• Anonym (Vahän­der)
    Tue 24 Jan 2023 10:56
    2975 visningar
    33 svar
    33
    2975

    Är min sambo svartsjuk?

    Jag, min sambo och 4 andra vänner brukar träffas och spela brädspel och ha lite skoj. På sistone har jag märkt att min sambo blir oerhört irriterad för det minsta lilla på sin vän. Han i princip små-mobbar killen, på ett smidigt sätt, men ändå inte obemärkt. Jag och den här vännen brukar snacka om saker för vi har lite gemensamma intressen som jag och min sambo inte delar. Jag är inte ett dugg attraherad av honom så det är högst vänskapligt, jag stöttar honom eftersom han e singel och är inte så nära med sin familj.

    När jag försöker ta upp med sambon att han behandlar honom dåligt så kommer han med en massa ursäkter. Typ "det är så vi snackar" och "jag ska inte lägga mig i" osv osv. Jag förstår inte riktigt varför han beter sig så mot just honom, tror ni att det kan vara svartsjuka för att vi kommer överens rätt bra och har intressanta diskussioner?

  • Svar på tråden Är min sambo svartsjuk?
  • Anonym (---)
    Tue 24 Jan 2023 11:00
    #1
    +1

    Kan han kanske vara. Men du kan inte göra något åt detta  mer nu utan det är vännen som måste säga ifrån till din sambo. 

  • Anonym (Vahän­der) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 11:07
    #2
    Anonym (---) skrev 2023-01-24 11:00:19 följande:

    Kan han kanske vara. Men du kan inte göra något åt detta  mer nu utan det är vännen som måste säga ifrån till din sambo. 


    Ja du har nog rätt i det avseendet. Men så jävla trist för tycker han drar ner stämningen när ha håller på så. Samtidigt tycker jag det är kul o ses med vännerna så vill inte sluta med det heller.
  • Anonym (.)
    Tue 24 Jan 2023 11:40
    #3
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-24 11:07:34 följande:
    Ja du har nog rätt i det avseendet. Men så jävla trist för tycker han drar ner stämningen när ha håller på så. Samtidigt tycker jag det är kul o ses med vännerna så vill inte sluta med det heller.
    Reagerar de andra också, kan de säga till din sambo? 
  • Anonym (Läget­)
    Tue 24 Jan 2023 11:51
    #4

    Min systers man har betett sig illa mot oss på ett liknande sätt under ett par års tid. Han varvar att vara trevlig och smådryg. Det är effektivt. Jag vill inte längre träffa deras familj så ofta och det är troligen vad han önskar, även om han inför min syster bedyrar att han gillar oss. Så din sambo vill nog ha bort den trevliga stämningen mellan dig och hans vän. Jag hade övervägt att lämna sambon men förstår att han har många fina sidor också. Det är bara att tänka på hur den sidan blir för dig att leva med när åren går. 

  • Anonym (Vahän­der) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 12:00
    #5
    Anonym (Läget) skrev 2023-01-24 11:51:08 följande:

    Min systers man har betett sig illa mot oss på ett liknande sätt under ett par års tid. Han varvar att vara trevlig och smådryg. Det är effektivt. Jag vill inte längre träffa deras familj så ofta och det är troligen vad han önskar, även om han inför min syster bedyrar att han gillar oss. Så din sambo vill nog ha bort den trevliga stämningen mellan dig och hans vän. Jag hade övervägt att lämna sambon men förstår att han har många fina sidor också. Det är bara att tänka på hur den sidan blir för dig att leva med när åren går. 


    Har du en aning om varför han betedde sig så, vad var grundorsaken ? Du kan ju inte veta med 100% säkerhet men din magkänsla kanske hintar om något?
  • Anonym (Vahän­der) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 12:01
    #6
    Anonym (.) skrev 2023-01-24 11:40:24 följande:
    Är min sambo svartsjuk?
    Reagerar de andra också, kan de säga till din sambo? 
    Njah, de kör den svenska stilen stirra ner i tallriken, om du förstår vad jag menar...
  • Anonym (Hmm)
    Tue 24 Jan 2023 12:04
    #7
    -3

    Vill ta nu ha en sådan vänskap så får hen väl se till att sin partner känner sig trygg med det.

    Gäller oavsett kön därav som jag skrev hen*

    I det här fallet så verkar ju ts kille känna en oro vilket gör han till en orolig person och sämre när ts tjej o hans kompis umgås o klickar så bra. 

    Ts får väl visa parallellt i relation till relationerna att hon gillar umgås med kompisen (vilket alla redan vet) men samtidigt styrka sin kärlek till sig partner. 

    I övrigt tycker jag det är dåligt beteende ifrån hans håll att "mobba" någon. Men är man förälskad och inte enbart i en relation som man finner bekväm så uppstår svartsjuka. 

    Hur mycket folk försöker prata ner det och svartmåla det så existerar svartsjuka o den uppstår när någon är rädd för att förlora den man älskar. 
    Om det inte är en narcissist då, då den är rädd att förlora sin "tillgång" i form utav person. 

    Så ts kanske behöver bekräfta sin partner lite mer helt enkelt och inte bara glömma bort sin partner när hen umgås med kompisen. 

    Det kan vara en lösning, istället för att dumpa o baktala personen. Dags att man vaknar upp och inser att svartsjuka är normalt. Och inser man det faktumet så kan man även hjälpa till att förminska alt radera svartsjukan hos partnern. 

    Visst, inte till den kostanden att man mår psykiskt dåligt själv att man blir apatisk. Men man får ju se nivåerna. 

    Dom som inte förstår vad svartsjuka är eller anser det vara en dålig sak har aldrig varit riktigt, på riktigt förälskade. 

  • Anonym (Läget­)
    Tue 24 Jan 2023 12:13
    #8
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-24 12:00:15 följande:
    Har du en aning om varför han betedde sig så, vad var grundorsaken ? Du kan ju inte veta med 100% säkerhet men din magkänsla kanske hintar om något?
    Jag vet inte. Jag tror att hans ärliga mening är att vara trevlig men det finns något som skaver och kommer ut så. Det är trist men ibland får man bara hålla god min.

    Skillnaden är att detta är din sambo, som ska vara "din närmaste och bästa" person, och jag skulle försöka hitta ett sätt att få honom se ditt perspektiv. Det kan vara omedvetet och en omognad.
  • Anonym (Vahän­der) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 12:14
    #9
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-24 12:04:05 följande:

    Vill ta nu ha en sådan vänskap så får hen väl se till att sin partner känner sig trygg med det.

    Gäller oavsett kön därav som jag skrev hen*

    I det här fallet så verkar ju ts kille känna en oro vilket gör han till en orolig person och sämre när ts tjej o hans kompis umgås o klickar så bra. 

    Ts får väl visa parallellt i relation till relationerna att hon gillar umgås med kompisen (vilket alla redan vet) men samtidigt styrka sin kärlek till sig partner. 

    I övrigt tycker jag det är dåligt beteende ifrån hans håll att "mobba" någon. Men är man förälskad och inte enbart i en relation som man finner bekväm så uppstår svartsjuka. 

    Hur mycket folk försöker prata ner det och svartmåla det så existerar svartsjuka o den uppstår när någon är rädd för att förlora den man älskar. 
    Om det inte är en narcissist då, då den är rädd att förlora sin "tillgång" i form utav person. 

    Så ts kanske behöver bekräfta sin partner lite mer helt enkelt och inte bara glömma bort sin partner när hen umgås med kompisen. 

    Det kan vara en lösning, istället för att dumpa o baktala personen. Dags att man vaknar upp och inser att svartsjuka är normalt. Och inser man det faktumet så kan man även hjälpa till att förminska alt radera svartsjukan hos partnern. 

    Visst, inte till den kostanden att man mår psykiskt dåligt själv att man blir apatisk. Men man får ju se nivåerna. 

    Dom som inte förstår vad svartsjuka är eller anser det vara en dålig sak har aldrig varit riktigt, på riktigt förälskade. 


    Tror inte att ingen är bekant med svartsjuka, men du för en hel del antaganden baserade på dina upplevelser. Du antar att jag ignorerar min sambo och fokuserar all min uppmärksamhet på hans vän. Det stämmer inte. Jag är väldigt tydlig med att min sambo går före alla på det bordet. Berättar roliga anekdoter om oss och vårt liv. Det finns ingen tvivel på att vi är ett par och kära. Men vissa områden är han helt enkelt inte intresserad av, som jag och hans vän kan diskutera. Ska jag behöva lägga mitt intresse åt sidan helt för att inte göra min partner osäker? Jag tycker inte det låter rimligt.
  • Anonym (stött­ande?)
    Tue 24 Jan 2023 13:03
    #10

    Fortsätt att ha intressanta diskussioner med din partners vän om gemensamma intressen och sånt.

    Tycker dock det kanske är lite konstigt om du påtar dig att ha en stöttande roll för din partners vän bara för att han är singel och har långt till sin familj. Det är inte riktigt din uppgift att stötta din partners vän bara för att du tycker att han inte har någon annan som gör det. Går man för långt in i den rollen och har direkt kontakt med sin partners vänner, får man nog räkna med lite svartsjuka.  

Svar på tråden Är min sambo svartsjuk?