• Nosh94

    Hjälp!? Tvillingar med hål i Hjärtat( Asd)

    Hej!
    Jag skriver detta med gråt i halsen och en enorm oro. Allt började med att mina tvillingar föddes för tidigt i V.33. De mådde förvånansvärd bra, bara att de behövde lägga på sig lite mer vikt. Vi låg på neo i två veckor och dem undersöktes dagligen samt att när vi blev utskrivna så har de undersökts regelbundet eftersom att vi hade även hemsjukvård och efterkontroller.  Nu är mina bebisar två månader gamla. Mina bebisar började utveckla smärta i magen som inte ville gå över så vi åkte upp till neo för en undersökning av läkare, där undersöktes dem samt att de lyssnade på deras hjärtan. Läkaren hörde ett nytillkommet blåsljud som inte funnits där tidigare.. på båda tvillingarna?! Hon var inte orolig över detta men ville ändå skicka remiss för undersökning med hjälp av ultraljud. Några veckor senare hade vi tid för ultraljud och läkaren ser att båda tvillingar har varsitt hål i hjärtat mellan atrium. Ena tvillingen har storlek 2,6 på hålet och den andra är 3,2. Läkaren sa därefter inte så mycket?? utan bara att vi ska på en till kontroll när dem är 1 år??
    Nu till min fråga.. är ni pålästa om detta? känner ni någon som har hål i hjärtat? kommer detta stängas? vad kommer hända med mina barn? 
    Det känns som att min värld har vänts upp och ner :(

  • Svar på tråden Hjälp!? Tvillingar med hål i Hjärtat( Asd)
  • Anonym (Ronja)

    Antagligen är det inget att oroa sig över om inte läkaren gjorde det. Men förstår ändå att du är orolig, det är ju dina barn. ta kontakt med vården igen, och berätta om din oro, så kan läkaren ge dig mer information  

  • student2013

    Jag hade också någon form av gål på mitt hjärta när jag föddes. Vet inte hur stort men det växte bort innan tonåren.

    Förhoppningsvis är det något liknande för dina så det försvinner när dem blir äldre. 

  • LFF

    Från Hjärt- och Lungfonden:
    www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/hjartsjukdomar/barns-hjartfel/ (Under rubriken Olika typer av medfödda hjärtfel hittar du dina barns feltyp)

    Dina barns hjärtfel har upptäckts och är nu under övervakning av vården. Det kommer att gå bra. Om du har en oro, kontakta vårdgivaren och be om mer information. Kontakta BVC och be om en samtalskontakt för att hantera detta ni fått veta. 

    Och grattis till tvillingarna!

    Hjärta


    Hål i skiljeväggen

     

  • Anonym (92an)

    Vad otäckt för dig som nybliven mamma. Mitt ex föddes med hål på hjärtat. Han fick opereras när han var bebis. allt gick bra och han lever helt normalt liv. 


    Lycka till <3

  • Torna

    Jag är inte så väldigt påläst men känner 2 st som varit med om detta så kanske kan ge några lugnande ord. Min halvbror hade ett hål i hjärtat, kommer ej ihåg storlek men är ganska säker på att det var större, han gick på kontroller men kunde vänta med operation tills han var 10 år. En annan bekant fick ett barn med hål i hjärtat, de fick operera vid ett halvårs ålder. Jag själv har också ett svagt blåsljud som man tror beror på ett jättelitet hål, men ingen som ens brytt sig om att undersöka vidare eftersom jag mår bra 🙂

    Hoppas allt går bra för er ❤️

Svar på tråden Hjälp!? Tvillingar med hål i Hjärtat( Asd)