• Wed 25 Jan 2023 12:26
    3781 visningar
    11 svar
    11
    3781

    Risk att smittas av vinterkräksjuka?

    Hej!


    Jag har kräkfobi men har den senaste tiden hållit mig rätt lugn kring detta. Nu har det dock blossat upp igen då det är vinter och jag mår allmänt mycket sämre den här tiden på året.

    Idag hände detta: 


    Jag är ute och åker bil och passerar en kille som står och kräks ner i snödrivan. Han står vid vägkanten och jag passerar honom. Det är en mindre väg så det kanske är 1-2m mellan mig killen och jag kör ca 10-20 km/h förbi honom.

    Hur stor är smittrisken om killen skulle visa sig vara magsjuk? Jag sitter ju i bil så några större droppar har jag ju inte fått på mig men det sprids väl rätt mycket jättesmå partiklar när någon precis står och spyr? Det känns som att dessa partiklar har sugits in genom bilens fläkt och att jag har fått i mig dem. Är detta bara tokigheter från min sida eller kan magsjuka spridas på detta sätt?

    Jag måste dessutom passera samma ställe igen på vägen hem, även då i bil.


    Svår ångest just nu.

  • Svar på tråden Risk att smittas av vinterkräksjuka?
  • Wed 25 Jan 2023 12:39
    #1

    Menar du verkligen allvar?

    Klart du INTE kan smittas när du sitter i bilen.

  • Wed 25 Jan 2023 12:40
    #2

    Jag menar tyvärr allvar. Jag förstår att normala människor utan kräkfobi kan se det hela mer rationellt än vad vi med fobi kan. 

    Är det självklart? Man är ju väldigt nära och bilen fläktar ju hela tiden in luft in i kupén.

  • Wed 25 Jan 2023 13:57
    #3
    sylvestris skrev 2023-01-25 12:40:49 följande:
    Jag menar tyvärr allvar. Jag förstår att normala människor utan kräkfobi kan se det hela mer rationellt än vad vi med fobi kan. 

    Är det självklart? Man är ju väldigt nära och bilen fläktar ju hela tiden in luft in i kupén.
    Ja, du kommer garanterat bli smittad. 
  • Wed 25 Jan 2023 14:05
    #4

    Det smittar inte så ts.

  • Wed 25 Jan 2023 14:46
    #5

    Nej jag vet att det mest smittar som "droppsmitta". Men små droppar eller partiklar kan ju bära virus?

  • Wed 25 Jan 2023 14:55
    #6

    Kom något på bilhjulen och har du varit i närheten av hjulen?

  • Wed 25 Jan 2023 15:07
    #7

    Vet inte, och nej jag har inte varit i närheten av hjulen.

  • Wed 25 Jan 2023 15:09
    #8
    sylvestris skrev 2023-01-25 15:07:42 följande:

    Vet inte, och nej jag har inte varit i närheten av hjulen.


    Inte gått där hjulen rullat?
  • Wed 25 Jan 2023 15:10
    #9

    Jo det har jag nog gjort däremot

  • Thu 26 Jan 2023 15:56
    #10
    sylvestris skrev 2023-01-25 15:10:05 följande:

    Jo det har jag nog gjort däremot


    Vad bra att ha dig på tråden. Har en son som är 9 år, som åkt på en helt sjuklig dos av kräkfobi! Just nu inbillar han sig att han mår illa (vilket han säkert gör iofs) hela tiden och har gjort i flera veckor. Har bokat tid på vc för att utesluta annat, men det är rätt tydligt att det är psykosomatiskt.

    för nån månad sedan en vecka efter jag varit magsjuk fick han en panikångestattack inne på toaletten på skolan, stånkar fick hämta honom, han vägrade komma ut för han var säker på att han skulle spy.

    Heela tiden, vissa dagar är han väldigt ångestfull över detta. Har du några tips? 
  • Thu 2 Feb 2023 09:57
    #11

    Hej!


    Jag kan återkoppla att jag inte blev sjuk av denna incident!

    Rörande Cores fråga så har jag tyvärr inget direkt svar. Jag har själv haft denna förlamande fobi så länge jag kan minnas. Det handlar väl i grund om att bara ge upp inför det faktum att man KOMMER spy nån gång och att man överlever det. 
    Att släppa kontrollen...

    De gånger jag har spytt så minns jag iaf att det aldrig har varit ens i närheten så hemskt som jag har målat upp bilden av. Så det är ju totalt meningslöst att gå och vara rädd hela livet. Men tyvärr fungerar ju inte fobier så.

    Det tipset jag möjligen kan ge är att försöka sätta sig in i fobin och stötta honom utifrån att han har en fobi. Alternativt söka psykologhjälp men det kanske inte är så kul för en 9 åring.

Svar på tråden Risk att smittas av vinterkräksjuka?