• Anonym (ledse­n)
    Tue 24 Jan 2023 15:34
    5583 visningar
    33 svar
    33
    5583

    Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?

    Jag mår ganska dåligt, har komplex Ptsd och vill gärna få hjälp. Jag fungerar helt normalt i vardagen med jobb och barn, barnet är hos sin pappa ibland. När hon är där mår jag ibland jättedåligt, tror det är för att jag måste sätta allt sånt åt sidan när hon är hos mig. Det blir liksom värre och jag får en massa flashbacks, det är som att det händer om och om igen precis nu, sakerna jag varit med om(misshandel, våldtäkt). Jag har börjat få självmordstankar men vill alltså ha hjälp. Mitt barn är inte hos mig nu, mår aldrig såhär när hon är här. 

    Jag vill ha hjälp men är rädd att dom gör en orosanmälan. En orosanmälan skulle inte hjälpa, har delvis dåliga erfarenheter med soc, utredningar som läggs ner direkt, att dom inte lyssnar, lyssnar på exet(som utsatte mig), att man inte får den hjälpen man behöver osv, lisan kan göras lång. Har fått bra hjälp också men för det mesta har det varit väldigt dåligt på den fronten.  Mitt ex skulle med största sannolikhet använda orosanmälan emot mig. 

    Någon som vet hur det funkar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-25 11:58
    Jag blev orosanmäld trots att jag inte blev inlagd. Dom kontaktade inte mig utan mitt ex. Känns toppen men lesson learned antar jag.

  • Svar på tråden Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 06:01
    #13
    Ganglie skrev 2023-01-25 02:56:30 följande:
    Exakt så är det.

    Jag har mått skit och gått på mediciner och terapi i åratal men har bara blivit anmäld till soc när jag åkt till psykakuten. Det gör de av rutin. Sen ringer soc dagen efter och kollar läget och sen lägger de ned anmälan. Om man är sammanhängande förstås. Dock har de en skyldighet att meddela barnets andra förälder.
    då kommer han ta henne. jag vill så gärna få hjälp men antar att jag inte kommer få det
  • Anonym (J)
    Wed 25 Jan 2023 07:27
    #14
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-24 15:41:48 följande:

    Jag skulle aldrig vända mig till soc! Prata med en präst alternativt anonymt med psykolog över nätet.


    Psykolog över nätet går inte att få anonymt. Iaf inte om man inte vill bekosta det själv
  • Anonym (H)
    Wed 25 Jan 2023 10:00
    #15
    Anonym (Hm) skrev 2023-01-25 02:00:17 följande:
    Anonym (H) skrev 2023-01-24 23:20:44 följande:

    Här görs en orosanmälan om någon läggs in akut, oavsett om det är frivilligt eller tvång. Om du söker vanliga vården så händer nog inte så mycket. Har du ingen vårdkontakt alls idag?


    Måste vara olika från region till region. I min region görs absolut ingen orosanmälan automatiskt bara för att man blir inlagd. Jag har blivit inlagd både på LPT och frivilligt, men det har aldrig gjorts någon orosanmälan. 

    Jaha, vad märkligt!! Lever sen många år med sambo med psykisk ohälsa och vi har fått orosanmälan vid varje inläggning. Däremot gör dom ju inget, ibland har dom ringt och ibland har dom skickat ett brev men dom har aldrig startat utredning.

    Vanliga uppföljande vårdkontakter med öppenvården har det aldrig kommit anmälan efter.
  • Anonym (H)
    Wed 25 Jan 2023 10:03
    #16
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-25 06:01:58 följande:
    då kommer han ta henne. jag vill så gärna få hjälp men antar att jag inte kommer få det
    Men har du ingen vårdkontakt alls idag? Ett förslag är att kontakta kyrkan för samtal. Präster har tystnadsplikt.
  • Wed 25 Jan 2023 12:03
    #17
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-25 06:01:58 följande:
    då kommer han ta henne. jag vill så gärna få hjälp men antar att jag inte kommer få det
    Men du vill bli inlagd alltså?
    De gör ingen orosanmälan på öppenpsykiatrin så länge som du inte knarkar, super eller är typ psykotisk.
    Har gått där i 10 år, aldrig blivit anmäld.
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 12:16
    #18
    Anonym (H) skrev 2023-01-25 10:03:59 följande:
    Men har du ingen vårdkontakt alls idag? Ett förslag är att kontakta kyrkan för samtal. Präster har tystnadsplikt.
    Ganglie skrev 2023-01-25 12:03:26 följande:
    Men du vill bli inlagd alltså?
    De gör ingen orosanmälan på öppenpsykiatrin så länge som du inte knarkar, super eller är typ psykotisk.
    Har gått där i 10 år, aldrig blivit anmäld.

    Jag är inget av ovanstående. Mår skit bara. Dom har kontaktat soc vet jag för mitt ex har sagt det, dom har inte kontaktat mig
  • Anonym (Mindl­er)
    Wed 25 Jan 2023 12:23
    #19
    Anonym (Hmm) skrev 2023-01-24 15:41:48 följande:

    Jag skulle aldrig vända mig till soc! Prata med en präst alternativt anonymt med psykolog över nätet.


    Jag blev anmäld av psykolog på nätet (man måste ju logga in för att få tillgång till samtalet).
  • Anonym (H)
    Wed 25 Jan 2023 17:56
    #20
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-25 12:16:10 följande:
    Ganglie skrev 2023-01-25 12:03:26 följande:
    Men du vill bli inlagd alltså?
    De gör ingen orosanmälan på öppenpsykiatrin så länge som du inte knarkar, super eller är typ psykotisk.
    Har gått där i 10 år, aldrig blivit anmäld.

    Jag är inget av ovanstående. Mår skit bara. Dom har kontaktat soc vet jag för mitt ex har sagt det, dom har inte kontaktat mig
    Vilka är dom? Din läkare inom öppenvården?
  • Anonym (Hm)
    Wed 25 Jan 2023 18:50
    #21
    Anonym (H) skrev 2023-01-25 10:00:23 följande:
    Jaha, vad märkligt!! Lever sen många år med sambo med psykisk ohälsa och vi har fått orosanmälan vid varje inläggning. Däremot gör dom ju inget, ibland har dom ringt och ibland har dom skickat ett brev men dom har aldrig startat utredning.

    Vanliga uppföljande vårdkontakter med öppenvården har det aldrig kommit anmälan efter.
    Eller hur? Att det är märkligt alltså. Man tycker att det ju är en sån sak som borde vara samma i hela landet, liksom...
  • Thu 26 Jan 2023 08:23
    #22
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-25 12:16:10 följande:
    Ganglie skrev 2023-01-25 12:03:26 följande:
    Men du vill bli inlagd alltså?
    De gör ingen orosanmälan på öppenpsykiatrin så länge som du inte knarkar, super eller är typ psykotisk.
    Har gått där i 10 år, aldrig blivit anmäld.

    Jag är inget av ovanstående. Mår skit bara. Dom har kontaktat soc vet jag för mitt ex har sagt det, dom har inte kontaktat mig
    Ok men stämmer det verkligen? Eller hittar han på? Man kontaktar ALLTID den som blivit anmäld också. Oftast först.
Svar på tråden Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?