• Anonym (Li)
    Wed 25 Jan 2023 06:19
    12069 visningar
    122 svar
    122
    12069

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Anonym (Alter­nativ)
    Wed 25 Jan 2023 06:25
    #1
    +1
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 06:19:39 följande:
    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.


    Alla kanske inte har två par dyra vinterkängor, men två funktionsdugliga alternativ för vinterväder bör man ha. Typ rejälare stövlar med varma sockar under och kängor. Skor kan ju gå sönder. 

    Hur länge har dottern varit utan vinterskor? Jag som är frusen av mig skulle lida av att gå runt i sneakers när det är snöslask.

    Det finns ju en stor andrahandsmarknad och även billigare nya skor att köpa? Det behöver ju inte vara Haglöfs vintervandringskängor liksom.
  • Kockob­ello
    Wed 25 Jan 2023 06:36
    #2
    -1 +1

    Ja barnen bör ha skor. 

  • Anonym (MR kliste­r)
    Wed 25 Jan 2023 06:55
    #3

    Nej men hade åkt och köpt nya över dagen om det krävdes  

  • Anonym (+++)
    Wed 25 Jan 2023 07:17
    #4
    +2

    Du kan hitta bra skor på tex röda korset. Jag vet flera som har köpt både skor och fina vinterjackor för små pengar. Fick tipset om att de lägger ut nya varor tidigt i veckan så kommer man tex tisdag förmiddag har inte de bra sakerna gått åt än. 

    Sneakers värmer inget alls. Visst finns det tonåringar som vägrar ta på sig något annat, trots vinter, för det är coolt med sneakers, men ja, man måste se till att det finns något annat att ha också. 

    Annars låna av någon? 

    Antar det är idag, så har ni inte fixat skor igår så är det väl kört för just den här gången, men jag som förälder ställer mig frågande till hur du (som förälder) blir upprörd över att läraren förklarar för dig, samt överväger att sjukanmäla istället för att lösa problemet. Jag hoppas ni åkte iväg igår em och försökte lösa ett par skor. 

    Din huvudfråga om alla har två par vinterskor: nej det kanske man har, men ditt barn har ju inte ens ett par vinterskor. Sneakers räknas inte som vinterskor. 

  • Wed 25 Jan 2023 07:27
    #5

    Ett tips för att det inte ska bli så dyrt är att handla på Sellpy. Gärna när det inte är säsong. Brukar köpa vinterskor på sommaren och då köpa nästa samt nästnästa storlek. Fick senast helt nya sorel i stl 37 och 38 för 200 kr per par.

    Annars har hon väl gummistövlar som hon kan ha extra tjocka sockar i tills ni kan köpa nya vinterskor?

  • Wed 25 Jan 2023 07:34
    #6

    Ja jag tror det är rätt vanligt. Men samtidigt vi får ofta ut massmail om att tänk på kläder efter väder och fungerande skor osv.
    Så det är nog ganska vanligt att många låter sina barn gå i dåliga skor för de kanske inte vet bättre el orkar inte ta konflikten. Felprioriteringar. Det kanske inte är snyggt med fodrade gummistövlar kan ju äldre barn opponerar sig...

    Men ja till min dotter 11 år har jag fodrade vattentäta stövlar och ett par mer vinterkängor som är bra att gå i men även lyckas se snygga ut. Sedan ett par tunnare högre kängor som fungerar vid mildare väder. Likaså mina söner har en trippel uppsättning minus gummistövel då det inte behövs så ofta på högstadie/gymnasie. 
    Sneakers hör till idrotten typ. 
    Nu när läget är som det är Ts kan det vara bättre att hon är hemma faktiskt än att gå och bli kall och blöt. 
    Hur gammal är dottern? Försök hitta lite lämpliga extra skor. Nu är mycket på rea dessutom så man kan göra bra fynd. Även för framtiden beror lite på ålder iofs. 

  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 07:39
    #7

    Det är inte kostnaden som är problemet, vi har helt enkelt inte hunnit. De gick sönder igårmorse, så det är bara en dag hon haft sneakers. Vi har inte haft två par sen förskoletiden, har aldrig behövts förens nu. Skorna är av ett rejält märke och borde ha hållit längre än såhär. Hon är 12.

  • Anonym (A)
    Wed 25 Jan 2023 07:40
    #8

    Beror på ålder på barnet? 

  • Anonym (Alter­nativ)
    Wed 25 Jan 2023 07:43
    #9
    +1
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 07:39:19 följande:

    Det är inte kostnaden som är problemet, vi har helt enkelt inte hunnit. De gick sönder igårmorse, så det är bara en dag hon haft sneakers. Vi har inte haft två par sen förskoletiden, har aldrig behövts förens nu. Skorna är av ett rejält märke och borde ha hållit längre än såhär. Hon är 12.


    Men har hon inte gyummistövlar? Det och två par strumpor (tunnare och ett par raggsockor) är ju betydligt varmare och torrare än sneakers för en dag i skogen. 
  • Anonym (X)
    Wed 25 Jan 2023 07:45
    #10

    Visste ni att de skulle vara i skogen hela dagen idag?

Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?