaminer och mineraler. 

    När du äter lika mycket eller mer än du gör av med svälter du inte längre. Ska du bygga muskler måste du äta ett överskott av kalorier. 

  • Anonym (Olika­)
    Mon 23 Jan 2023 15:47
    #2

    Det tar lite olika tid för kroppen att återhämta sig från svält beroende på hur kraftigt svälten varit, om det är något som hänt en gång, om det är något som återkommit och vilken mat som faktiskt kommer.

    Näringsbrist och vitaminbrist och brist på essentiella aminosyror, eller fetter. Eller för lite kolhydrater tar lite tid att återställa. 

    Min erfarenhet är att det tar 2-3 dagar för mig som "fet"  att fylla på depåer av kolhydrater om jag bantat i ketos. Det tar en 90+ are 3-5 veckor att äta upp sig efter en period av sjukdom och svält. En ätstörd kompis som inte "ser" hur lite hon äter behöver minst ett halvår på sig....

    Du har länge varit dåligt med maten och har ätit bra i tre dagar. Troligen har du goda möjligheter att orka hålla på ett bra tag till, men har du svultit behöver du vara noggrann ett bra tag för att ge kroppen en chans att verkligen bygga upp sig. Är målet att bli starkare, så skulle jag rekommendera dig att ta en dag i taget och följa upp dina träningsresultat varannan månad!

  • Anonym (myt)
    Mon 23 Jan 2023 15:50
    #3

    Svältningsläge är en myt så det behöver du inte oroa dig för alls.

  • Anonym (Q)
    Mon 23 Jan 2023 15:53
    #4

    Tänk på alla som fastar nu för tiden - svältläge verkar inte vara ett problem för dem. Det viktiga är att du får i dig det du behöver och att du äter nyttigt och näringsrikt. Så hur mår du? Fixar din kropp din träning som du äter nu? Är du bra på att lyssna på signaler om hunger och mättnad?
    Testa kanske att byta ut eller komplettera en av bananerna med en grabbnäve nötter eller ett par kokta ägg för lite mer protein och fett och se om det gör någon skillnad. 

  • Anonym (Olika­)
    Mon 23 Jan 2023 16:23
    #5
    Anonym (myt) skrev 2023-01-23 15:50:45 följande:

    Svältningsläge är en myt så det behöver du inte oroa dig för alls.


    Nä, svältläge är inte en myt. Svält är definitivt ett riktigt tillstånd som faktiskt kan vara riktigt farligt och ohälsosamt.

    Vi har ingen aning om hur lite TS ätit när hon slarvat. En del människor har en tendens att ständigt äta lite för lite. Precis som andra äter för mycket.

    Kanske är fetma också en myt i din lilla fantasi?
  • Anonym (myt)
    Mon 23 Jan 2023 16:39
    #6
    Anonym (Olika) skrev 2023-01-23 16:23:32 följande:
    Nä, svältläge är inte en myt. Svält är definitivt ett riktigt tillstånd som faktiskt kan vara riktigt farligt och ohälsosamt.

    Vi har ingen aning om hur lite TS ätit när hon slarvat. En del människor har en tendens att ständigt äta lite för lite. Precis som andra äter för mycket.

    Kanske är fetma också en myt i din lilla fantasi?
    Man kan svälta. Det är inte samma sak som myten svältningsläge som människor hittat på. 
  • Anonym (KZ)
    Mon 23 Jan 2023 16:47
    #7

    Titta på människor som under lång tid får för lite mat, tex skeppsbrutna eller de som har suttit i otäck fångenskap. Är de tjocka eller smala?

    De allra flesta som under lång tid får för lite mat, energi, kommer tappa vikt. 

     

  • Anonym (kcal)
    Mon 23 Jan 2023 16:50
    #8
    Anonym (myt) skrev 2023-01-23 16:39:57 följande:
    Man kan svälta. Det är inte samma sak som myten svältningsläge som människor hittat på. 
    Vad skiljer "svältningsläge" från svält? 
Svar på tråden När går kroppen över till svältningsläge?