• Anonym­3rrjrj­sfs
    Tue 24 Jan 2023 21:03
    6970 visningar
    14 svar
    14
    6970

    Simmning i skolan

    Hej! Jag är en snart 18 årig tjej som går i tvåan på gymnasiet.
    Och om 2 veckor ska vi simma med klassen där alla kommer att se min kropp det betygsätts inte men av andra anledningar är det viktigt för en att vara med.

    Jag har ätstörningar och just nu panik över detta, läraren är sträng och han säger att han kommer vara besviken om man inte ställer upp för klassen av andra anledningar jag inte tar upp. Men vet inte vad jag ska göra detta triggar min ätstörning extremt vill verkligen inte  

  • Svar på tråden Simmning i skolan
  • Tue 24 Jan 2023 21:06
    #1

    Är det bara ett enda tillfälle? Då skulle jag vara sjuk, helt enkelt.

  • Anonym­3rrjrj­sfs Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 21:08
    #2

    Hej, absolut grejen är att jag måste vara i skolan samma dag då jag har ett väldigt stort prov med samma lärare på eftermiddagen efter simningen. 

    Förstår att det är svårt att ge tips

  • Anonym (Mx)
    Tue 24 Jan 2023 21:08
    #3
    +1

    Jag gissar på att du har kontakt med kuratorn om du har en ätstörning. Du kanske kan gå genom hen?

  • Tue 24 Jan 2023 21:10
    #4

    Som Spucks säger är det bara ett tillfälle hade jag också sjukanmält mig. Är det vid fler tillfällen så finns burkini (du kan köra utan slöja) och andra täckande badkläder.


    Här är ett exempel på hur det kan se ut (Slöjan går som sagt att strunta i) 

  • Tue 24 Jan 2023 21:11
    #5
    +1
    Anonym3rrjrjsfs skrev 2023-01-24 21:08:18 följande:

    Hej, absolut grejen är att jag måste vara i skolan samma dag då jag har ett väldigt stort prov med samma lärare på eftermiddagen efter simningen. 

    Förstår att det är svårt att ge tips


    Usch, och vad händer med provet om du verkligen skulle vara sjuk? Den måste väl gå att flytta?
    Om du har mens? För det ang
    år väl inte läraren vilken mensskydd du använder, så det borde vara en bra ursäkt för att inte kunna simma. 
    Eller "sjukintyg" bara för simningen från läkaren? För du behandlas väl för din ätstörning? 

  • Anonym (S)
    Tue 24 Jan 2023 21:25
    #6
    +4

    Jag tror du kommer må bättre om du ser till att klara av detta tillfälle. Att undvika det man är rädd för gör det oftast värre. Ta kontrollen över ditt sinne och låt andras eventuella åsikter rinna av dig som om du var gjord av metall.

  • Anonym (Emma)
    Tue 24 Jan 2023 21:31
    #7

    Du ska inte må dåligt över det här. Absolut ingen kan tvinga dig att delta i simningen. Boka tid till skolkuratorn eller om du  kontakt med vården, och be om ett intyg. Du ska absolut inte vara med om det triggar din ätstörning. 

  • Tue 24 Jan 2023 23:31
    #8

    I bland måste man göra saker som är jobbiga å man är sjukt nervös å göra, men efteråt kanske det inte va så farligt ändå. 


    tänk om man kunde gå igenom livet utan å behöva göra nåt jobbigt/tråkigt eller bara för man ville slippa.  va bra livet vore då. 

  • Anonym­3rrjrj­sfs Trådstartaren
    Tue 24 Jan 2023 23:34
    #9
    Kotten23 skrev 2023-01-24 23:31:30 följande:

    I bland måste man göra saker som är jobbiga å man är sjukt nervös å göra, men efteråt kanske det inte va så farligt ändå. 


    tänk om man kunde gå igenom livet utan å behöva göra nåt jobbigt/tråkigt eller bara för man ville slippa.  va bra livet vore då. 


    Förstår vad du menar. Dock kan inte man styra sin hjärna med ätstörningar 
  • Anonym (Mamma­n)
    Wed 25 Jan 2023 09:16
    #10

    Det är ju inte simningen som är problemet utan din ätstörning.
    Börja med att prata med skolsköterskan.

  • Anonym (Simni­ng)
    Wed 25 Jan 2023 10:32
    #11
    +1

    Mitt tips är att prata med lärare du litar på. Be dem att ta upp för klassen att simningen kommer och att man håller åsikter om andras kroppar för sig själv. 


    Om du verkligen inte kan pga ätstörningar prata med dina föräldrar som kan hjälpa dig att prata med läraren om att du inte klara av miljön. Om momentet ändå inte betygsätts så borde läraren kunna anpassa sig utan problem. Ge dig en skriftlig uppgift som handlar om samma sak eller en bok att läsa. 

    Eller gör som någon annan skrev och ?ha mens?. Vilka mensskydd du använder har läran inte att göra med. Annars ha huvudvärk och gå och vila hos skolsyster om det går. Har alltid funnits vilorum på skolor jag gått på. Då kan du missa simningen men göra provet. 

    Om läraren är dum i huvudet (min idrottslärare va det) så kanske dina förändrar kan ljuga åt dig. Tandläkare eller läkarbesök. Inte optimalt men ibland går det inte att resonera med lärare. 

  • Anonym (Hej)
    Wed 25 Jan 2023 20:27
    #12

    Måste ni vara med eller krävs det bara att ni klarar simprov. 
    Skulle det vara lättare att gå på allmänbad?
    Min son simmar inte med klassen utan vi går dit på allmänbad och så gör han simprovet för någon av de anställda på simhallen så lämnar de ett intyg om han klarar sig

  • Anonym (J)
    Thu 26 Jan 2023 06:25
    #13

    Vadå att man ska ställa upp för klassen??

  • Anonym (Simma lugnt)
    Thu 26 Jan 2023 20:37
    #14
    Anonym (J) skrev 2023-01-26 06:25:04 följande:

    Vadå att man ska ställa upp för klassen??


    Eller hur.


    Var man för sig själv! 

    Ett seriöst förslag är; be dina föräldrar maila rektorn om saken. Rektorer hatar arga föräldrar och kommer ta tag i saken med läraren. Garanterat. Talar av erfarenhet. 


    Mvh, lärare 👩?🏫

Svar på tråden Simmning i skolan