• Anonym (Li)
    Wed 25 Jan 2023 06:19
    12029 visningar
    122 svar
    122
    12029

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Wed 25 Jan 2023 08:28
    #31
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 07:39:19 följande:

    Det är inte kostnaden som är problemet, vi har helt enkelt inte hunnit. De gick sönder igårmorse, så det är bara en dag hon haft sneakers. Vi har inte haft två par sen förskoletiden, har aldrig behövts förens nu. Skorna är av ett rejält märke och borde ha hållit längre än såhär. Hon är 12.


    Det är fullständigt rimligt att inte ha extra av allt som kan hända och i nödfall kan man faktiskt ha strumpa, plastpåse och sedan sneakers. Men bäst är ju att åka och skaffa ikväll, eller imorgon. Att ha fungerande skor på idrottsdag är väldigt hög prioritet!
  • Wed 25 Jan 2023 08:30
    #32

    Nja, extra vinterkängor har vi inte. Men fodrade gummistövlar.
    Tycker inte det var konstigt att läraren ringde, det var väl bara av omtanke för barnet. 


    Om du nu inte kunde få tag på några andra skor så hade jag nog sjukanmält. Hade inte velat att mitt barn var i skogen hela dagen i kalla sneakers.

  • Anonym (T)
    Wed 25 Jan 2023 08:48
    #33
    -1 +1

    Läraren har ju uppenbarligen rätt. Jag hade alltid två par vinterskor till sonen av just det här skälet och jag var ensam mamma med mycket dålig ekonomi på den tiden.

    Jag köpte allt i outlets på nätet där jag kunde hitta kläder och skor av kvalitetsmärken för runt en femtedel av priset.  Jag prioriterade alltid skor eftersom barn tillbringar så mycket tid ute. Själv hade jag lågbudgetskor eftersom jag jobbade inomhus.


    Dessutom slapp jag springa i affärer för det hade jag varken tid eller ork till som ensamstående.


    Läraren ringde säkert eftersom hon hade sett din dotter frysa på rasten. Det är ju av omtanke om dottern hon ringde så jag förstår inte varför du blir upprörd av det. Det är som sagt just därför barn behöver ombyten.

  • Wed 25 Jan 2023 09:11
    #34
    +1
    LFF skrev 2023-01-25 08:27:59 följande:
    Man behöver inte bo avsides bara för att man inte har möjlighet att åka och köpa ett par nya skor direkt att de gamla har gått sönder. 

    Skulle mina barns skor ha gått sönder igår (samma tidsram som TS) så är i eftermiddag den tidigaste tiden vi hade haft möjlighet att åka och handla nya skor. Om då barnen hade haft utflykt idag så är det ju för sent. Bor i en kranskommun till Stockholm men just igår var en sjukt dålig dag om något hade behövt panikhandlas just pga jobb och barnens aktiviteter. 
    Jag skulle ha prioriterat en idrottsdag i skolan högre än en aktivitet. 
  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 09:22
    #35
    Anonym (T) skrev 2023-01-25 08:48:05 följande:

    Läraren har ju uppenbarligen rätt. Jag hade alltid två par vinterskor till sonen av just det här skälet och jag var ensam mamma med mycket dålig ekonomi på den tiden.

    Jag köpte allt i outlets på nätet där jag kunde hitta kläder och skor av kvalitetsmärken för runt en femtedel av priset.  Jag prioriterade alltid skor eftersom barn tillbringar så mycket tid ute. Själv hade jag lågbudgetskor eftersom jag jobbade inomhus.


    Dessutom slapp jag springa i affärer för det hade jag varken tid eller ork till som ensamstående.


    Läraren ringde säkert eftersom hon hade sett din dotter frysa på rasten. Det är ju av omtanke om dottern hon ringde så jag förstår inte varför du blir upprörd av det. Det är som sagt just därför barn behöver ombyten.


    Sist vi faktiskt behövde två par var hon 3-4 år gammal. Det skulle ha varit extremt mycket bortkastade pengar de här åren.

    Jag har inte någonstans sagt att jag är upprörd över samtalet, däremot tyckte jag hennes attityd vad väldigt överdriven och onödig. Det hade räckt med att maila klassen och betona vikten av att de har rätt typ av kläder, inte ringa mig för en enda dags sneakersanvändande. I vanliga fall hade vi kunnat lösa det, men tyvärr så gick det inte den här gången.
  • Wed 25 Jan 2023 09:25
    #36

    Min son har ett par vinterkängor och ett par vintersneakers (lägre, vattentäta med tjock sula).

    Jag skulle gå direkt och köpa oavsett vad jag hade inbokat för övrigt. På lunchen eller boka av något. Inte så kul att sitta hemma och häcka bara för att man inte har skor. 

  • Wed 25 Jan 2023 09:26
    #37
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 09:22:58 följande:
    Sist vi faktiskt behövde två par var hon 3-4 år gammal. Det skulle ha varit extremt mycket bortkastade pengar de här åren.

    Jag har inte någonstans sagt att jag är upprörd över samtalet, däremot tyckte jag hennes attityd vad väldigt överdriven och onödig. Det hade räckt med att maila klassen och betona vikten av att de har rätt typ av kläder, inte ringa mig för en enda dags sneakersanvändande. I vanliga fall hade vi kunnat lösa det, men tyvärr så gick det inte den här gången.
    Läraren tyckte väl att det var väldigt viktigt att din dotter inte kunde vara med på idrottsdagen utan riktiga skor. Detta var ju av omsorg för din dotter, tyder på en engagerad lärare. Jag tycker att du skall vara tacksam över att din dotter har en så engagerad lärare 
  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 09:29
    #38
    +2
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 09:26:12 följande:
    Läraren tyckte väl att det var väldigt viktigt att din dotter inte kunde vara med på idrottsdagen utan riktiga skor. Detta var ju av omsorg för din dotter, tyder på en engagerad lärare. Jag tycker att du skall vara tacksam över att din dotter har en så engagerad lärare 
    Det går att säga utan en föreläsning om att man alltid ska ha extra etc. Skulle vilja veta om hon ringde de övriga vars barn haft sneakers hela vintern också, för det är väldigt många. Mitt barn är ett av få som har rejäla vinterkläder.
  • Anonym (Tonår­ingar)
    Wed 25 Jan 2023 09:35
    #39
    +2

    Hehe vänta bara tills era barn börjar på högstadiet. 

    Jag jobbar på högstadiet. Typ alla går i sneakers/converse eller liknande när det är regn och snö och slask. Typ alla går i hoodies med luvan på, när det ösregnar. Nästan ingen tar på en regnjacka. 

    Det handlar då inte om att föräldrarna inte köper vinterskor- regnjackor., utan ungdomarnas vilja.

  • Anonym (Tonår­ingar)
    Wed 25 Jan 2023 09:37
    #40
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 09:29:25 följande:
    Det går att säga utan en föreläsning om att man alltid ska ha extra etc. Skulle vilja veta om hon ringde de övriga vars barn haft sneakers hela vintern också, för det är väldigt många. Mitt barn är ett av få som har rejäla vinterkläder.
    Jag gissar att några lärare tröttnade på att många barn inte är rätt klädda för väder, gnäller på utflykter, och de ville ändra på det och klagade till rektorn. 

    Det var säkert flera som fick samtal. 
Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?