• Anonym (L)
    Wed 25 Jan 2023 06:02
    1971 visningar
    14 svar
    -1
    14
    1971

    Köpa doppresent på Röda korset - okej?

    Dop i helgen. Mannen är fadder. Jag överlät det här med doppresent åt honom då det är hans släkt(bror). Nu säger han att han inte köpt någon. Och helt ärligt vi har INTE råd med någon present för 200 kr eller så. Vi sitter alltså lite i skiten nu när vi är ute så sent. Då säger han att han ska ?kika in på Röda korset och köpa nåt där?. Vår Röda korset är verkligen inte särskilt bra, mest slitna gamla grejer som jag inte hade velat ha ens gratis. Men ja. 

    Men kanske bättre än ingenting? Eller? Nån som har ett annat förslag som är superbilligt och lite mer tanke bakom? Skäms ju om han klmmer med en sliten gammal nalle liksom 

  • Svar på tråden Köpa doppresent på Röda korset - okej?
  • Anonym (Inget att skämma­s över)
    Wed 25 Jan 2023 06:12
    #1

    Jag tycker absolut att man kan köpa present second hand, men man behöver ju inte välja det mest slitna..

    Kanske finns någon fin sagobok eller mer ?rejäl? leksak? Ibland finns jättefina hemstickade filtar att ha ex i barnvagnen. Släpp skammen över att det inte skulle duga och ta en ki! 

  • Anonym (---)
    Wed 25 Jan 2023 07:22
    #2

    Om saken är fin så är det helt okej med second hand. Man behöver ju inte tala om att det är second hand. Men att köpa något som är slitet, skavt osv blir kanske inte så kul. 

    Ge en liten present + ge ett kuvert med ett handskrivet kort att ni ställer upp som barnvakt 5 ggr, eller något liknande? 

  • Anonym (Hmm..­)
    Wed 25 Jan 2023 07:26
    #3

    När det gäller precis alla andra presenter tycker jag det är mer än okej. Men en doppresent har barnet hela livet och denna kommer från farbror när bebisen döptes. Jag tycker ni köper något litet som ni har råd med men som är nytt. Alternativt låna av någon om ni kan?

  • Anonym (Kicki­)
    Wed 25 Jan 2023 11:27
    #4
    +1
    Anonym (Hmm..) skrev 2023-01-25 07:26:36 följande:

    Men en doppresent har barnet hela livet och denna kommer från farbror när bebisen döptes. Jag tycker ni köper något litet som ni har råd med men som är nytt. Alternativt låna av någon om ni kan?


    Alltså, alla doppresenter har man inte hela livet. Vi fick böcker som passade ett barn upp till 1-2 år, mina tonåringar skulle inte bry sig om pekböcker längre. Vi fick också kläder i en lite större storlek än de hade, de finns inte heller kvar längre. 

    Det är fint att ge minnesvärda gåvor, men många ger också saker som passar här och nu. 

    Vet inte om det är en flicka eller pojke ni köper present TS. Men generellt sätt så får flickor mycket smycken och pojkar många sparbössor. Är det en flicka så skulle det säkert uppskattas med en sparbössa. Är det en kille så hade ett halsband varit roligt, dock får man inte sådant under 150 och där förstod jag gränsen går. 

    Annars något klädesplagg - många affärer har rea nu. Går att hitta någon body och ett par strumpor billigt att göra ett fint paket av. Känns det fjuttigt - addera en tjänst som barnvakt en kväll om föräldrarna behöver. 

    När det gäller Röda korset - det går att hitta om man letar. Som någon skrev - titta bland böckerna. Kolla bara så det inte är någon som skrivit i dem typ "till Gustav på 1-årsdagen 2007". Har faktiskt hittat lite kläder i de minsta storlekarna som varit jättefina på röda korset, kan dock behövas vädras och tvättas först. 

    Eller så ger ni bort ett bidrag till en välgörenhetsfond där det inte står hur mycket man ger bort. 
    www.raddabarnen.se/stod-oss/presenttips/doppresent/
    www.barncancerfonden.se/gavoshop/ovriga-produkter/gavobevis/ 
    viskogen.se/gava/ge-bort-trad/
  • Anonym
    Wed 25 Jan 2023 11:37
    #5
    +5
    Anonym (Hmm..) skrev 2023-01-25 07:26:36 följande:

    När det gäller precis alla andra presenter tycker jag det är mer än okej. Men en doppresent har barnet hela livet och denna kommer från farbror när bebisen döptes. Jag tycker ni köper något litet som ni har råd med men som är nytt. Alternativt låna av någon om ni kan?


    Hela livet!?!? Du menar såklart föräldrarnas liv tills man tömmer källaren?
    Eller du går omkring med en pastellfärgad porslinssko och äter med mikroskopiska bestick med nallar på?

  • Anonym (Alexa­ndra)
    Wed 25 Jan 2023 12:31
    #6
    +1

    Nja, självklart fungerar second hand som presenter väldigt bra, men är det slitet och dålig kvalité? Nja, då skulle jag inte slösa pengar på en sån "present". Kolla om ni hittar något som ni faktiskt VILL ge barnet och ge bort det när lönen kommit/när den levererats etc.

    Förklarar ni situationen förstår nog brorsan och det är ju inte livsviktigt att doppresenten ges bort exakt på dagen bebisen blir döpt. Men jag skulle se till att ni faktiskt kan ge presenten inom typ nån vecka till max en månad. Låt det inte bli ett "nån gång" eller "snart" som sen blir ett "aldrig".

  • Wed 25 Jan 2023 12:55
    #7

    Jag skulle köpa ett fint kort och skriva dit någon framtida present. 

  • Wed 25 Jan 2023 13:06
    #8
    Anonym (L) skrev 2023-01-25 06:02:45 följande:
    Köpa doppresent på Röda korset - okej?

    Dop i helgen. Mannen är fadder. Jag överlät det här med doppresent åt honom då det är hans släkt(bror). Nu säger han att han inte köpt någon. Och helt ärligt vi har INTE råd med någon present för 200 kr eller så. Vi sitter alltså lite i skiten nu när vi är ute så sent. Då säger han att han ska ?kika in på Röda korset och köpa nåt där?. Vår Röda korset är verkligen inte särskilt bra, mest slitna gamla grejer som jag inte hade velat ha ens gratis. Men ja. 

    Men kanske bättre än ingenting? Eller? Nån som har ett annat förslag som är superbilligt och lite mer tanke bakom? Skäms ju om han klmmer med en sliten gammal nalle liksom 


    Grejen med sekond hand är att fina grejer säljs blandat med slitna utrensade skitprylar.

    Nu ska absolut skämmas om ni kommer med en begagnad sliten nalle, men ni får väl titta vad som finns! Folk rensar ut dop-presenter också så det är mycket möjligt att faktiskt hitta ett födelsedagståg, en spargris, en mässings flaggstång eller en fin ram. Eller en hög med fina, inte särskilt lästa böcker. Eller en söt liten hylla, mätsticka, eller något annat passande 

    Det är alldeles utmärkt att köpa presenter på sekond hand, men man måste ju välja något som faktiskt är fint! 

    I my värld är inte problemet röda korset, utan att ni inte tagit tag i presentletandet. En fadder som bror till pappa borde inse att man behöver en lämplig present och fixa det!
  • Anonym (L) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 17:57
    #9
    Lönnsirap skrev 2023-01-25 13:06:22 följande:
    Grejen med sekond hand är att fina grejer säljs blandat med slitna utrensade skitprylar.

    Nu ska absolut skämmas om ni kommer med en begagnad sliten nalle, men ni får väl titta vad som finns! Folk rensar ut dop-presenter också så det är mycket möjligt att faktiskt hitta ett födelsedagståg, en spargris, en mässings flaggstång eller en fin ram. Eller en hög med fina, inte särskilt lästa böcker. Eller en söt liten hylla, mätsticka, eller något annat passande 

    Det är alldeles utmärkt att köpa presenter på sekond hand, men man måste ju välja något som faktiskt är fint! 

    I my värld är inte problemet röda korset, utan att ni inte tagit tag i presentletandet. En fadder som bror till pappa borde inse att man behöver en lämplig present och fixa det!

    Ja jag är faktiskt besviken på min man att han inte tagit tag i detta då jag medvetet lagt det på honom för att han ska lära sig ta ansvar. Skäms om vi ska komma där utan nån doppresent för att han inte brytt sig eller bara räknat med att jag ska komma till hans undsättning.

    Tyvärr bor vi på ett mindre ställe och den Röda korset som finns här har inte något bra utbud. De flesta finare saker säljs på de större marknaderna som är en gång i halvåret, men då gäller det att pricka in dem. där kan man minsann fynda! Röda korset har verkligen inget vidare utbud som sagt, Jag är där inne regelbundet och har aldrig lyckats fynda något hittills. Köpt ett pussel, ett Lucialinne och ett par fleecebyxor. Det är allt. Har tidigare bott på ställen där det funnits jättefina saker på second hand, men detta ställe är alltså inget vidare. 

    Sen är ju familjen vars bebis ska döpas av den snobbigare sorten också, barn som går på förskolan i ralph Lauren-kläder och allt ska vara ekologiskt och de bor i ett fint område med hög status. Så jag har jättesvårt att tro att de skulle bli glada av något från loppisen såvida det inte är något fint märke. 


     


     

  • Wed 25 Jan 2023 21:46
    #10
    Anonym (L) skrev 2023-01-25 17:57:45 följande:

    Ja jag är faktiskt besviken på min man att han inte tagit tag i detta då jag medvetet lagt det på honom för att han ska lära sig ta ansvar. Skäms om vi ska komma där utan nån doppresent för att han inte brytt sig eller bara räknat med att jag ska komma till hans undsättning.

    Tyvärr bor vi på ett mindre ställe och den Röda korset som finns här har inte något bra utbud. De flesta finare saker säljs på de större marknaderna som är en gång i halvåret, men då gäller det att pricka in dem. där kan man minsann fynda! Röda korset har verkligen inget vidare utbud som sagt, Jag är där inne regelbundet och har aldrig lyckats fynda något hittills. Köpt ett pussel, ett Lucialinne och ett par fleecebyxor. Det är allt. Har tidigare bott på ställen där det funnits jättefina saker på second hand, men detta ställe är alltså inget vidare. 

    Sen är ju familjen vars bebis ska döpas av den snobbigare sorten också, barn som går på förskolan i ralph Lauren-kläder och allt ska vara ekologiskt och de bor i ett fint område med hög status. Så jag har jättesvårt att tro att de skulle bli glada av något från loppisen såvida det inte är något fint märke. 


    Ja, då förstår jag att du bävar. Var och en skäms ju för sig, men visst bli det tråkigt att man ändå faktiskt behöver stå bakom ens partner även när de brister.

    Ska han lära sig ta ansvar, så är det väl skönt att det drabbar hans sida av släkten å inte något som du ser som ännu viktigare.

    Hade det varit jag hade jag skällt rätt rejält. Jag vet dock inte om jag skulle löst det. För han kommer ju faktiskt inte bättra sig om allt bara magiskt löser sig.
  • Anonym (Kicki­)
    Wed 25 Jan 2023 22:11
    #11
    +1
    Anonym (L) skrev 2023-01-25 17:57:45 följande:

    Sen är ju familjen vars bebis ska döpas av den snobbigare sorten också, barn som går på förskolan i ralph Lauren-kläder och allt ska vara ekologiskt och de bor i ett fint område med hög status. Så jag har jättesvårt att tro att de skulle bli glada av något från loppisen såvida det inte är något fint märke. 


     


     


    Då tycker jag definitivt att viskogen passar dem perfekt. Det kan inte bli mer ekologiskt än så! De kommer inte att se om ni sätter in 50 kronor eller 5000 kronor. viskogen.se/gava/ge-bort-trad/
  • Anonym (Hubba­bubba)
    Wed 25 Jan 2023 23:01
    #12

    Om föräldrarna nu är snobbar så kan ni väl köpa ett lagringsbart vin som kan lagras i 18 år.

  • Anonym (U)
    Thu 26 Jan 2023 18:54
    #13
    +1

    Varför bryr du dig ens, hans familj - han får fixa present. 

  • Anonym (Jo)
    Thu 26 Jan 2023 19:04
    #14

    Inga problem.

Svar på tråden Köpa doppresent på Röda korset - okej?