• Anonym (det är dags)
    Tue 24 Jan 2023 17:10
    13042 visningar
    37 svar
    37
    13042

    Vår 13-åring ska börja få hela sitt barnbidrag, vi föräldrar diskuterar vad hon ska betala själv och ekonomiska gränser. Tankar/åsikter?

    Vi har INTE tagit upp detta med 13-åringen än, utan detta är en diskussion vi tyckte vi skulle ta mellan oss först. 

    Vi är helt överns om att dottern, som fyller 13, ska få hela sitt barnbirag själv från och med då. Vi båda ser det som att hon får öva på att hantera pengar själv, vilket hon inte är jättedålig på redan men hon är ju inte så jättegammal än. Det vi däremot inte är överens om helt är vad pengarna ska räcka till när hon får så mycket, och var gränsen går för vissa saker.

    Exempel:
    Pappa tycker att dottern ska få terminskort till bussen, och dottern får betala fritidskort själv. 
    Mamma tycker att dottern kan få 500 kr i reskassa.

    Pappa tycker att dottern kan köpa sina egna kläder, förutom ytterkläder.
    Mamma tycker att dottern inte ska behöva stå för basplagg/priset en basversion av ett köpt plagg skulle kosta om hon köper något. Ex om dottern köper en tröja spontant för 300 kr och en baströja av samma typ kostar 100 kr så ska hon få tillbaka en hundring. Detta ska dock endast gälla ett visst antal plagg per månad.

    Pappa tycker att om dottern äter middag ute (med sina kompisar, utan familjen, då) ska dottern få tillbaka de pengarna.
    Mamma tycker att dotter får betala själv under såna omständigheter.

    Nu ser jag inte vad jag skriver längre för FL lägger element över texten om man skriver långt, men det finns flera såna här saker som vi inte är helt överens om. Ni kan säkert tänka er. Hur tänker ni? Hur gör ni med era tonåringar som får mycket månadpeng/hela barnbidraget?

  • Svar på tråden Vår 13-åring ska börja få hela sitt barnbidrag, vi föräldrar diskuterar vad hon ska betala själv och ekonomiska gränser. Tankar/åsikter?
  • Anonym (Rimli­g)
    Tue 24 Jan 2023 20:07
    #11
    +2
    Jemp skrev 2023-01-24 18:18:24 följande:

    Betala kläder och utemat själv men inte resor eller organiserade fritidsaktiviteter, tycker jag är rimligt. 


    Så gjorde vi.

  • Tue 24 Jan 2023 20:40
    #12

    Först hade jag och tonåringen någon slags halvdan överenskommelse där han fick månadspeng som inte var så stor, och jag gav honom en extra slant när det var dags att köpa tex kläder.

    Men nu är han 16år och vi har satt oss ner och gjort en budget för utgiftsposter och ungefärlig summa per månad. Vissa poster står jag för och andra får han stå för.
    Då blev det en rejäl höjning av månadspengen, som inte har något att göra med barnbidraget han får (vi bor föresten utomlands så fungerar inte som i Sverige) utan med vilka kostnader han faktiskt har för sakerna på sin lista. 
    Bara för att vänja honom vid allt som kostar listade jag utgiftsposter på min sida som tex mat, boendekostnader, försäkring, Netflix, hushållsprylar, möbler, semester etc. 

    Det var inte så länge sen vi började med denna strategi. Nyligen köpte han sportskor och tyckte allt var för dyrt, så jag fick styra upp det lite och ge ett bidrag i julklapp så han valde lite dyrare skor, för jag visste att som sportfåne skulle han verkligen uppskatta skillnaden i kvalitet när han väl använde dem till sin favoritsport. De dyrare skorna hade säkert passat i hans budget, men detta är ju så nytt än.

    Vi får se hur det går, men det verkar som om han håller hårt i pengarna. Han går inte så ofta till frisören nu som tidigare, men ja, han vill väl pröva hur budgeten fungerar med den långa lista han måste betala själv nu. Hans närmsta kompisar är hårt hållna och måste jobba för sina fickpengar (vet inte exakt vad de måste betala själva) så han har också börjat kolla efter jobb, men skolan är så krävande nu så han får väl börja med något roligt jobb på ett par timmar på helgen. Vi har alltså tillsammans hittat något jobb som har med sport att göra, som kanske passar ihop med skola och allt. 

  • Tue 24 Jan 2023 21:37
    #13
    Anotherone skrev 2023-01-24 19:59:04 följande:

    Både spontana klädköp och middag med kompisar är väl just vad barnet ska använda sina pengar till?

    Vi ger vår äldsta son (16 år) barnbidraget och han har haft det i 1,5 år nu ca. Han är extremt ekonomisk, snål nästan, och vill främst spendera på kläder och skor.
    Han går på bio nån gång i halvåret och då och köper snacks ett par gånger per månad.  Klipper sig varannan månad. 

    Vi har sagt att dyrare kläder som man behöver går vi in med ett rimligt belopp för. Vinterjacka tex lade vi 500, resten fick han stå för. Skor till innegymnastik är ett måste för skolan så dem bekostade vi. 
    Skolan ger eleverna SL-kort men kortet för fritiden har vi köpt eftersom det även ligger i vårt intresse att han kan ta sig hem säkert efter fritidsaktiveter och när han varit hos kompisar.
    Gymkort har vi betalat men det reducerar hans barnbidrag med 100kr mån.

    Min man är väldigt pigg på att "hjälpa till" och skickar över en hundring när sonen ringer. Jag  - nej. Han har pengar, att han är snål och inte vill köpa mat ute är en prioritering som han måste lära sig. Enda gångerna vi kan sätta över en slant är om vi övriga familjen (vi har även yngre barn) har varit iväg på nån utflykt som stora sonen duckat (lekland, badhus, bio) och ätit på restaurang. Då kan vi tycka det är rättvist om han också får del av det. Men det är sällan, var 3e månad kanske.

    Klippa håret har också varit en diskussion här och jag kan kanske gå med på att betala nån gång per år. Men så ofta som han klipper sig, inte en chans, då får han stå för det eller lära upp en kompis så kan de hjälpa varann


    Det där med att klippa håret.
    Jag tycker det är bra att sonen vill se fin och vårdad ut, vilket kräver en hårklippning ungefär var 7e vecka. Fast måste tillägga att det är mycket billigare att klippa håret där vi bor än i Sverige.

    I början av pandemiska lock-down här så umgicks min son först bara med en kompis IRL. Kompisen hade en hårklippningsmaskin och klippte min sons hår superfint. Jag lärde honom även hur man tunnar ut håret etc. Kompisen fortsatte sen ett bra tag att klippa sitt eget hår, min sons och ett par andra killkompisar, han är superduktig. Så beroende på killarnas val av frisyr går det absolut att någon lär sig att hantera en sådan maskin. Men sen tröttnade min son på de begränsade frisyrer kompisen kunde åstadkomma och ville gå till proffsfrisör igen. Jag är faktiskt bra på att klippa hår men han litar inte på mamma.
    Jag tycker att det finns så många andra saker som tonåring bekymrar sig för så jag vill se till att kläder, skor och hår är sådant som de ska slippa att bekymra sig för. 
  • Tue 24 Jan 2023 21:57
    #14

    Min tonåring köper 

    skolmaterial
    innekläder
    Mat med kompisar
    nöjen
    Om hon önskar mer än billigaste abbonemanget på halebop som vi haft som standard till barnen
    Smink/hudvård/hårfärg 

    vi betalar hälften av typ tunnare dunjackor och vårjackor men står för skidjackor, regnställ och annat jag glatt avser låta syskonen låna/ärva om de är i behov av det.

    vi står för fritidsaktiviteter 

  • Tue 24 Jan 2023 22:31
    #15

    TS, jag tycker att ni föräldrar först o främst  sätter er ner och räknar på hur långt er dotter faktiskt kommer på sitt barnbidrag utifrån vad ni båda anser att det ska täcka. 

    Är det överhuvudtaget realistiskt tänkt utifrån dagens priser?  Som rena siffror kontra hennes ålder kan barnbidraget kännas generöst men börjar ni räkna på kostnader så får hon allt mindre för sina pengar då allt kostar så mycket mera. 

  • Tue 24 Jan 2023 22:47
    #16

    Just lunch/middag ute är en utgift vi diskuterar mycket kring här hemma. Hur ofta är det rimligt att göra det? (barnen har inte börjat få barnbidraget än utan har månadspeng so inte räcker långt om de köper mat). Barnen har flera kompisar som ofta får pengar för att äta ute vilket gör det svårare. Vi har råd att betala för det ganska ofta, men det känns inte helt rimligt att de ska göra det i princip varje helg. 

  • Tue 24 Jan 2023 22:55
    #17

    Nu var jag 15, visserligen, men jag fick dubbla barnbidraget (omräknat till dagens värde var barnbidraget högre då) och betalade allt utom mat, handtvål och toalettpapper själv. Duschgel/schampo/deo/bindor, busskort, kontantkort, utemat, kläder inkl ytterkläder och vinterskor, ny cykel vid behov, flygbiljetten vid familjeresor osv. Jag lärde mig snabbt både att det var viktigt att hushålla med pengarna och att ha en buffert för större utgifter, och att om jag prioriterade rätt så kunde jag ha ganska mycket över till kläder, bio och utemat.

    Nu är er dotter bara 13 och kanske inte kan sköta allt själv, men jag tror det finns ett värde i att få tex 2000 kr och på en gång få hjälp att betala mobilen och busskortet så att 800 försvinner, istället för att få 1200 kr + att surfen och busskortet magiskt fylls på. 

  • Tue 24 Jan 2023 23:05
    #18
    +1
    Räkan77 skrev 2023-01-24 22:47:16 följande:

    Just lunch/middag ute är en utgift vi diskuterar mycket kring här hemma. Hur ofta är det rimligt att göra det? (barnen har inte börjat få barnbidraget än utan har månadspeng so inte räcker långt om de köper mat). Barnen har flera kompisar som ofta får pengar för att äta ute vilket gör det svårare. Vi har råd att betala för det ganska ofta, men det känns inte helt rimligt att de ska göra det i princip varje helg. 


    Ni får väl diskutera vad som är rimligt. Sätta det i proportion till vad som är rimlig för er och vad som är rimligt när de blir äldre. Det ska ju inte bli för ofta. Sätt en budget per månad. 
  • Anonym (J)
    Wed 25 Jan 2023 08:42
    #19

    Jag fick allt jag var tvungen att ha, som de absolut nödvändigaste kläder och busskort till och från skolan. Allt annat betalade jag själv. 

  • Wed 25 Jan 2023 09:24
    #20
    +2
    Räkan77 skrev 2023-01-24 22:47:16 följande:

    Just lunch/middag ute är en utgift vi diskuterar mycket kring här hemma. Hur ofta är det rimligt att göra det? (barnen har inte börjat få barnbidraget än utan har månadspeng so inte räcker långt om de köper mat). Barnen har flera kompisar som ofta får pengar för att äta ute vilket gör det svårare. Vi har råd att betala för det ganska ofta, men det känns inte helt rimligt att de ska göra det i princip varje helg. 


    Vi har också råd att göra det men vi vill inte. "Vi" i familjen köper hämtmat kanske 2ggr månad. Då inkluderas förstås 16-åringen också.
    Och sen händer det ibland att vi andra (föräldrar + småsyskon) äter ute när 16-åringen inte är med och då har vi ibland kompenserat genom att föra över 100kr eller så. Men vill han, vår 16-åring, äta ute varje helg så får han väl göra det några månader och lära sig hur det påverkar hans budget om han gör det. 

    Det finns många lärdomar i det här med ekonomi och att samtidigt som man KAN köpa saker eller göra saker eller äta ute eller vad det nu handlar om så betyder inte det att det är så för alltid eller att våra barn kommer kunna göra det som vuxna, helt ärligt. 
    Jag är uppvuxen med grillkorv och pommes frites som det man åt när det var fest. Läsk drack man på kalas. Nu har vi rest en del, vi har bra mat  hemma, vi äter ute ibland osv. Men jag gillar inte att min son ibland visar tendenser till att skaffa sig vanor som jag vet att han kanske inte kommer kunna upprätthålla som ung vuxen. Och förväntar sig det liksom.  Nu har jag förstås ingen aning om vad han kommer att göra för val framöver gällande studier, karriär, boende mm men det behöver unga också förstå. 
Svar på tråden Vår 13-åring ska börja få hela sitt barnbidrag, vi föräldrar diskuterar vad hon ska betala själv och ekonomiska gränser. Tankar/åsikter?