• Anonym (TS)
    Wed 25 Jan 2023 17:56
    13712 visningar
    153 svar
    -1 +1
    153
    13712

    Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?

    Jag vill inte inskränka någons yttrandefrihet? Men har inte den personen någon form av moralisk skyldighet att ändå fundera över vad som är lämpligt?

    Om någon tar sin frihet till att yttra sig genom att bränna koranen och göra människor upprörda och som följd riskera att Sverige återigen utsätts för terrorbrott. Hur kan man försvara något sånt för sig själv? 

  • Svar på tråden Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?
  • Anonym (Burn baby burn)
    Wed 25 Jan 2023 19:02
    #11

    Men så bra, då har jag ju frikort att tända eld på alla män som kommenterar vidrigt om kvinnor på uteställen. *ironi*

    Nej, att någon säger något som är dumt är inte en ursäkt för en annan att göra något som bryter mot lagen.

    Det är liksom där den lilla gränsen går.

  • Wed 25 Jan 2023 19:34
    #13
    -3 +1

    Men vi har ju inte full yttrandefrihet! Du får inte säga något rasistiskt mot färgade, eller ens använda n-ordet i citat. Det är straffbart enligt lagen. Varför ger man då en betald provokatör tillstånd att demonstrera utanför turkiska ambassaden i ett läge där man redan var på tårna efter den hängda dockan? Ren mesighet säger jag, här borde regeringen vågat regera, förbjudit aktionen och tagit debatten här hemma istället för att få hela muslimska världen mot sig, skada svenska företag och sabba vår Natoansökan. Varje land har rätt att skydda sina egna intressen och sina medborgare, en tes som var tillämpbar i detta fall!

    Aktionen var välplanerad och syftet var att stötta Ryssland genom att försvåra var Natoansökan. Likaså är jag SÄKER på att flera av de anonyma som skriver här och försvarar yttrandefriheten i högstämda ordalag medvetet går Rysslands ärenden. Och vad har man för yttrandefrihet  där? Hyckleri är bara förnamnet...

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 19:55
    #14
    -1 +2

    Jag säger fortfarande inte att svenska staten ska gå in och inskränka yttrandefriheten.

    Men jag tycker fortfarande att man kan ta personligt ansvar i hur man beter sig. Det här handlar inte om att man fråntas rätten att skriva en nyanserad debattartikel om vad man tycker om en viss sak. Det handlar om en man som ska reta upp väldigt många människor i världen så att folk står och bränner svenska flaggan, där utrikeskorrespondenter inte längre vågar säga att dom är från Sverige och där Sverige riskerar att reta upp folk till den graden att någon spränger en tunnelbana eller liknande. 


    Sedan så ska däremot den personen som använder sin yttrandefrihet till att bränna koranen själv stå där med polisbeskydd. 


    Det man gör får ju konsekvenser liksom?. Man kanske kan fundera lite själv vad man vill säga och hur man vill att det ska landa hos mottagaren. Vad vill man uppnå? 

  • Wed 25 Jan 2023 20:42
    #15
    +1
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 19:55:46 följande:

    Jag säger fortfarande inte att svenska staten ska gå in och inskränka yttrandefriheten.

    Men jag tycker fortfarande att man kan ta personligt ansvar i hur man beter sig. Det här handlar inte om att man fråntas rätten att skriva en nyanserad debattartikel om vad man tycker om en viss sak. Det handlar om en man som ska reta upp väldigt många människor i världen så att folk står och bränner svenska flaggan, där utrikeskorrespondenter inte längre vågar säga att dom är från Sverige och där Sverige riskerar att reta upp folk till den graden att någon spränger en tunnelbana eller liknande. 


    Sedan så ska däremot den personen som använder sin yttrandefrihet till att bränna koranen själv stå där med polisbeskydd. 


    Det man gör får ju konsekvenser liksom?. Man kanske kan fundera lite själv vad man vill säga och hur man vill att det ska landa hos mottagaren. Vad vill man uppnå? 


    Det är en rätt stor skillnad på det personliga ansvaret, som beskriver, och den demokratiska principen.
    Som privatperson har man, och bör ta ett ansvar. När det kommer till demokrati så har man den, eller så har man den inte. Det går liksom inte att säga att demokrati ska gälla vissa personer och vissa handlingar, men inte andra.
    Det blir till ett högt pris. Men det är bara om vi är beredda att betala priset, vi visar på att demokratin faktiskt fungerar.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 25 Jan 2023 20:48
    #16
    +1
    Tukt skrev 2023-01-25 20:42:58 följande:
    Det är en rätt stor skillnad på det personliga ansvaret, som beskriver, och den demokratiska principen.
    Som privatperson har man, och bör ta ett ansvar. När det kommer till demokrati så har man den, eller så har man den inte. Det går liksom inte att säga att demokrati ska gälla vissa personer och vissa handlingar, men inte andra.
    Det blir till ett högt pris. Men det är bara om vi är beredda att betala priset, vi visar på att demokratin faktiskt fungerar.
    Jo men är det rimligt att kräva polisbeskydd då? 
  • Anonym (Sandl­ådeniv­å)
    Wed 25 Jan 2023 20:50
    #17
    +2

    Alla dessa ?fredliga? muslimer måste lugna ner sig lite. Att bränna heliga skrifter är lika illa som att bränna flaggor. I vissa länder bränner man till och med fel flagga. Man orkar inte ens göra det rätt. Men jag tycker att dansken kan stanna i Danmark. Han blev väl överlycklig när han lyckades bli svensk för att kunna provocera. Jag hopas han får betala sina livvakter själv. Han behöver inte komma till Sverige och kosta pengar här. Men?.alla dessa fredliga muslimer som låter sig provoceras och börjar sprida falsk information, lögner och blir aggressiva, måste tänka ett varv till. 

  • Anonym ((R)ea­list)
    Wed 25 Jan 2023 20:55
    #18
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 19:55:46 följande:

    Sedan så ska däremot den personen som använder sin yttrandefrihet till att bränna koranen själv stå där med polisbeskydd. 


    Du menar alltså att de våldsammaste bestämmer vad som får sägas?

    Så om jag tycker illa om det du säger så...?
  • Wed 25 Jan 2023 21:26
    #19
    +1
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 20:48:33 följande:
    Jo men är det rimligt att kräva polisbeskydd då? 
    Hm, vad är det du inte förstår? Egentligen?
    Enskilda konsekvenser av en demokrati kan inte ses ur enskilda perspektiv. Det handlar inte om rimligt eller orimligt. Det handlar om en princip. Annars skulle demokratin bli godtycklig. 
  • Anonym (Krist­er Ulfsso­n)
    Wed 25 Jan 2023 21:34
    #20
    +2
    Anonym ((R)ealist) skrev 2023-01-25 20:55:00 följande:
    Du menar alltså att de våldsammaste bestämmer vad som får sägas?

    Så om jag tycker illa om det du säger så...?
    Såhär blir det när man låter islam fortplanta sig hejdlöst snabbt. Samhället förändras.
  • Wed 25 Jan 2023 21:54
    #21
    +3
    Anonym (TS) skrev 2023-01-25 18:50:28 följande:
    Är det att tycka och tänka att bränna koranen utanför Turkiets ambassad? Vad är det man vill säga med det? 
    Jag citerar bara det här korta som egentligen inte kräver ett svar. Men vad vill du säga med din trådstart (och övriga lite längre inlägg) med konstig meningsbyggnad och, som det verkar, lite tappade ord? Kan du inte läsa igenom innan du postar?

    Terrordåd i Sverige är varken en motreaktion på yttrandefrihet eller provokationer. Terror (enligt definitionen i demokratier) har helt andra bevekelsegrunder, som bl.a det att söka inflytande över staten genom att injaga fruktan i befolkningen med "önskvärda" konsekvenser som minskad tilltro till stat och demokratiska institutioner.

    Du börjar i fel ände för orsak och verkan. De primitiva, våldsamma reaktionerna är aktioner som fått en legitim anledning när t.o.m okunniga svenskar vill begränsa yttrandefriheten till fördel för blasfemilagar (vilka dessa människor eller äldre generationer flytt). En lågintensiv radikalisering tar sig dessa högintensiva uttryck, de uppstår inte ur en provokation. 
Svar på tråden Är det rimligt vid yttrandefrihet om det leder till terrorattentat?