• Anonym (Vahän­der)
    Tue 24 Jan 2023 10:56
    2979 visningar
    33 svar
    33
    2979

    Är min sambo svartsjuk?

    Jag, min sambo och 4 andra vänner brukar träffas och spela brädspel och ha lite skoj. På sistone har jag märkt att min sambo blir oerhört irriterad för det minsta lilla på sin vän. Han i princip små-mobbar killen, på ett smidigt sätt, men ändå inte obemärkt. Jag och den här vännen brukar snacka om saker för vi har lite gemensamma intressen som jag och min sambo inte delar. Jag är inte ett dugg attraherad av honom så det är högst vänskapligt, jag stöttar honom eftersom han e singel och är inte så nära med sin familj.

    När jag försöker ta upp med sambon att han behandlar honom dåligt så kommer han med en massa ursäkter. Typ "det är så vi snackar" och "jag ska inte lägga mig i" osv osv. Jag förstår inte riktigt varför han beter sig så mot just honom, tror ni att det kan vara svartsjuka för att vi kommer överens rätt bra och har intressanta diskussioner?

  • Svar på tråden Är min sambo svartsjuk?
  • Anonym (Vahän­der) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 13:14
    #11
    Anonym (stöttande?) skrev 2023-01-24 13:03:48 följande:

    Fortsätt att ha intressanta diskussioner med din partners vän om gemensamma intressen och sånt.

    Tycker dock det kanske är lite konstigt om du påtar dig att ha en stöttande roll för din partners vän bara för att han är singel och har långt till sin familj. Det är inte riktigt din uppgift att stötta din partners vän bara för att du tycker att han inte har någon annan som gör det. Går man för långt in i den rollen och har direkt kontakt med sin partners vänner, får man nog räkna med lite svartsjuka.  


    Har ingen som helst direkt kontakt med honom... Vi snackar bara när vi ses. Jag stöttar inte honom egentligen med något privat utan vi diskuterar mer hur samhället ser ut generellt, ja lite problematiken kring dejtingmarknaden osv och försöker ge honom tips o så. Lite "wingman" aktigt kanske.
  • Anonym (Hmm)
    Tue 24 Jan 2023 22:49
    #12
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-24 12:14:22 följande:
    Tror inte att ingen är bekant med svartsjuka, men du för en hel del antaganden baserade på dina upplevelser. Du antar att jag ignorerar min sambo och fokuserar all min uppmärksamhet på hans vän. Det stämmer inte. Jag är väldigt tydlig med att min sambo går före alla på det bordet. Berättar roliga anekdoter om oss och vårt liv. Det finns ingen tvivel på att vi är ett par och kära. Men vissa områden är han helt enkelt inte intresserad av, som jag och hans vän kan diskutera. Ska jag behöva lägga mitt intresse åt sidan helt för att inte göra min partner osäker? Jag tycker inte det låter rimligt.

    "Ditt intresse helt åt sidan"?


    Förstår du att det kan tolkas rakt av med all rätta att ditt intresse är din killes kompis? Du tog åt dig extremt mycket fast jag skrev att du får visa det parallellt i relation till era relationer. Att du sitter o kanske drar småtaskiga skämt och gör bort din kille är inte att visa att du är kär.


    Umgicks med en grupp människor förra året där en av tjejerna drog anekdoter om henne o hennes kille. Jag är väl snarare killen du pratar med i det här scenariot.


    Fanns flera pinsamma stunder och rent nervärderade i hennes anekdoter gentemot hennes kille. O med tanke på hur du tar åt dig och blir så pass sne att du måste klicka tummen ner på mitt tidigare inlägg så hare jag ju uppenbarligen träffat en öm tå hos dig.


    O att du som är i relation med en man ser dig själv som en "wingman" till hans kompis hade även gjort mig orolig i en sådant sits om jag var din kille vilket jag är glad för att jag inte är för övrigt då du verkar vara en naiv och komplicerad människa).


    Slutar ganska ofta med att "wingman" av motsatta könet hamnar i sängen med personen som de leker wingman åt. Jag förstår din killes oro.


    Sluta behandla han som skit och involvera honom och låt han få komma med samtalsämne istället för att enbart behöva sitta utanför och lyssna o se på er som sitter o fnittrar ihop. 

  • Anonym (stött­ande?)
    Wed 25 Jan 2023 07:38
    #13
    +2
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-24 13:14:57 följande:
    ja lite problematiken kring dejtingmarknaden osv och försöker ge honom tips o så. Lite "wingman" aktigt kanske.
    Överdriv inte din roll som wingman här så att vännens problematik kring dejtingmarknaden blir ett stort samtalsämne mellan er. Tips omkring vad du tror kvinnor på dejtingmarknaden vill ha, kan ju lätt förtolkas som tips omkring vad du vill ha och sätta gång i fantasin, både hos vännen och din kille.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Wed 25 Jan 2023 07:59
    #14
    +3

    Ger du lika mycket engagemang åt de andra 4 vännerna eller är det mest tidsåtgång och intressanta samtal med en specifik vid varje träff? 

    Hade också reagerat om min pojkvän vid varje tillfälle man ses med vännerna tog tillfället i akt och sitta med en specifik vännina, dessutom ta på sig en omhändertagande roll och diskutera dejtingproblematik.

    Övriga vänner kanske reagerar med att stirra ner i tallriken för att det för alla blir uppenbart att ni/du ser mest till en särskild person varje gång ni ses. 

    Givetvis kan man någon kväll hamna i intressanta diskussioner och pratar mest med någon eller några, inget konstigt i sig, men som sagt blir det lite annorlunda om det sker vid varje tillfälle. 

  • Anonym (Vahän­der) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 08:59
    #15
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-24 22:49:10 följande:

    "Ditt intresse helt åt sidan"?


    Förstår du att det kan tolkas rakt av med all rätta att ditt intresse är din killes kompis? Du tog åt dig extremt mycket fast jag skrev att du får visa det parallellt i relation till era relationer. Att du sitter o kanske drar småtaskiga skämt och gör bort din kille är inte att visa att du är kär.


    Umgicks med en grupp människor förra året där en av tjejerna drog anekdoter om henne o hennes kille. Jag är väl snarare killen du pratar med i det här scenariot.


    Fanns flera pinsamma stunder och rent nervärderade i hennes anekdoter gentemot hennes kille. O med tanke på hur du tar åt dig och blir så pass sne att du måste klicka tummen ner på mitt tidigare inlägg så hare jag ju uppenbarligen träffat en öm tå hos dig.


    O att du som är i relation med en man ser dig själv som en "wingman" till hans kompis hade även gjort mig orolig i en sådant sits om jag var din kille vilket jag är glad för att jag inte är för övrigt då du verkar vara en naiv och komplicerad människa).


    Slutar ganska ofta med att "wingman" av motsatta könet hamnar i sängen med personen som de leker wingman åt. Jag förstår din killes oro.


    Sluta behandla han som skit och involvera honom och låt han få komma med samtalsämne istället för att enbart behöva sitta utanför och lyssna o se på er som sitter o fnittrar ihop. 


    Du föreställer dig en massa scenarion som inte finns där. Är du frisk mentalt? Du hittar på en massa för att de ska passa ditt narrativ. Låter som du blivit bedragen. Beklagar, men detta är någonting helt annat. 
  • Anonym (Vahän­der) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 09:00
    #16
    Anonym (Kvinna) skrev 2023-01-25 07:59:22 följande:
    Är min sambo svartsjuk?

    Ger du lika mycket engagemang åt de andra 4 vännerna eller är det mest tidsåtgång och intressanta samtal med en specifik vid varje träff? 

    Hade också reagerat om min pojkvän vid varje tillfälle man ses med vännerna tog tillfället i akt och sitta med en specifik vännina, dessutom ta på sig en omhändertagande roll och diskutera dejtingproblematik.

    Övriga vänner kanske reagerar med att stirra ner i tallriken för att det för alla blir uppenbart att ni/du ser mest till en särskild person varje gång ni ses. 

    Givetvis kan man någon kväll hamna i intressanta diskussioner och pratar mest med någon eller några, inget konstigt i sig, men som sagt blir det lite annorlunda om det sker vid varje tillfälle. 


    Ja vi alla pratar och turas om att prata med varandra. 
  • Anonym (Hmm..­)
    Wed 25 Jan 2023 09:14
    #17

    Nej, jag tror inte att han är svartsjuk utan mer irriterad på dig. Så som du skriver här så har jag full förståelse

  • Anonym (.)
    Wed 25 Jan 2023 09:33
    #18
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-24 22:49:10 följande:

    "Ditt intresse helt åt sidan"?


    Förstår du att det kan tolkas rakt av med all rätta att ditt intresse är din killes kompis? Du tog åt dig extremt mycket fast jag skrev att du får visa det parallellt i relation till era relationer. Att du sitter o kanske drar småtaskiga skämt och gör bort din kille är inte att visa att du är kär.


    Umgicks med en grupp människor förra året där en av tjejerna drog anekdoter om henne o hennes kille. Jag är väl snarare killen du pratar med i det här scenariot.


    Fanns flera pinsamma stunder och rent nervärderade i hennes anekdoter gentemot hennes kille. O med tanke på hur du tar åt dig och blir så pass sne att du måste klicka tummen ner på mitt tidigare inlägg så hare jag ju uppenbarligen träffat en öm tå hos dig.


    O att du som är i relation med en man ser dig själv som en "wingman" till hans kompis hade även gjort mig orolig i en sådant sits om jag var din kille vilket jag är glad för att jag inte är för övrigt då du verkar vara en naiv och komplicerad människa).


    Slutar ganska ofta med att "wingman" av motsatta könet hamnar i sängen med personen som de leker wingman åt. Jag förstår din killes oro.


    Sluta behandla han som skit och involvera honom och låt han få komma med samtalsämne istället för att enbart behöva sitta utanför och lyssna o se på er som sitter o fnittrar ihop. 


    Oj, här hittas det på en massa saker som ingen har skrivit. Känns det bra?
  • Anonym (Hmm)
    Wed 25 Jan 2023 09:42
    #19
    Anonym (Vahänder) skrev 2023-01-25 08:59:25 följande:
    Du föreställer dig en massa scenarion som inte finns där. Är du frisk mentalt? Du hittar på en massa för att de ska passa ditt narrativ. Låter som du blivit bedragen. Beklagar, men detta är någonting helt annat. 

    Nej, jag har inte blivit bedragen. 


    Jag vet precis vilket slags beteende du innehar ts då många har betett sig liknande för att få umgås / prata med mig framför sin partner när vi väl ses.
    Och det har inte imponerat på mig överhuvudtaget.

    Snarare så har jag fått be om ursäkt till deras killar för att situationen blir så uppenbart pinsam och kränkande mot dom att jag istället då har valt att stötta killen i plural istället för att faktiskt uppskatta tjejernas samtal med mig.

  • Anonym (.)
    Wed 25 Jan 2023 09:43
    #20
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-25 09:42:01 följande:

    Nej, jag har inte blivit bedragen. 


    Jag vet precis vilket slags beteende du innehar ts då många har betett sig liknande för att få umgås / prata med mig framför sin partner när vi väl ses.
    Och det har inte imponerat på mig överhuvudtaget.

    Snarare så har jag fått be om ursäkt till deras killar för att situationen blir så uppenbart pinsam och kränkande mot dom att jag istället då har valt att stötta killen i plural istället för att faktiskt uppskatta tjejernas samtal med mig.


    Sluta klistra på dina erfarenheter på TS. Det är ju bara pinsamt. 
Svar på tråden Är min sambo svartsjuk?