• Anonym (Manda­rin)
    Tue 24 Jan 2023 20:20
    5327 visningar
    39 svar
    39
    5327

    Rädda upp relation?

    Jag träffade en kille nyligen. Jag fann honom väldigt attraktiv och fattade tycke för honom. Jag upplevde också att han bekräftade mig genom att höra av sig efter dejterna, säga att det var trevligt och ta nya initiativ. Jag var bortrest över jul/nyår men då hördes vi ändå via meddelanden på daglig basis, vilket jag kände också var positivt. Vi hade träffats bara två ggr innan jul så det var ganska nytt.

    I alla fall, när vi sågs efter jul så var det också trevligt, men jag började smått uppleva att hans kontakt med mig blev sämre. Det blev så att jag kunde få vänta uppemot ett dygn innan han svarade på de meddelanden vi skickade mellan det vi träffades. Så var det inte alls tidigare då kommunikationen var ganska frekvent. Det kändes väldigt oengagerat och jag började må väldigt dåligt av det här. Mina kvällar gick åt till att grubbla över var jag hade honom, vad som var fel, om jag alls skulle höra av honom och så vidare. Den här försämrade kontakten skedde parallellt med att vi blev mer fysiskt intima (jag låg dock aldrig med honom, kände väl inte att vi riktigt hann komma dit i utvecklandet av vår relation). Jag fick en allmän känsla av att han hade fullt upp och inte hann med mig, men så var det inte tidigare och jag tänker att om man har intresse för någon så har man också tid att kommunicera enkla mess.

    Tillslut skrev jag till honom att jag tyckte att det inte kändes bra, att vår kontakt hade blivit sämre och att jag fick vibbar om att det här skulle utvecklas till en renodlad sexrelation utan känslor och att det inte var vad jag önskade.

    Jag fick något halvkryptiskt svar att han inte riktigt visste vad han kände. Jag skrev tillbaka och frågade hur han vill fortsätta. Då skrev han att vi borde avsluta relationen, att i och med att det inte fanns mer känslor i nuläget så var det inte sannolikt att det fanns någon framtid för oss, tyvärr.

    Detta blev väldigt abrupt. Och det var ju ett väldigt rakt svar. Jag raderade honom då från den plattform där vi hade kontakt strax därefter. Men jag har ändå hans nummer (vi har generellt inte hörts via telefon). 

    Jag förstår på något plan att det är väldigt svårt att vända det här. Men känslomässigt skulle jag så innerligt vilja att det blev vi. Och det fanns mycket positivt i början, det bekräftade han ju själv. Jag vet inte riktigt varför det svängde. Jag kände också att det kanske tog slut lite i affekt också för att jag pressade situationen (samtidigt tycker jag att det jag skrev var rimligt, jag vill inte ha en renodlad sexrelation och jag kände att det inte funkade med hans dalande intresse).

    En del av mig vill höra av mig igen och försöka rädda upp det här. En annan del tycker det är absurt och ren självförnedring att göra det och säger att det går inte att rädda det, jag måste gå vidare. Att det spelar ingen roll vad jag känner om det ändå inte är ömsesidigt. Men varför all bekräftelse först? Vad hände?

    Jag skulle vilja ha input från vad andra tänker om den här situationen, finns det något hopp alls? Jag förstår att det är svårt att vända, jag undanber kränkande kommentarer för att jag råkar vara svag i stunden. Jag vet att jag är i ett väldigt känslosamt läge och kanske inte ser saker helt klart, det är därför jag söker input utifrån.
  • Svar på tråden Rädda upp relation?
  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 23:27
    #21
    Anonym (Man) skrev 2023-01-24 23:03:22 följande:

    Tack, men jag reagerar på att du ser på sex som något du "ger bort", det låter i mina öron som du ser det som en valuta. Ser du i så fall på kyssar på samma sätt? Du kysser väl, eller har sex med någon, inte för att du ska vara snäll eller som en bytesvara utan för att du själv vill? Och om du gör det förstår jag inte varför du skulle må sämre av det.

    Man ska vara försiktig med att leka hobbypsykolog men i mina öron låter det som du på flera sätt behöver morska upp dig, förbättra självkänslan och vara snällare mot dig själv. Du kan inte kontrollera andra, men du kan kontrollera dig själv. Och utstrålar du trygghet är du dessutom mer attraktiv.


    Det hade varit bra med citat på vad du reagerar på. Jag sökte i texten och hittade att jag skrivit detta på ett ställe "I t.ex. det här fallet känner jag att det känns väldigt bra att jag inte har haft sex med den där killen än, jag hade känt att jag gav bort mer än vad jag ville till någon som inte värdesatte mig och jag hade förmodligen mått ännu sämre än jag gör just nu."

    (vad konstig formateringen blir..)

    Hur som helst, jag skriver om hur jag hade upplevt det, det är högst personligt hur man upplever saker. Och ja, jag tycker att sex är något oerhört intimt och om jag har sex med någon så delar jag / ger bort, en oerhört intim del av mig själv. Du kanske inte alls upplever sex på samma sätt och det är helt okej. Men jag har iaf rätt till mitt eget känsloliv och jag hade känt just så att jag hade gett bort för mycket av mig själv för enkelt till den där killen om jag redan  skulle ha haft sex med honom för att bli dumpad en vecka senare.

    Vara snällare mot mig själv? Du får gärna konkretisera dina råd.

    Ja precis, jag kan kontrollera mig själv (men inte andra). Om jag mår dåligt av att ha sex med random killar som kanske inte ens respekterar mig så är det väl bra att jag låter bli. 

    Jag får känslan av att du står väldigt långt ifrån mig i synen på sex och inte har en öppenhet för att man kan se olika på det. För mig är det helt okej om människor vill vara "frisläppta" eller vad man ska kalla det. Jag kan förstå att man tycker det är kul att ha spontansex till höger och vänster. Jag har även testat att ha lägre ribba för  när jag har sex, så jag har personlig erfarenhet av det. Det jag med åldern har landat i är att jag personligen inte trivs med den moderna lössläppta synen på sex som råder i dagens samhälle. Jag vill se sex som något lite heligt och som jag delar med just den person jag känner rätt typ av intimitet och närhet med. 

    Jag får generellt intrycket av att du har mycket svårt att relatera till min typ av personlighet och verkar vilja att jag ska försöka vara någon annan som inte alls är jag.
  • Anonym (Erika­)
    Tue 24 Jan 2023 23:50
    #22
    +1
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-24 23:27:13 följande:
    Det hade varit bra med citat på vad du reagerar på. Jag sökte i texten och hittade att jag skrivit detta på ett ställe "I t.ex. det här fallet känner jag att det känns väldigt bra att jag inte har haft sex med den där killen än, jag hade känt att jag gav bort mer än vad jag ville till någon som inte värdesatte mig och jag hade förmodligen mått ännu sämre än jag gör just nu."

    (vad konstig formateringen blir..)

    Hur som helst, jag skriver om hur jag hade upplevt det, det är högst personligt hur man upplever saker. Och ja, jag tycker att sex är något oerhört intimt och om jag har sex med någon så delar jag / ger bort, en oerhört intim del av mig själv. Du kanske inte alls upplever sex på samma sätt och det är helt okej. Men jag har iaf rätt till mitt eget känsloliv och jag hade känt just så att jag hade gett bort för mycket av mig själv för enkelt till den där killen om jag redan  skulle ha haft sex med honom för att bli dumpad en vecka senare.

    Vara snällare mot mig själv? Du får gärna konkretisera dina råd.

    Ja precis, jag kan kontrollera mig själv (men inte andra). Om jag mår dåligt av att ha sex med random killar som kanske inte ens respekterar mig så är det väl bra att jag låter bli. 

    Jag får känslan av att du står väldigt långt ifrån mig i synen på sex och inte har en öppenhet för att man kan se olika på det. För mig är det helt okej om människor vill vara "frisläppta" eller vad man ska kalla det. Jag kan förstå att man tycker det är kul att ha spontansex till höger och vänster. Jag har även testat att ha lägre ribba för  när jag har sex, så jag har personlig erfarenhet av det. Det jag med åldern har landat i är att jag personligen inte trivs med den moderna lössläppta synen på sex som råder i dagens samhälle. Jag vill se sex som något lite heligt och som jag delar med just den person jag känner rätt typ av intimitet och närhet med. 

    Jag får generellt intrycket av att du har mycket svårt att relatera till min typ av personlighet och verkar vilja att jag ska försöka vara någon annan som inte alls är jag.

    Har också svårt för dagens syn på dejting. Kanske kom det o samband med dejtingapparna. Att månniskor blev mer och mer utbytbara än personen i sig. Det fanns kanske nåt bättre osv. Upplever också en stark rädsla hos många män idag att bli seriösa. Utan det skall gärna vara oseriöst och kravlöst så länge det går. Alltid finnas en öppning ifall mannen träffa nån bättre. 


    Tycker det är fint att det idag fortfarande finns personer som ser dejting som nåt seriöst. Och inte bara hoppar i säng innan det känns bra. Istället för dagens swipa-ligg-swipa-ligg. Förr dejtande man ju oftare bara en åt gången men efter dejtingapparna kom så blev det mer ?dejta och byt?. Förr träffade man mer en person, lärde känna dennes små egenheter och lärde sig leva med dem? eller inte. För man satte liksom värde på personen och relationen. Idag swipar man bara vidare vid minsta motgång och vill inte bli seriös.

  • Anonym (Man)
    Wed 25 Jan 2023 00:16
    #23
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-24 23:27:13 följande:
    Det hade varit bra med citat på vad du reagerar på. Jag sökte i texten och hittade att jag skrivit detta på ett ställe "I t.ex. det här fallet känner jag att det känns väldigt bra att jag inte har haft sex med den där killen än, jag hade känt att jag gav bort mer än vad jag ville till någon som inte värdesatte mig och jag hade förmodligen mått ännu sämre än jag gör just nu."

    (vad konstig formateringen blir..)

    Hur som helst, jag skriver om hur jag hade upplevt det, det är högst personligt hur man upplever saker. Och ja, jag tycker att sex är något oerhört intimt och om jag har sex med någon så delar jag / ger bort, en oerhört intim del av mig själv. Du kanske inte alls upplever sex på samma sätt och det är helt okej. Men jag har iaf rätt till mitt eget känsloliv och jag hade känt just så att jag hade gett bort för mycket av mig själv för enkelt till den där killen om jag redan  skulle ha haft sex med honom för att bli dumpad en vecka senare.

    Vara snällare mot mig själv? Du får gärna konkretisera dina råd.

    Ja precis, jag kan kontrollera mig själv (men inte andra). Om jag mår dåligt av att ha sex med random killar som kanske inte ens respekterar mig så är det väl bra att jag låter bli. 

    Jag får känslan av att du står väldigt långt ifrån mig i synen på sex och inte har en öppenhet för att man kan se olika på det. För mig är det helt okej om människor vill vara "frisläppta" eller vad man ska kalla det. Jag kan förstå att man tycker det är kul att ha spontansex till höger och vänster. Jag har även testat att ha lägre ribba för  när jag har sex, så jag har personlig erfarenhet av det. Det jag med åldern har landat i är att jag personligen inte trivs med den moderna lössläppta synen på sex som råder i dagens samhälle. Jag vill se sex som något lite heligt och som jag delar med just den person jag känner rätt typ av intimitet och närhet med. 

    Jag får generellt intrycket av att du har mycket svårt att relatera till min typ av personlighet och verkar vilja att jag ska försöka vara någon annan som inte alls är jag.
    Då var jag otydlig, jag skrev att du bara ska ha sex om du själv har lust, och så är det givetvis. Om du själv inte vill ha sex spelar det ju ingen roll om en man respekterar dig eller inte, då ska du bara låta bli. Och även om män är kåta av naturen tror jag faktiskt de allra allra flesta bara vill ha sex om kvinnan genuint vill också. I debatten hör man ofta att alla män skulle vara mer eller mindre latenta våldtäktsmän. Det stämmer inte alls med mina många och väldigt öppna diskussioner med olika män i massa sammanhang.

    Men det jag vände mig mot var just uttrycket att du "gav bort" något genom att ha sex. Det ger vibbar till en gammaldags sexsyn där en kvinna ger mannen sex som en belöning eller för att få något i gengäld. Du menade säkert inte så, utan just att du vill vara helt säker på att du vill, innan du gör det. Inget fel med det och i så fall gäller det kanske att hitta en man som tar sex på samma allvar, så kan ni vänta på varandra :) 

    Jag vill inte att du ska vara någonting, men du bad om råd eller i alla fall feedback och som jag skrev tidigare så kommer du inte kunna ändra på andra, men du kan ändra på dig själv om du vill. Och där var mitt tips att jag tror att du kommer ha lättare att attrahera män i början av ett förhållande om du inte tar relationen på så stort allvar, börjar tänka så långt och kritiserar dig själv och eller mannen för vad du eller han gör som inte precis svarar mot hur du tycker att det borde vara i en relation. Försök ta det lite coolt, ha inte för stora förhoppningar och tankar om framtiden utan njut av att det faktiskt är rätt kul att få lära känna en ny person och inte hela världen om det inte leder till ett långvarigt förhållande. Och är det inte i vänner du finner din egen styrka så kan det ju vara i att du faktiskt trivs rätt bra med att vara ensam. Att signalera det är också attraktivt. 
  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 08:04
    #24
    Anonym (Erika) skrev 2023-01-24 23:50:26 följande:

    Har också svårt för dagens syn på dejting. Kanske kom det o samband med dejtingapparna. Att månniskor blev mer och mer utbytbara än personen i sig. Det fanns kanske nåt bättre osv. Upplever också en stark rädsla hos många män idag att bli seriösa. Utan det skall gärna vara oseriöst och kravlöst så länge det går. Alltid finnas en öppning ifall mannen träffa nån bättre. 


    Tycker det är fint att det idag fortfarande finns personer som ser dejting som nåt seriöst. Och inte bara hoppar i säng innan det känns bra. Istället för dagens swipa-ligg-swipa-ligg. Förr dejtande man ju oftare bara en åt gången men efter dejtingapparna kom så blev det mer ?dejta och byt?. Förr träffade man mer en person, lärde känna dennes små egenheter och lärde sig leva med dem? eller inte. För man satte liksom värde på personen och relationen. Idag swipar man bara vidare vid minsta motgång och vill inte bli seriös.


    Vad kul att det finns någon i denna tråd som håller med mig om någonting i alla fall i hur jag agerar. 

    Ja precis, många killar idag är så rädda för att binda sig. Och det är väl inte så konstigt när kravlöst sex erbjuds till höger och vänster? Dagens dejting gynnar främst oseriösa män.

    Vi kvinnor å vår sida blir helt indoktrinerade med att vi måste vara så himla frigjorda, det är bara att exempelvis kolla svaren jag har fått här om hur jag borde ändra mig och ligga lättare med folk. Jag måste verkligen gå motströms mot samhällsnormen och alla råd jag får för att stå upp för att min inre kompass guidar mig åt annat håll, att jag vill känna någon form av stabilitet i relationen innan jag har sex.

    Jag tycker att man ignorerar idag att kvinnor till naturen generellt inte har samma typ av lösaktiga sexualitet som män har. Jag säger inte att det inte finns någon form av undantag eller att en kvinna aldrig kan uppskatta ett engångligg eller liknande. Men vi är i sin helhet mer försiktiga i vår sexualitet vilket relaterar till att vi kan bli gravida av samlag och även om det finns preventivmedel idag har vi starka inbyggda instinkter som vi har ärvt genom hundratusentals år av evolutionen, de plockar man inte bara bort. Kvinnor överlag gillar inte att ha sex med killar som inte respekterar dem och kanske dumpar dem så snart samlaget är över. Vi separerar generellt inte sex och känslor på samma sätt som män gör, som kanske bara vill ha en f*itta för natten, mer eller mindre vem som helst duger som råkar vara av rätt kön.

    Dagens dejting premierar den manliga sexualiteten där vi kvinnor hela tiden hjärntvättas med att vi ska bete oss på det här lösaktiga manliga sättet. Jag pratade faktiskt av mig med en person här om dagen som arbetar just med samtal (säg samtalsterapeut eller liknande) och då nämnde jag att jag inte tror att kvinnor alltid mår så bra av den här "lösaktiga" (sorry, jag hittar ej bättre ord, menar inte att använda det nedsättande) kulturen när det kommer till sex. Den jag pratade med svarade att "Jag pratar med många och jag vet att det är så." (Alltså att många kvinnor inte mår bra av det.)
  • Anonym (Erika­)
    Wed 25 Jan 2023 08:26
    #25
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-25 08:04:02 följande:
    Vad kul att det finns någon i denna tråd som håller med mig om någonting i alla fall i hur jag agerar. 

    Ja precis, många killar idag är så rädda för att binda sig. Och det är väl inte så konstigt när kravlöst sex erbjuds till höger och vänster? Dagens dejting gynnar främst oseriösa män.

    Vi kvinnor å vår sida blir helt indoktrinerade med att vi måste vara så himla frigjorda, det är bara att exempelvis kolla svaren jag har fått här om hur jag borde ändra mig och ligga lättare med folk. Jag måste verkligen gå motströms mot samhällsnormen och alla råd jag får för att stå upp för att min inre kompass guidar mig åt annat håll, att jag vill känna någon form av stabilitet i relationen innan jag har sex.

    Jag tycker att man ignorerar idag att kvinnor till naturen generellt inte har samma typ av lösaktiga sexualitet som män har. Jag säger inte att det inte finns någon form av undantag eller att en kvinna aldrig kan uppskatta ett engångligg eller liknande. Men vi är i sin helhet mer försiktiga i vår sexualitet vilket relaterar till att vi kan bli gravida av samlag och även om det finns preventivmedel idag har vi starka inbyggda instinkter som vi har ärvt genom hundratusentals år av evolutionen, de plockar man inte bara bort. Kvinnor överlag gillar inte att ha sex med killar som inte respekterar dem och kanske dumpar dem så snart samlaget är över. Vi separerar generellt inte sex och känslor på samma sätt som män gör, som kanske bara vill ha en f*itta för natten, mer eller mindre vem som helst duger som råkar vara av rätt kön.

    Dagens dejting premierar den manliga sexualiteten där vi kvinnor hela tiden hjärntvättas med att vi ska bete oss på det här lösaktiga manliga sättet. Jag pratade faktiskt av mig med en person här om dagen som arbetar just med samtal (säg samtalsterapeut eller liknande) och då nämnde jag att jag inte tror att kvinnor alltid mår så bra av den här "lösaktiga" (sorry, jag hittar ej bättre ord, menar inte att använda det nedsättande) kulturen när det kommer till sex. Den jag pratade med svarade att "Jag pratar med många och jag vet att det är så." (Alltså att många kvinnor inte mår bra av det.)
    Om jag skall gå till mig själv har jag sen 25 ungefär bara haft långa relationer. Men innan det hade kan sex med väldigt många. Jag mådde inte alls bra av det och har idag inget som helst intresse av att ligga med olika personer. Utan sker det så är det med nån jag verkligen vill satsa på.

    Absolut att dagens dejting mest gynnar män som vill ligga runt och även de kvinnor som vill det.

    Tror också lite att kvinnor generellt sätt inte är programmerade att ha sex med många utan hitta en trygg partner i grunden medan män kanske mer har i sig att ?sprida sin säd? medan kvinnan väljer den mest lämpade till papparollen. Sen är det ju inte alltid applicerbart på hur verkligheten funka utan i stora drag . Sedan har nog många av oss oavsett kön en period vi vill testa oss fram lite. En del som går in i en stabil relation tidigt kanske utforskar det där senare när första långa relationen tar slut. Men överlag, män som
    levt som singlar många år och är 40 plus och fortfarande är kvar i det där känns mest tragiskt. som om de stannat i nån evig tonår liksom.
  • Anonym (svart på vitt)
    Wed 25 Jan 2023 08:49
    #26

    Läs det här som du skrev. Kan det bli mer klart än så?

    Då skrev han att vi borde avsluta relationen, att i och med att det inte fanns mer känslor i nuläget så var det inte sannolikt att det fanns någon framtid för oss, tyvärr.

    Detta blev väldigt abrupt. Och det var ju ett väldigt rakt svar. 

  • Anonym (ååå)
    Wed 25 Jan 2023 08:50
    #27
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-24 20:41:06 följande:
    . Men likväl upptar tankar kring honom i nuläget en väldigt stor del av min tankevärld trots att jag inte vill det, vet inte vad mer jag kan göra? Jag skulle gärna vara oberörd av det här, men faktum är att jag motvilligt mår skit.
    Man tränar, går promenader, pratar kanske med en kompis. Man "tröttar ut" sin hjärna tills känslorna liksom är utslitna och då är i af min erfarenhet att det försvinner och plötsligt känns det bättre.

    Jag brukar skriva dagbok eller ibland spela ut samtal för mig själv, där jag säger de där sakerna jag hade velat få sagt men i min ensamhet, lite som teater. Då släpper saker jag grubblar på. Det behöver inte handla om relationer, det kan handa om att vara nervös inför en anställningsintervju eller något annat. 
  • Anonym (svart på vitt)
    Wed 25 Jan 2023 08:50
    #28
    +1
    Mrskos skrev 2023-01-24 20:25:32 följande:

    Snälla rara du.
    Finns inget att rädda upp här. Radera hans nummer och gå vidare. Han drog sig undan för han var bara ute efter sex och när han inte fick det direkt av dig så drog han sig undan och tycker inte det är lönt. 
    Han säger själv att inga känslor fanns i nuläget, då lär det inte finnas sen heller.
    Sänk inte ner dig själv för en annan man!


    Exakt. Hade dte varit tvärtom så hade det varit en annan sak. Man vill ju att mannen ska kämpa för att få en.
  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 12:24
    #29
    Anonym (Man) skrev 2023-01-25 00:16:07 följande:
    Då var jag otydlig, jag skrev att du bara ska ha sex om du själv har lust, och så är det givetvis. Om du själv inte vill ha sex spelar det ju ingen roll om en man respekterar dig eller inte, då ska du bara låta bli. Och även om män är kåta av naturen tror jag faktiskt de allra allra flesta bara vill ha sex om kvinnan genuint vill också. I debatten hör man ofta att alla män skulle vara mer eller mindre latenta våldtäktsmän. Det stämmer inte alls med mina många och väldigt öppna diskussioner med olika män i massa sammanhang.

    Men det jag vände mig mot var just uttrycket att du "gav bort" något genom att ha sex. Det ger vibbar till en gammaldags sexsyn där en kvinna ger mannen sex som en belöning eller för att få något i gengäld. Du menade säkert inte så, utan just att du vill vara helt säker på att du vill, innan du gör det. Inget fel med det och i så fall gäller det kanske att hitta en man som tar sex på samma allvar, så kan ni vänta på varandra :) 

    Jag vill inte att du ska vara någonting, men du bad om råd eller i alla fall feedback och som jag skrev tidigare så kommer du inte kunna ändra på andra, men du kan ändra på dig själv om du vill. Och där var mitt tips att jag tror att du kommer ha lättare att attrahera män i början av ett förhållande om du inte tar relationen på så stort allvar, börjar tänka så långt och kritiserar dig själv och eller mannen för vad du eller han gör som inte precis svarar mot hur du tycker att det borde vara i en relation. Försök ta det lite coolt, ha inte för stora förhoppningar och tankar om framtiden utan njut av att det faktiskt är rätt kul att få lära känna en ny person och inte hela världen om det inte leder till ett långvarigt förhållande. Och är det inte i vänner du finner din egen styrka så kan det ju vara i att du faktiskt trivs rätt bra med att vara ensam. Att signalera det är också attraktivt. 

    Jag skriver ju just att jag menar att jag tycker jag ger bort något av mig själv genom att ha sex med någon. Lite lustigt då att du skriver att jag inte menar så. Jag citerar mig själv, svaret jag just skrev till dig:

    ?Hur som helst, jag skriver om hur jag hade upplevt det, det är högst personligt hur man upplever saker. Och ja, jag tycker att sex är något oerhört intimt och om jag har sex med någon så delar jag / ger bort, en oerhört intim del av mig själv. Du kanske inte alls upplever sex på samma sätt och det är helt okej. Men jag har iaf rätt till mitt eget känsloliv och jag hade känt just så att jag hade gett bort för mycket av mig själv för enkelt till den där killen om jag redan  skulle ha haft sex med honom för att bli dumpad en vecka senare.?

    pratet om belöning osv kommer inte från mig, det kommer från dig. Men sex kan väl användas på det sättet om man vill det, det är knappast någon nyhet att kvinnor kan få saker av män genom att ha sex med dem. Men som sagt, de är du som pratar om den biten, inte jag.

    Och må så vara att jag har en gammaldags syn på sex och för övrigt kanske även modern i många andra icke-västerländska kulturer. Jag skulle vilja påstå att den västerländska kulturen är rätt dekadent både sett ur ett internationellt nutida perspektiv och även om man tittar u ett bredare tidsperspektiv. Allt som är gammalmodigt är inte dåligt, vissa saker är tidlösa. Det behöver givetvis inte vara något fel med en dekadent kultur heller. Men bara för att jag gillar ideal som är mer tidlösa och internationella gör inte att det jag tycker är fel heller.

    och man kan inte förändra andra, det håller jag med om. man kan till en viss gräns kontrollera sig själv, men det är inom vissa ramar. Annars hade vi inte haft alkoholister och överviktiga människor i samhället. Vi föds med en personlighet (vetenskapligt belagt) och den formas också av livserfarenheter mm. Man kan givetvis försöka spela teater och låtsas vara någon annan men i längden faller man tillbaka till sin genuina personlighet. Så man kan faktiskt inte ändra sig heller själv hur mycket som helst, det är orealistiskt.


    Ja, jag har aldrig försökt låtsas något annat än att jag trivs i mitt eget sällskap, jag förklarade det för dig eftersom du sa att jag skulle hänga på krogen med alla mina vänner. Dels trivs jag inte på krogen, dels har jag inga vänner som vill hänga med mig på krogen, dels finns det i princip inga krogar här där jag bor. och jag skrev också bekräftande att ja, som du säger framstår man för den stora massan säkert som mer intressant om man har 100 vänner och fester osv att gå på, men det är inte min livsstil (och jag har aldrig försökt låtsas om något annat).

    Absolut, din intention kanske var vänlig och hjälpsam, men för mig har det känts som att råden är givna utan hänsyn till min personlighet och en startade i princip med en sågning av mitt sätt att vara, det var inte riktigt den typen av råd jag var ute efter, hur jag ska bli någon annan och vem jag då ska vara, utan mer vad jag kan göra i denna konkreta situation, som sannolikt är lika körd som alla skriver.

  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 12:44
    #30
    Anonym (ååå) skrev 2023-01-25 08:50:04 följande:
    Man tränar, går promenader, pratar kanske med en kompis. Man "tröttar ut" sin hjärna tills känslorna liksom är utslitna och då är i af min erfarenhet att det försvinner och plötsligt känns det bättre.

    Jag brukar skriva dagbok eller ibland spela ut samtal för mig själv, där jag säger de där sakerna jag hade velat få sagt men i min ensamhet, lite som teater. Då släpper saker jag grubblar på. Det behöver inte handla om relationer, det kan handa om att vara nervös inför en anställningsintervju eller något annat. 
    Tack för dina tips, det är väl typ så jag gör. Det får mig ju inte att trolla bort att det svider i nuläget men jag hoppas som du skriver att det plötsligt släpper en aning.
  • Anonym (C)
    Wed 25 Jan 2023 12:50
    #31
    -1

    Haha.. Jobbigt det där.. Här har du låtit honom ta kontakt med dig i ett halvår utan att vilja ge någonting som att visa att du är sugen på att träffa honom tillbaka?

    Och så går den lilla hanen iväg och tröttnar..

    Vet inte, finns nog inget du kan göra om det är så att han har tröttnat 

  • Anonym (Bläpp­o)
    Wed 25 Jan 2023 14:15
    #32
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-25 12:44:23 följande:
    Tack för dina tips, det är väl typ så jag gör. Det får mig ju inte att trolla bort att det svider i nuläget men jag hoppas som du skriver att det plötsligt släpper en aning.
    Ett tips som hjälpte mig i ungefär samma sits var att faktiskt sätta mig ner och köra en stunds brutal självrannsakan och ta reda på vad som egentligen skaver och svider i en sån här händelse. Vad är det egentligen man reagerar på. När man satt fingret på den ömma punkten och mer konkret kan sätta ord på när, var, hur och varför så upplever jag att det blir lättare att släppa taget. Du kan inte ändra det inträffade men du kan lära dig mer om dig själv och bli bättre på att trösta dig själv och kanske känna igen vissa känslor och flaggor i fortsättningen. 
  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 15:58
    #33
    Anonym (Bläppo) skrev 2023-01-25 14:15:54 följande:
    Ett tips som hjälpte mig i ungefär samma sits var att faktiskt sätta mig ner och köra en stunds brutal självrannsakan och ta reda på vad som egentligen skaver och svider i en sån här händelse. Vad är det egentligen man reagerar på. När man satt fingret på den ömma punkten och mer konkret kan sätta ord på när, var, hur och varför så upplever jag att det blir lättare att släppa taget. Du kan inte ändra det inträffade men du kan lära dig mer om dig själv och bli bättre på att trösta dig själv och kanske känna igen vissa känslor och flaggor i fortsättningen. 
    Tack för tips. har du exempel på vad du kom fram till för typ av insikter som hjälpte dig? Om du minns? Kanske en privat fråga men å andra sidan är vi ju alla anonyma..
  • Anonym (Bläpp­o)
    Wed 25 Jan 2023 16:27
    #34
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-25 15:58:25 följande:
    Tack för tips. har du exempel på vad du kom fram till för typ av insikter som hjälpte dig? Om du minns? Kanske en privat fråga men å andra sidan är vi ju alla anonyma..
    Jag kom ju fram till olika saker beroende på vad som hände förstås men jag mådde ju som du beskriver och hade samma typ av frågor som du. Jag är en känslomänniska och tar åt mig saker personligt vilket jag många gånger sett som en styrka men som jag börjat förstå är en stor nackdel. Jag har därför jobbat med mig själv och blivit mer snäll mot mig själv och det har hjälpt mig att kunna släppa saker fortare och gå vidare. Jag behövde skapa distans till mig själv och inte ta allt på så blodigt allvar. Det betyder inte alls att jag släppt på nån moral, etik eller samvete. Men jag har blivit bättre på att vissa saker i livet faktiskt måste få vara kul utan baktanke hos varken mig eller nån annan. Vissa saker behöver vara villkorslöst och nåt man gör utan krav på motprestation och framförallt att känslorna faktiskt inte behöver vara mer seriösa än oj så kul det här var. Dejta kan vara tidsfördriv samtidigt som det är seriöst menat. Det ena utesluter inte det andra. Jag har slutat se motsättningar i det jag gör och det har räddat både mitt hjärta och förstånd många gånger.  Kort sagt, sedan jag slutade krångla till det för mig själv med hittepåregler  så blev också dissar och dumpningar betydligt lättare att ta sig förbi. Jag faller inte så hårt så fort längre och det är största skillnaden. 
  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 16:39
    #35
    Anonym (Bläppo) skrev 2023-01-25 16:27:17 följande:
    Jag kom ju fram till olika saker beroende på vad som hände förstås men jag mådde ju som du beskriver och hade samma typ av frågor som du. Jag är en känslomänniska och tar åt mig saker personligt vilket jag många gånger sett som en styrka men som jag börjat förstå är en stor nackdel. Jag har därför jobbat med mig själv och blivit mer snäll mot mig själv och det har hjälpt mig att kunna släppa saker fortare och gå vidare. Jag behövde skapa distans till mig själv och inte ta allt på så blodigt allvar. Det betyder inte alls att jag släppt på nån moral, etik eller samvete. Men jag har blivit bättre på att vissa saker i livet faktiskt måste få vara kul utan baktanke hos varken mig eller nån annan. Vissa saker behöver vara villkorslöst och nåt man gör utan krav på motprestation och framförallt att känslorna faktiskt inte behöver vara mer seriösa än oj så kul det här var. Dejta kan vara tidsfördriv samtidigt som det är seriöst menat. Det ena utesluter inte det andra. Jag har slutat se motsättningar i det jag gör och det har räddat både mitt hjärta och förstånd många gånger.  Kort sagt, sedan jag slutade krångla till det för mig själv med hittepåregler  så blev också dissar och dumpningar betydligt lättare att ta sig förbi. Jag faller inte så hårt så fort längre och det är största skillnaden. 
    Det låter onekligen som konstruktiva förändringar.
  • Anonym (Bläpp­o)
    Wed 25 Jan 2023 16:48
    #36
    Anonym (Mandarin) skrev 2023-01-25 16:39:07 följande:
    Det låter onekligen som konstruktiva förändringar.
    Det är det. Och det var nödvändigt. Idag ser jag mer nyktert på dejting utan att behöva göra avkall på mina krav och jag upplever att jag har roligare dejter och träffar bättre folk att dejta. Min standard har höjts av att jobba med mig själv. Vilket var en otippad bonus. 
  • Anonym (Man)
    Wed 25 Jan 2023 19:41
    #37
    Anonym (Bläppo) skrev 2023-01-25 16:48:51 följande:
    Det är det. Och det var nödvändigt. Idag ser jag mer nyktert på dejting utan att behöva göra avkall på mina krav och jag upplever att jag har roligare dejter och träffar bättre folk att dejta. Min standard har höjts av att jobba med mig själv. Vilket var en otippad bonus. 
    Snyggt, du lyckades förmedla det jag också ville säga men utan att det uppfattades som konfrontativt. 
  • Wed 25 Jan 2023 23:35
    #38

    Jag förstår och respekterar att du vill vänta med sex. Men det är ändå en sak du bör veta om män. Ibland är vi för enkla för vårat eget bästa. Innan sex finns attraktion, nyfikenhet, längtan. 
    Under sexet skapar du bandet av åtrå , det är där han ( förhoppningsvis) vill ha dig! Sen finns det de som drar efter ett ligg, därför är det klokt att träffas några gånger först, men när du väntar i tidsspannet månader är risken stor att nyfikenheten lägger sig och han börjar träffa andra eller tappar intresset.

    Men visst finns det män som är lugnare, men kanske passar de inte in i mallen av män du tidigare sökt efter

  • Anonym (Manda­rin) Trådstartaren
    Thu 26 Jan 2023 06:17
    #39
    Core skrev 2023-01-25 23:35:22 följande:

    Jag förstår och respekterar att du vill vänta med sex. Men det är ändå en sak du bör veta om män. Ibland är vi för enkla för vårat eget bästa. Innan sex finns attraktion, nyfikenhet, längtan. 
    Under sexet skapar du bandet av åtrå , det är där han ( förhoppningsvis) vill ha dig! Sen finns det de som drar efter ett ligg, därför är det klokt att träffas några gånger först, men när du väntar i tidsspannet månader är risken stor att nyfikenheten lägger sig och han börjar träffa andra eller tappar intresset.

    Men visst finns det män som är lugnare, men kanske passar de inte in i mallen av män du tidigare sökt efter


    så kan det säkert vara. Hade jag känt att saker stämde känslomässigt mer så skulle jag kanske ha haft sex tidigare. Men intresset som började avta fick mig att bli avvaktande, det kändes inte rätt. Och jag tycker det var bra att jag inte ignorerade den signalen för jag tror personligen inte att situationen hade räddats upp bara för att jag skulle ha haft sex med honom om intresset i grunden saknades. Alla killar blir inte kära i en bara för att man ligger med dem, man kan också hamna i lägen där man känner sig utnyttjad.


    Att säga att jag väntar i månader är för övrigt väldigt missvisande här tycker jag med hänsyn till att  vi inte träffades en stor del av tiden eftersom jag åkte bort, så det var ju inte så att vi träffades regelbundet under flera månaders tid. Det var några dejter med ett rätt långt uppehåll mitt i.

Svar på tråden Rädda upp relation?