• Anonym (ledsen)

    Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?

    Jag mår ganska dåligt, har komplex Ptsd och vill gärna få hjälp. Jag fungerar helt normalt i vardagen med jobb och barn, barnet är hos sin pappa ibland. När hon är där mår jag ibland jättedåligt, tror det är för att jag måste sätta allt sånt åt sidan när hon är hos mig. Det blir liksom värre och jag får en massa flashbacks, det är som att det händer om och om igen precis nu, sakerna jag varit med om(misshandel, våldtäkt). Jag har börjat få självmordstankar men vill alltså ha hjälp. Mitt barn är inte hos mig nu, mår aldrig såhär när hon är här. 

    Jag vill ha hjälp men är rädd att dom gör en orosanmälan. En orosanmälan skulle inte hjälpa, har delvis dåliga erfarenheter med soc, utredningar som läggs ner direkt, att dom inte lyssnar, lyssnar på exet(som utsatte mig), att man inte får den hjälpen man behöver osv, lisan kan göras lång. Har fått bra hjälp också men för det mesta har det varit väldigt dåligt på den fronten.  Mitt ex skulle med största sannolikhet använda orosanmälan emot mig. 

    Någon som vet hur det funkar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-01-25 11:58
    Jag blev orosanmäld trots att jag inte blev inlagd. Dom kontaktade inte mig utan mitt ex. Känns toppen men lesson learned antar jag.

  • Svar på tråden Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?
  • Anonym (Edda)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-25 12:16:10 följande:
    Ganglie skrev 2023-01-25 12:03:26 följande:
    Men du vill bli inlagd alltså?
    De gör ingen orosanmälan på öppenpsykiatrin så länge som du inte knarkar, super eller är typ psykotisk.
    Har gått där i 10 år, aldrig blivit anmäld.

    Jag är inget av ovanstående. Mår skit bara. Dom har kontaktat soc vet jag för mitt ex har sagt det, dom har inte kontaktat mig
    Jag tror han ljuger. Om det blivit kontakt med soc angående dig så hade även du fått brev och samtal.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-01-25 17:56:13 följande:
    Vilka är dom? Din läkare inom öppenvården?
    soc har inte kontaktat mig. 
    Ganglie skrev 2023-01-26 08:23:08 följande:
    Ok men stämmer det verkligen? Eller hittar han på? Man kontaktar ALLTID den som blivit anmäld också. Oftast först.

    Eftersom polisen var här så hittar han ju inte på. Han kan ju inte gissa sig till något sådant. 
    Anonym (Edda) skrev 2023-01-26 08:37:57 följande:
    Jag tror han ljuger. Om det blivit kontakt med soc angående dig så hade även du fått brev och samtal.
    Nej, han kan inte gissa sig till det, att polisen var här. Polisen, en av dom, var fruktansvärt otrevlig. Skulle gissa att dom överdrev, inte var helt sanningsenliga. 
  • Anonym (H)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-27 20:22:00 följande:
    soc har inte kontaktat mig. 
    Ganglie skrev 2023-01-26 08:23:08 följande:
    Ok men stämmer det verkligen? Eller hittar han på? Man kontaktar ALLTID den som blivit anmäld också. Oftast först.

    Eftersom polisen var här så hittar han ju inte på. Han kan ju inte gissa sig till något sådant. Nej, han kan inte gissa sig till det, att polisen var här. Polisen, en av dom, var fruktansvärt otrevlig. Skulle gissa att dom överdrev, inte var helt sanningsenliga. 
    Polisen? Varför har polisen varit hos dig? Är det polisen som gjort orosanmälan?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (H) skrev 2023-01-27 22:22:33 följande:
    Polisen? Varför har polisen varit hos dig? Är det polisen som gjort orosanmälan?
    för att jag mådde skit efter att ha blivit utsatt för en grej. skitdumt att ringa men jag ville ha hjälp
  • Anonym (H)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-27 23:23:45 följande:
    för att jag mådde skit efter att ha blivit utsatt för en grej. skitdumt att ringa men jag ville ha hjälp
    Hänger inte med. Ringde du polisen för att du mådde dåligt efter att ha blivit utsatt?? Skrev du fel? Polisen ringer man väl när det är akut, alltså när man blir utsatt, inte efter?
  • Citronella
    Anonym (H) skrev 2023-01-28 08:35:25 följande:
    Hänger inte med. Ringde du polisen för att du mådde dåligt efter att ha blivit utsatt?? Skrev du fel? Polisen ringer man väl när det är akut, alltså när man blir utsatt, inte efter?
    Hur ska man ha möjlighet att avbryta att man blir misshandlad, våldtagen mm för att ringa ett samtal? 
  • Anonym (H)
    Citronella skrev 2023-01-28 15:31:32 följande:
    Hur ska man ha möjlighet att avbryta att man blir misshandlad, våldtagen mm för att ringa ett samtal? 
    Sant, jag kanske missuppfattade det hon skrev - jag tolkade ?mådde skit efter? som att det gått en tid efter. Men det kanske var precis nyss efter hon menade? Och att polisen då gjorde anmälan till socialtjänsten?
  • Anonym

    Berättar man om att man har självmordstankar så görs anmälan till soc. Utan undantag.
    Men det behöver man inte berätta.

    Jag håller med personen som tipsade om jourhavande präst.

  • Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2023-01-28 16:45:42 följande:

    Berättar man om att man har självmordstankar så görs anmälan till soc. Utan undantag.
    Men det behöver man inte berätta.

    Jag håller med personen som tipsade om jourhavande präst.


    Även detta varierar uppenbarligen från region till region, så nej - att det alltid görs en anmälan till soc om man berättar om självmordstankar stämmer absolut inte.
  • Anonym (Alle)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-01-27 23:23:45 följande:
    för att jag mådde skit efter att ha blivit utsatt för en grej. skitdumt att ringa men jag ville ha hjälp
    Usch, vad otäckt. Vad var det som hade hänt? Vad hände när polisen kom? Vad kan de ha sagt egentligen?
  • Anonym (barnperspektiv)

    Fast rent krasst, är det verkligen barnperspektiv att man undanhåller att en förälder går med självmordstankar och PTSD så pass att denne ringer polisen och psyk för att få hjälp.


    Det må vara att TS skriver att hon trycke rundan det när barnet ärmed, men hur länge orkar man med det?

    Är inte det bästa att ta emot den hjälpen som erbjuds och kanske att det då är att barnet bor någon annanstans än hon TS?

    Tycker att det mest låter som att man har föräldraperspektiv i den här typen av trådar.  Föräldrarnas rätt till barn men att barnet antagligen blir ärrat av en psykiskt sjuk förälder (även om det görs allt för att dölja) och kunde fått hjälp och bo med den andra föräldern (inte i detta fall då kanske om pappan och exet som våldförde sig är samma person) men hos en släkting tills TS mår stabilt bättre och har barbetat sina trauman.

Svar på tråden Gör psykiatrin alltid en orosanmälan?