• Exhale
    Tue 24 Jan 2023 16:33
    2106 visningar
    48 svar
    +1
    48
    2106

    Att vända sig till familjeliv för råd är som...

    att frivilligt sticka in huvudet i lejongropen och be om att få det avslitet. Otroligt låg nivå på de s k råd som utdelas med några få undantag. I ärlighetens namn så tror jag att det finns individer som använder detta forum bara för att få vara precis så jävliga de innerst inne drömmer om att få vara men som av olika skäl inte går att applicera i det verkliga livet. Det här var lite tisdagstankar från mig 🙂

  • Svar på tråden Att vända sig till familjeliv för råd är som...
  • Anonym (Glade Georg)
    Tue 24 Jan 2023 21:04
    #31
    -1

    Nu ska vi vi positiva! Det som är bra med folk här är att dom vet allt om andra. Råden man får här är guld värda, och hjälper dig att få ett lika perfekt liv som dom har.
    Glad

  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 21:05
    #32
    Anonym (My) skrev 2023-01-24 21:01:16 följande:
    Fast om folk varit här så många år och alla anser att det blivit sämre (flera exempel har tagits) så känns det ju som en ganska märklig tes att ha att det skulle bero på att de blivit olyckliga och bittra. varför skulle det ens vara så? Många mår superdåligt när de får första barnen men är väldigt mycket lyckligare när de landat i sig själva och barnen vuxit upp vid kanske 40-50.
    Jo. Jag förkastade just tesen. Det är nog 50 procent som är olyckliga (skilsmässa, otrohet, sjukdom) och 50 procent som precis som du säger fått det bättre ekonomiskt, mindre jobb kring småbarn, mer tid för varandra.
    Bitter är ett ord jag inte tycker om att använda. Olycklig är bättre för vad det handlar om tycker jag. Bitter är ett skällsord som sätter sig till doms över de drabbade. 
  • Anonym (Haha)
    Tue 24 Jan 2023 21:11
    #33
    +1
    Anonym (Glade Georg) skrev 2023-01-24 21:04:38 följande:

    Nu ska vi vi positiva! Det som är bra med folk här är att dom vet allt om andra. Råden man får här är guld värda, och hjälper dig att få ett lika perfekt liv som dom har.
    Glad


    Ja du är ju här varje dag, så det är klart att det måste vara guld värt för dig. Kul!
  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 21:14
    #34
    +1
    Gaskarl skrev 2023-01-24 20:50:07 följande:
    Bra tips. Men jag ska ge ett exempel. Jag är med i några grillgrupper på FB, och ofta, då kommrr det frågor som t.ex "Jag ska slå en bea för förstagången, bomba mig med era bästa såser." Då brukar jag skicka ICAs googlerecept, för recepten på Google finns väl där för att dom funkar, men då är min tes, det är inte häftigt nog med ICAs recept, man vill vara en i gänget.. Vissa tar det än längre och skriver, "jag orkar inte Googla, hur gör jag god kyckling" och då brukar jag skriva, "jag orkar inte ge dig något recept." Skitfånigt men skitskönt. Jag tycker internet på många sätt förslappat många människor. 
    Fast det är ju också slappt att inte orka svara något mer än "Googla d" ? Jag minns att när människor skrev sådär till mig förut, under en tid när jag kanske hade mer frågor än svar här i livet. Då uppfattade jag det som hemskt oförskämt och drygt om någon bad mig googla. Men nu har jag varit på internet så länge(och haft min hatkärlek ungefär lika länge) att jag känner igen de flesta pilsnerrepliker folk kan ha.

    Intressant med bearnaisesåsen i matgruppen, att man vill åt folks hemliga hipsterrecept. Den gubben gick inte med dig hör jag! 🙂
  • Anonym (Jo)
    Tue 24 Jan 2023 21:17
    #35
    Anonym (Glade Georg) skrev 2023-01-24 21:04:38 följande:
    Nu ska vi vi positiva! Det som är bra med folk här är att dom vet allt om andra. Råden man får här är guld värda, och hjälper dig att få ett lika perfekt liv som dom har.
    Glad
    +1
  • Tue 24 Jan 2023 21:23
    #36
    Fröken Allvar skrev 2023-01-24 21:14:58 följande:
    Fast det är ju också slappt att inte orka svara något mer än "Googla d" ? Jag minns att när människor skrev sådär till mig förut, under en tid när jag kanske hade mer frågor än svar här i livet. Då uppfattade jag det som hemskt oförskämt och drygt om någon bad mig googla. Men nu har jag varit på internet så länge(och haft min hatkärlek ungefär lika länge) att jag känner igen de flesta pilsnerrepliker folk kan ha.

    Intressant med bearnaisesåsen i matgruppen, att man vill åt folks hemliga hipsterrecept. Den gubben gick inte med dig hör jag! 🙂
    Jag tycker att det känns som folk som ska hjälp, när det bara är att Googla, rider på folk som kan, som gjort läxan och lärt sig själva. Folk är så jävla osäkra och vågar inte ta egna beslut. Jag frågar själv vääldigt sällan om saker, konkreta saker, Googlar recept, provar olika styckningsdetaljer. Och någon gång skrev jag i den där grillgruppen, "Vet ni, idag har jag köpt grillkol utan att fråga om råd här, tog ett eget beslut." Då blev det liv om det, ja, det är lite drygt kanske. Men jag klarar det utan råd, då kan dom andra också. 
  • Fröken Allvar
    Tue 24 Jan 2023 21:26
    #37

    Haha Gaskarl, "bra karl trycker på gasen själv" . Det var dock fruktansvärt drygt skrivet, och jag förstår att folk gick igång på det. 

  • Tue 24 Jan 2023 21:26
    #38
    Gaskarl skrev 2023-01-24 21:23:00 följande:
    Jag tycker att det känns som folk som ska hjälp, när det bara är att Googla, rider på folk som kan, som gjort läxan och lärt sig själva. Folk är så jävla osäkra och vågar inte ta egna beslut. Jag frågar själv vääldigt sällan om saker, konkreta saker, Googlar recept, provar olika styckningsdetaljer. Och någon gång skrev jag i den där grillgruppen, "Vet ni, idag har jag köpt grillkol utan att fråga om råd här, tog ett eget beslut." Då blev det liv om det, ja, det är lite drygt kanske. Men jag klarar det utan råd, då kan dom andra också. 
    ha ha!

    Förresten, kan man få listeria av grillkol?
  • Tue 24 Jan 2023 21:30
    #39
    Fröken Allvar skrev 2023-01-24 21:26:30 följande:

    Haha Gaskarl, "bra karl trycker på gasen själv" . Det var dock fruktansvärt drygt skrivet, och jag förstår att folk gick igång på det. 


    Hahaha.. Skitdrygt faktiskt.
  • Tue 24 Jan 2023 21:30
    #40
    Tow2Mater skrev 2023-01-24 21:26:57 följande:
    ha ha!

    Förresten, kan man få listeria av grillkol?
    Hahahaha.. Där är en med rekord i frågor...
  • Fröken Allvar
    Wed 25 Jan 2023 10:02
    #41

    Det här måste vara rekord i det som tråden handlar om. En användare skriver:

    Jag tycker du har all rätt att känna dig värdelös för när du berättar om sitt liv så låter det verkligen som som du är det, och nu är du ju dessutom gammal, 50 är väldigt gammalt och din mor är ju inne på sina sista år, jag tror att din mor behandlar dig annorlunda för hon inte älskar dig, inte som dina syskon och hon kanske skäms att du är misslyckad i livet? Och det är därför du blir behandlad annorlund. Jag tänker att om är så pass gammal och fort inte gjort något av livet eller känner sig värdelös så finns det tyvärr inte mycket hopp! Har du något att leva för egentligen om du frågar dig själv? jag försöker ge dig ärliga svar, jag vet att ingen annan här kommer göra det. 

  • Anonym (Glade Georg)
    Wed 25 Jan 2023 10:12
    #42

    Man blir extra glad när man tänker på alla här som vet allt om andra, hur de ger råd till andra.
    När de själva hamnar i samma situation, då vet de allt, och gör allt rätt.
    Ja, det gör dom.

  • Anonym (fråga­r)
    Wed 25 Jan 2023 10:31
    #43

    Jag vänder mig till familjeliv för att rådfråga om saker bl a inom sjukvård som ex.


    Det är för att man måste registrera sig om man ringer idag nästan överallt. Visst men kan ringa 1177, men de ser säkert sitt nummer även om man så ringer på skyddat. 


    Frågar även när det kommer till skatteverket, arbetsförmedlingen eller polis frågor som ex då de alla mer eller mindre kräver att man ska tala in sitt önskemål om vad ärendet gäller. Och självklart sker det ju antagligen en röstanalys som sedan kopplas ihop med ens personnummer.

  • Anonym (Fia)
    Wed 25 Jan 2023 10:39
    #44
    Anonym (Glade Georg) skrev 2023-01-25 10:12:20 följande:

    Man blir extra glad när man tänker på alla här som vet allt om andra, hur de ger råd till andra.
    När de själva hamnar i samma situation, då vet de allt, och gör allt rätt.
    Ja, det gör dom.


    Snacka om att kasta sten i glashus, draken. Du som ständigt gör inlägg där du vet allt om hur kvinnor fungerar, tänker och tycker, oavsett hur mycket mothugg du får av både män och kvinnor. Du som alltid kapar folks trådar med dina orelaterade så kallade råd, det vill säga rapar upp dina historier om 22-åringen, åldersskillnad, din syster osv i all oändlighet. 
  • Anonym (lite feltän­k?)
    Wed 25 Jan 2023 11:17
    #45
    Anonym (frågar) skrev 2023-01-25 10:31:31 följande:

    Jag vänder mig till familjeliv för att rådfråga om saker bl a inom sjukvård som ex.


    Det är för att man måste registrera sig om man ringer idag nästan överallt. Visst men kan ringa 1177, men de ser säkert sitt nummer även om man så ringer på skyddat. 


    Frågar även när det kommer till skatteverket, arbetsförmedlingen eller polis frågor som ex då de alla mer eller mindre kräver att man ska tala in sitt önskemål om vad ärendet gäller. Och självklart sker det ju antagligen en röstanalys som sedan kopplas ihop med ens personnummer.


    Jag tror det är vanligt att folk resonerar som du men...
    Vad är det som får dig att tro att du är mer anonym här än när du ringer 1177?

    De som äger och modererar sajten (troligen en ganska stor grupp människor) har full tillgång till dina inloggningsuppgifter, mail och IP-nummer. De har dessutom ingen laglig skyldighet att hålla på sekretess (som man har inom vården tex.).


    Visst går det att skydda sig via anonyma mailkonton och VPN etc. men det är nog ganska få som gör.

  • Anonym (Anmäl­de trolle­t)
    Wed 25 Jan 2023 11:24
    #46
    +1
    Fröken Allvar skrev 2023-01-25 10:02:50 följande:

    Det här måste vara rekord i det som tråden handlar om. En användare skriver:

    Jag tycker du har all rätt att känna dig värdelös för när du berättar om sitt liv så låter det verkligen som som du är det, och nu är du ju dessutom gammal, 50 är väldigt gammalt och din mor är ju inne på sina sista år, jag tror att din mor behandlar dig annorlunda för hon inte älskar dig, inte som dina syskon och hon kanske skäms att du är misslyckad i livet? Och det är därför du blir behandlad annorlund. Jag tänker att om är så pass gammal och fort inte gjort något av livet eller känner sig värdelös så finns det tyvärr inte mycket hopp! Har du något att leva för egentligen om du frågar dig själv? jag försöker ge dig ärliga svar, jag vet att ingen annan här kommer göra det. 


    Jag anmälde trollet en minut efter hen skrivit detta, och inlägget plockades bort direkt.

    Jag också kommenterade i tråden (med nick Trollet)
  • Fröken Allvar
    Wed 25 Jan 2023 11:31
    #47
    Anonym (Anmälde trollet) skrev 2023-01-25 11:24:07 följande:
    Jag anmälde trollet en minut efter hen skrivit detta, och inlägget plockades bort direkt.

    Jag också kommenterade i tråden (med nick Trollet)
    Tack för det. Jag anmälde också, och det kanske var dumt att "reproducera" inlägget såhär. Men jag tyckte att det var så osedvanligt grymt.

    En person hade lagt stor omsorg på att beskriva sin situation. Jag ville svara något men ett sådant inlägg tar tid att finna de rätta orden för, om de ens finns. Istället kommer någon in med sina uppfattningar färdiga, och tycks inte se på TS som en kännande människa.

    Det är nästan värre med ett hyfsat välskrivet svar som vinnlägger sig om att vara det enda ärliga som TS kommer att få höra. Och man vet att om man svarar kommer det bara leda till tjafs som förstör tråden helt. 
  • Anonym (Anmäl­de trolle­t)
    Wed 25 Jan 2023 11:34
    #48
    Fröken Allvar skrev 2023-01-25 11:31:47 följande:
    Tack för det. Jag anmälde också, och det kanske var dumt att "reproducera" inlägget såhär. Men jag tyckte att det var så osedvanligt grymt.

    En person hade lagt stor omsorg på att beskriva sin situation. Jag ville svara något men ett sådant inlägg tar tid att finna de rätta orden för, om de ens finns. Istället kommer någon in med sina uppfattningar färdiga, och tycks inte se på TS som en kännande människa.

    Det är nästan värre med ett hyfsat välskrivet svar som vinnlägger sig om att vara det enda ärliga som TS kommer att få höra. Och man vet att om man svarar kommer det bara leda till tjafs som förstör tråden helt. 
    Ärligt talat så tyckte jag att just detta inlägget var så dåligt skrivet och egentligen bara komiskt.  Men sådant ska straffas ändå.

    Ja, det är mycket värre med skickligt skrivna elaka inlägg,  som gör att ts börjar må jättedåligt. 
Svar på tråden Att vända sig till familjeliv för råd är som...