• Anonym (Li)
    Wed 25 Jan 2023 06:19
    12054 visningar
    122 svar
    122
    12054

    Har alla minst två par vinterskor?

    Fick samtal från dotterns lärare igår om att det inte är okej att de kommer till skolan i sneakers i det här vädret (pendlar mellan snö och slask) och att "hon måste ha ordentliga vinterskor i morgon (idag)" eftersom de ska vara ute i skogen hela dagen. Jag förklarade att skorna gått sönder och att vi inte haft möjlighet att fixa nya än och då fick jag istället lyssna på vikten av att ha extra och att man måste räkna med sånt.

    Alltså jag fattar att hon inte kan vara en heldag i skogen med sneakers, men jag kan inte göra något åt det! Överväger tom att sjukanmäla henne.

  • Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 13:11
    #81
    Anonym (Alternativ) skrev 2023-01-25 12:44:13 följande:
    Och nästa gång kommer en elev till vinterdagen utan jacka, mössa och vantar. Men det är ju okej, kyla härdar. De skulöe ha en heldag i skogen - vad händer om barnet blir så pass kallt att det halkar pga att fötterna blivit för kalla? Då blir det skolans fel. Eller om de måste åka hem med barnet pga att det fryser om fötterna för mkt, och avbryta dagen för alla?

    En dag i skolan är ju enklare att lösa genom att barnet får gå in på rasten om det blir för kallt.
    Ja, kanske det, det förekommer säkert. De flesta 12-åringar klarar nog en utflykt i skogen med för tunna skor utan att skadas allvarligt eller förfrysa. Man behöver inte dra på så stora växlar för nåt som egentligen är en rätt liten sak. 
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 13:13
    #82
    Anonym (Fbbf) skrev 2023-01-25 12:41:44 följande:
    Hunnit? Skit i att gör något annat då och köp de kläder/skor den behöver. Be någon annan köpa. Finns liksom lösningar om man bara vill. Usch vad irriterad jag blir. Stackars barn. Trodde det var pengarna som var problemet men om det inte ens är det borde väl stackaren iallafall ha två olika. Nu kan ni ju köpa två nya då. När ni har tid då. 
    Ja, skit i allt annat. Skorna är det viktigaste i hela livet. Inget annat kan någonsin vara viktigare än skorna till en 12-åring. 
  • Wed 25 Jan 2023 13:15
    #83
    Anonym (en) skrev 2023-01-25 13:08:38 följande:
    Eller så går det bra ändå, med tunna skor en dag och kanske tom på en utflykt för en 12-åring. Inget att hetsa upp sig över och hålla på och läxa upp föräldrar för. 
    Nja, det handlar ju inte om föräldrarna. Det är bara sjukt obekvämt att vara blöt och kall om fötterna en hel dag i skogen med stelfrusna tår. En sån utflykt skulle jag aldrig skicka ut mitt barn på. 
  • Wed 25 Jan 2023 13:19
    #84
    Anonym (Annat) skrev 2023-01-25 12:48:36 följande:

    Vi bor i Stockholm. Ofta rätt snöfattigt. Aldrig haft dubbla par vinterskor. I mellanstadiet nån gång ströks allt vad täckbyxor heter och goretex-kängor skulle hon aldrig visa sig ute i ens.
    Nu har hon en ugg-liknande sko på foten de kallare dagarna men annars är det sneakers som gäller. Nu går hon i 9:an så bevakar inte hennes kläder på samma sätt som man gjorde tidigare.

    Visst, var det planerat en dag i skogen och hon stod utan skulle vi se till att lösa det så klart. 


    Skulle hon vilja vandra i skogen med uggs...?? Eller sneakers? Som man ofta vill ha i relativt snyggt skick? 

    Även en femtonåring kan behöva ett par kängor. 
  • Anonym (P)
    Wed 25 Jan 2023 13:20
    #85
    -1 +2

    Jag hoppas verkligen att svaren i tråden baseras på att folk tror att barnet är fyra år gammalt och går på förskola...

    Jag bor granne med en F-6-skola. Av de äldre barn jag möter och ser på skolan, är det ett ytterst, ytterst fåtal som har vinterkläder på sig. I övrigt är det helt vanliga gympaskor och i bästa fall en öppen jacka. I många fall är det en tunn jacka. Mössa? Hahahaha. Vantar? Gud nej. Halsduk? Absolut icke. Skolväska då? Nejnej, tjejerna har en nätt handväska och släpar resten i händerna. 

  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 13:29
    #86
    -1
    Anonym (P) skrev 2023-01-25 13:20:58 följande:

    Jag hoppas verkligen att svaren i tråden baseras på att folk tror att barnet är fyra år gammalt och går på förskola...

    Jag bor granne med en F-6-skola. Av de äldre barn jag möter och ser på skolan, är det ett ytterst, ytterst fåtal som har vinterkläder på sig. I övrigt är det helt vanliga gympaskor och i bästa fall en öppen jacka. I många fall är det en tunn jacka. Mössa? Hahahaha. Vantar? Gud nej. Halsduk? Absolut icke. Skolväska då? Nejnej, tjejerna har en nätt handväska och släpar resten i händerna. 


    Haha, ja man kan ju undra :) 

    Föräldrar som har småbarn eller präktiga föräldrar som tror att varma skor och mössa på är det viktigaste i livet. Och lyckas tvinga på barnen de varma kläderna, eller kanske tror att de lyckas. 

    Märkligt också att en lärare skulle ringa hem till enskilda föräldrar för att påpeka att en unge har i vuxenögon sett dåliga skor för en utedag. Borde ju inte vara första gången det händer, och allmän info borde ju räcka. 
  • LFF
    Wed 25 Jan 2023 13:31
    #87
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 13:19:52 följande:
    Skulle hon vilja vandra i skogen med uggs...?? Eller sneakers? Som man ofta vill ha i relativt snyggt skick? 

    Även en femtonåring kan behöva ett par kängor. 
    Vad man behöver och vad man använder som tonåring eller "tweenie" är ju helt olika saker. 
  • Anonym (en)
    Wed 25 Jan 2023 13:32
    #88
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 13:15:16 följande:
    Nja, det handlar ju inte om föräldrarna. Det är bara sjukt obekvämt att vara blöt och kall om fötterna en hel dag i skogen med stelfrusna tår. En sån utflykt skulle jag aldrig skicka ut mitt barn på. 
    Helt okej att du väljer som du gör. Men dina beslut behöver inte vara vägledande för hur alla andra ska agera. Det finns mycket som är sjukt obekvämt som lite större barn väljer, för att det är andra saker som är viktiga än att vara varm eller bekväm. 
  • Wed 25 Jan 2023 13:32
    #89
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-25 12:53:54 följande:
    Då är det ju ännu viktigare att ha ett extra par någonstans i sina gömmor. Som någon skrev kan man köpa ett par second hand eller ärvda av någon bekant eller liknande, ett par man kan ha när de vanliga skorna är blöta eller kanske går sönder som i det här fallet. 

    Bor man i Stockholm går det ju att köpa när som helst i princip. Gallerior kan ha öppet till 21.00 mm. Lite skillnad, förstås. Man får anpassa sig efter sina förutsättningar. 
    Det kan vara smart att ha ett par extra skor/jacka/mössa extra, men det är inte alltid rimligt att vara hur förberedd som helst.

    Det är rimligt att en lärare ringer och informerar om vissa saker, men det blir faktiskt lite overkill att en lärare går in och tycker att föräldrar ska göra på ett visst sätt.

    I min värld är det rimligare att läraren fokuserar på att informera om att det brukar vara för kallt för gympaskor ute i februari och att det är bäst att ordna något annat.

    Att den fortsätta att "informera" om att man bör ha dubbla vinterskor är att gå lite för långt. Hon vill säkert väl, men det är rätt tondövt. Pre-teen är små varelser som man inte riktigt kan planera för. 

    Jag har extra vinterskor till min lilla frusna familjemedlem. Min mindre frusna familjemedlem har en vinterjacka.... Och "usla skor". Det är liksom ingen idé att införskaffa saker som bara ligger i hallen, eller i en gömma. De små liven vägrar ju ofta att göra som man tänkt!
  • LFF
    Wed 25 Jan 2023 13:33
    #90
    Anonym (P) skrev 2023-01-25 13:20:58 följande:

    Jag hoppas verkligen att svaren i tråden baseras på att folk tror att barnet är fyra år gammalt och går på förskola...

    Jag bor granne med en F-6-skola. Av de äldre barn jag möter och ser på skolan, är det ett ytterst, ytterst fåtal som har vinterkläder på sig. I övrigt är det helt vanliga gympaskor och i bästa fall en öppen jacka. I många fall är det en tunn jacka. Mössa? Hahahaha. Vantar? Gud nej. Halsduk? Absolut icke. Skolväska då? Nejnej, tjejerna har en nätt handväska och släpar resten i händerna. 


    Ja, jag blir ju mörkrädd när jag ser ungarna på barnens skola som går i mellanstadiet. Inte ett dugg praktiska kläder eller skor nånstans nästan.
Svar på tråden Har alla minst två par vinterskor?