• Anonym (Undra­r)
    Mon 23 Jan 2023 17:31
    11016 visningar
    24 svar
    24
    11016

    Magvärk och blod i avföringen

    Är en man. 

    Fick brännande känsla i magen vid lunch idag. Gasig. Tänkte inte mer på det.

    Gick sen på toa hemma efter arbetet. Det var blod överallt. Färskt rött "fint blod".

    Har varit sjuk med världens huvudvärk för 2 veckor sen. Även värk vid kindbenen o i tandköttet. Tror det var influensa. Fast var inte snorig alls? 

    Fick problem med magen, med förstoppning. Men "höll ut" och tyckte att det blev något bättre i torsdags. Men märkt att det inte var helt bra under helgen.

    Ris kommer inte ut så har ätit makaroner för att få fart på magen igen. 

    Nu ligger jag har med molande värk i högra sidan av magen.

    Tror inte att det är hemorrojder eller fissur. Men tänkte rådfråga här vad ni tänker om detta? 

    Har även fått en fläck som blivit större mellan halsen o axeln senaste månaden.  Fläcken dök upp för ca 2 månader sen. 

    Jag vet inte mer än så. 

    Ligger på vänster sidan nu då höger sidan gör lite ont. 

    Är det värt att oroa sig eller ska man vänta en vecka innan man besvärar sjukvården? 

  • Svar på tråden Magvärk och blod i avföringen
  • Anonym (Teddy­)
    Mon 23 Jan 2023 17:43
    #1

    Jag har fått lära mig av vårdpersonal att man alltid ska ta smärta i magtrakten på allvar, speciellt som kvinna, men även som man. Detta därför att vi har mycket viktigt där som kan spöka såsom blindtarm, äggstockar, livmoder, graviditet som sitter fel. 
    Du är man, men du har smärta och blöder. Jag tycker du ska kontakta vården.

  • Anonym (Anna)
    Mon 23 Jan 2023 18:08
    #2
    +1

    Imorgon ska du kontakta Vårdcentralen. De kommer att ta dina besvär på allvar eftersom blod i avföringen alltid ska utredas.

  • Exhale
    Mon 23 Jan 2023 19:08
    #3

    Du ska självklart kontakta vården under morgondagen. 

  • Anonym (M)
    Mon 23 Jan 2023 19:15
    #4

    Stora mängder blod i avföringen är definitivt skäl nog att kontakta vården. Att ringa 1177 är ofta en bra början, om det inte är väldigt akut.

  • Mon 23 Jan 2023 19:37
    #5

    Du måste få vård. Skulle nog till akuten om jag var du!

  • Anonym (Dude.­..)
    Mon 23 Jan 2023 19:44
    #6

    Ring 1177 på direkten, ingen här kan ge dig medicinska råd som går att ta på allvar. 

  • Anonym (H)
    Mon 23 Jan 2023 19:50
    #7

    Inte akuten direkt men ring 1177

  • Anonym (Emmy)
    Mon 23 Jan 2023 21:39
    #8

    Blod från tarmen? Sök vård. Dock är mörkt blod ofta ett allvarligare tecken än ljust, då mörkt ofta kommer längre upp från tarmen. Ljust är blödningskällan längre ned. Det är vad jag fått lära mig iaf. 

  • Tue 24 Jan 2023 12:24
    #9

    Tror det kan vara perforerad diverikulit! Jag jobbar som sjuksköterska inom akutsjukvård och känner igen symtomen! Tycker du ska söka vård för blödningen då förmodligen en tarmficka har gått sönder.. När blödningen
     Är inom kontroll så kostbehandlas sjukdomen genom att dricka flytande och ingen fast kost under någon vecka! 😊

  • Tue 24 Jan 2023 13:06
    #10

    Jag fattar inte varför man frågar på FL, före man tar kontakt med vården, är det den nya trenden, att fråga gissande noviser innan folk som kan.

Svar på tråden Magvärk och blod i avföringen