• Anonym (Li)
    Wed 25 Jan 2023 06:19
    12066 visningar
    122 svar
    122
    12066

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Anonym (Hmm..­.)
    Wed 25 Jan 2023 09:38
    #41

    Hur har du löst det? Hoppas det gick bra och att ni lyckas lösa skor till nästa gång. Sånt här kan faktiskt hända oss alla. 

  • Anonym (P)
    Wed 25 Jan 2023 09:38
    #42

    Min sexåring hade vattenavstötande gympaskor på fötterna delar av förra veckan. Det var några plusgrader. Inte tusan ringde fröken och gnällde för det!

    Dubbla vinterskor har vi inte haft sen första förskoleåret. Andraparet användes aldrig. 

  • Kockob­ello
    Wed 25 Jan 2023 09:42
    #43
    +1
    Anonym (Tonåringar) skrev 2023-01-25 09:35:28 följande:

    Hehe vänta bara tills era barn börjar på högstadiet. 

    Jag jobbar på högstadiet. Typ alla går i sneakers/converse eller liknande när det är regn och snö och slask. Typ alla går i hoodies med luvan på, när det ösregnar. Nästan ingen tar på en regnjacka. 

    Det handlar då inte om att föräldrarna inte köper vinterskor- regnjackor., utan ungdomarnas vilja.


    Haha, jaaaa. Och tisha under jackan. 
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 09:44
    #44
    +2
    Anonym (Li) skrev 2023-01-25 06:19:39 följande:
    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.


    En 12-åring klarar ju att bara lite kall om fötterna en dag eller två i nödfall om man inte bor där det är superkallt. Min dotter i den åldern skulle kunnat välja sneakers även om hon har vinterskor, hela förra vintern hade hon en tunn kappa istället för en varm jacka. hennes kropp, hennes val, inga bestående köldskador. Jag tycker att läraren överreagerade och det hade räckt att hon informerade allmänt att bra kläder och skor rekommenderas till skogsutflykten.

    Även jag hade gärna dåliga skor och tunna kläder när jag var pre-teen och tonåring, det var mycket viktigare att jag kände mig fin än varm, och gjorde inte som mina föräldrar sa heller. Minns en skogsutflykt i högstadiet när en tjej i min klass kom med typ stövletter med liten klack och hade matsäcken i en plastpåse :) Rejält blöta fötter hade hon mot slutet av dagen efter att vi vandrat runt i våtmark hela dagen. Men ingen fara, hon lever och mår bra, nästan 50 år gammal, inte heller tog fötterna skada, hon har dem kvar.

    Tycker många föräldrar idag är så överdrivet präktiga och om sig och kring sig även för ganska stora barn som kan lära sig av sina misstag om fel kläder, frysa en dag, välja själv att gå utan mössa eller ha den tunna jackan trots att den varma jackan skulle varit bättre. Och de som förmår tvinga sina stora barn att ha varma kläder eller har barn som självmant väljer de varma kläderna är nog så snabba att läxa upp föräldrar som låter ungarna få lite frihet under ansvar under uppväxten. Så får man handlingsförlamade ungar som inte klarar att nåt på egen hand. 
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 09:46
    #45

    Exakt, nästan alla barn/ungdomar gör ju så!


    Anonym (Tonåringar) skrev 2023-01-25 09:35:28 följande:

    Hehe vänta bara tills era barn börjar på högstadiet. 

    Jag jobbar på högstadiet. Typ alla går i sneakers/converse eller liknande när det är regn och snö och slask. Typ alla går i hoodies med luvan på, när det ösregnar. Nästan ingen tar på en regnjacka. 

    Det handlar då inte om att föräldrarna inte köper vinterskor- regnjackor., utan ungdomarnas vilja.


    Och då hade det ju räckt med allmän info till alla föräldrar om det. Samt info att man inte kommer att avsluta utflykten i förtid för att några barn inte har eller valt bort vettiga kläder, utan då få de stå ut med det liksom. Ringa hem känns totalt överdrivet.
    Anonym (Tonåringar) skrev 2023-01-25 09:37:47 följande:
    Jag gissar att några lärare tröttnade på att många barn inte är rätt klädda för väder, gnäller på utflykter, och de ville ändra på det och klagade till rektorn. 

    Det var säkert flera som fick samtal. 


  • Wed 25 Jan 2023 09:48
    #46
    Anonym (Tonåringar) skrev 2023-01-25 09:35:28 följande:

    Hehe vänta bara tills era barn börjar på högstadiet. 

    Jag jobbar på högstadiet. Typ alla går i sneakers/converse eller liknande när det är regn och snö och slask. Typ alla går i hoodies med luvan på, när det ösregnar. Nästan ingen tar på en regnjacka. 

    Det handlar då inte om att föräldrarna inte köper vinterskor- regnjackor., utan ungdomarnas vilja.


    På högstadiet får man väl vara i uppehållsrummet på rasten, det fick vi i alla fall vara på åttiotalet.
    Jag var med mina egn barn ett flertal dagar i skolan på både lågstadiet och mellanstadiet. Alla barn var tvungna att vara ute alla raster oavsett väder. Det fanns ingen möjlighet att vara inne , alla skulle ut. 


    Om det var snöslask var många barns kläder genomblöta efter tiorasten. Det fanns två torkskåp på 45 barn, där fick de bara torka mössor och vantar. Sen skulle de ut hela lunchrasten, många i redan blöta kläder.
    Efter det var jag väldigt noga med att se till att mina barn hade bra skor och kläder .

  • Wed 25 Jan 2023 09:51
    #47
    Anonym (Tonåringar) skrev 2023-01-25 09:35:28 följande:

    Hehe vänta bara tills era barn börjar på högstadiet. 

    Jag jobbar på högstadiet. Typ alla går i sneakers/converse eller liknande när det är regn och snö och slask. Typ alla går i hoodies med luvan på, när det ösregnar. Nästan ingen tar på en regnjacka. 

    Det handlar då inte om att föräldrarna inte köper vinterskor- regnjackor., utan ungdomarnas vilja.


    Så är min kille som är 11. Det är därför jag har köpt ett par vintersneakers till honom. Men även tonåringar vill väl ha ett par vattentäta skor om de ska vara i skogen en hel dag? 
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 09:58
    #48
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 09:51:53 följande:
    Så är min kille som är 11. Det är därför jag har köpt ett par vintersneakers till honom. Men även tonåringar vill väl ha ett par vattentäta skor om de ska vara i skogen en hel dag? 
    Vill dom? Vem vet, alla tonåringar är ju egna individer och kan ha olika uppfattning om lika saker. 
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 10:00
    #49
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 09:48:54 följande:

    På högstadiet får man väl vara i uppehållsrummet på rasten, det fick vi i alla fall vara på åttiotalet.
    Jag var med mina egn barn ett flertal dagar i skolan på både lågstadiet och mellanstadiet. Alla barn var tvungna att vara ute alla raster oavsett väder. Det fanns ingen möjlighet att vara inne , alla skulle ut. 


    Om det var snöslask var många barns kläder genomblöta efter tiorasten. Det fanns två torkskåp på 45 barn, där fick de bara torka mössor och vantar. Sen skulle de ut hela lunchrasten, många i redan blöta kläder.
    Efter det var jag väldigt noga med att se till att mina barn hade bra skor och kläder .


    Är nog många föräldrar som ser till att barnen har både det ena och det andra, men där barnen sen gör helt annorlunda när de får chansen att välja själva. Och en del står ut med att vara blöta och kalla hellre än ha skorna och jackan de inte gillar, och andra accepterar de varma kläderna och väljer dem. 
  • LFF
    Wed 25 Jan 2023 10:15
    #50
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-25 09:48:54 följande:

    På högstadiet får man väl vara i uppehållsrummet på rasten, det fick vi i alla fall vara på åttiotalet.
    Jag var med mina egn barn ett flertal dagar i skolan på både lågstadiet och mellanstadiet. Alla barn var tvungna att vara ute alla raster oavsett väder. Det fanns ingen möjlighet att vara inne , alla skulle ut. 


    Om det var snöslask var många barns kläder genomblöta efter tiorasten. Det fanns två torkskåp på 45 barn, där fick de bara torka mössor och vantar. Sen skulle de ut hela lunchrasten, många i redan blöta kläder.
    Efter det var jag väldigt noga med att se till att mina barn hade bra skor och kläder .


    Bortsett från skor (där jag fortfarande kan påverka dem genom att se till att de har vettiga skor när de går hemifrån) så kan jag inte påverka ett skit vad de väljer att ha på sig på rasterna när de väl är i skolan. Utebyxor (skalbyxor) åker så gott som aldrig på även fast de ligger i ryggsäcken och följer med till skolan varje dag. Under den kallare tiden på året när de behöver thermobyxor är det iofs lite bättre. Gummistövlarna har stått och samlat damm i skolan, de tar hellre på sig de vanliga skorna även om de är blöta (även de bästa skorna blir ju blöta om vattnet kommer in från fel håll). 

    Vill inte tänka på hur det blir när ungarna ska ta sig själva till och från skolan och vi inte är hemma. Nåja, det är deras problem helt enkelt.
Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?