• Thu 26 Jan 2023 08:44
    9338 visningar
    12 svar
    -2
    12
    9338

    Långresa med barn

    Kan någon vänlig själ förklara för mig varför föräldrar med småbarn <2 år, väljer att flyga långt (10+ h)? Hur tänker ni eller tänker ni inte alls? Ni bryr er inte om er själva och den självplågan det måste innebära, långflygning är ett helvete utan barn. Ni bryr er definitivt inte om era medresenärer som måste höra på era skrikandes barn i flera timmar. Ni bryr er inte om att era barn får ont i öronen och den oro det skapar dem i kabinen under en flygning. Barnet är lika nöjt av att stanna hemma. Är ha-begäret efter att åka till tex Thailand eller karibien så stort att ni skiter i vilket? En resa till Medelhavet duger inte som mest? Barnen har definitivt inget minne av dessa resor. Ett enbart småbarnsflyg likt barnfria hotell eller avskilda barnavdelningen på flyg vore något..

  • Svar på tråden Långresa med barn
  • Thu 26 Jan 2023 16:15
    #1

    Du snackar väldigt mycket dynga.
    2019 flög jag Helsingfors-Tokyo  det va inga problem med dom bebisar/barn som va med dom skötte sig hur bra som helst. Större flygplan ger bättre upplevelse. 

  • Thu 26 Jan 2023 18:21
    #2

    Nej jag bryr mig inte om allt du rapar upp när flyg är enda sättet att kunna hälsa på familj.

  • Fri 27 Jan 2023 16:35
    #3

    Okej kotten tack för ditt insiktsfulla svar som säkerligen täcker majoriteten av alla flygningar.

    Tow2mater, okej det var det jag trodde. Tack för svar iaf på en helt genuin fråga.

  • Fri 27 Jan 2023 16:38
    #4

    Förstår inte alls vad du menar? Våra barn har alltid fram tills de fyllde 7-8 år sovit hela resorna, eller 80% av dessa. Har rest på flyg till Asien flera gånger och de flygen har jag faktiskt varit förskonad från barnskrik. Däremot var det en 12 årig unge som sprang på toa stup i kvarten och gick förbi vårt utrymme för att nå toa (extra benutrymme längst fram vid toa).

    Korta flyg däremot, när man kanske inte planerar flyg efter barns sovrutiner kan däremot vara ett helsike av barnskrik (2år+) barn som klättrar på sätet, glor på en, drar en i håret osv.

  • Fri 27 Jan 2023 19:03
    #5

    Ja , det är inte trevligt att flyga med illskrik i öronen eller otaliga sparkar i ryggstödet i tio timmar. Höll på att flippa på en flygning till Bangkok där en bebis skrek i stor sett oavbrutet större delen av resan och föräldrarna verkade helt hjälplösa.

    Men alla barn är inte stökiga eller skrikiga. Våra har varit med på resor sedan de var små och jag vågar säga att de enda gånger de skrikit har varit vid landning då de kände av örontrycket. Två av tre somnade ofta innan säkerhetsbältesskylten slocknade och sov sedan gott i ett antal timmar.

    Sömnplanering, se till att de är mätta vid start eller frikostig amning under
    färden  , sysselsättning när de är vakna (och när mina äldsta var små fanns det inte surfplattor mm överallt)  och barn som är vana vid att vistas  och sova i olika miljöer underlättar mycket.

  • Tue 31 Jan 2023 09:21
    #6
    Danooo skrev 2023-01-26 08:44:56 följande:
    Kan någon vänlig själ förklara för mig varför föräldrar med småbarn <2 år, väljer att flyga långt (10+ h)? Hur tänker ni eller tänker ni inte alls?
    ...
    Barnet är lika nöjt av att stanna hemma. 
    Jag tänker att barnet inte alls hade varit lika nöjt med att stanna hemma eftersom övriga familjen flugit till och från Sverige från det land vi bott i.
    Blå och gul
  • Tue 31 Jan 2023 11:50
    #7
    +1

    Vi har familj i USA. Vi flyger eftersom det känns smidigt jämfört med att ta bilen 3/4-dels varv runt jorden eller att smyga ombord på ett lastfartyg och gömma oss där i några veckor. Säkrare är det också. För dig verkar det inte vara särskilt viktigt att resa långt, så jag skulle föreslå att du helt enkelt stannar hemma. 

  • Tue 31 Jan 2023 11:54
    #8

    Det är helt obegripligt att någon väljer att flyga långt på rena nöjesresor.

  • Tue 31 Jan 2023 12:18
    #9

    Makens familj bor på andra sidan jorden, så det vore ju trist att inte kunna träffa dem. Dock brukar våra barn under 2 år sova en stor del av flygtiden. Exempel på rutt:
    21:00: Boarda plan till Doha. Här sover våra barn under 2 år, och fortsätter sedan sova hela vägen till Doha. I Doha brukar vi sedan ta och äta, strosa runt, leka ett tag, och efter ca 6-7 timmar boardar vi planet till Sydney. Det är den längsta flygningen, på ca 12-14 timmar. I början är barnen vakna. Mat serveras. Sedan sover de resten av flygningen. Klart.

    Vi har flugit med barn under 2 år 5 gånger, har aldrig varit några problem. Gråt och skrik? Nope. Kanske att en bebis gråtit till just innan jag serverat bröstet, men inget som låtit mer än en del av de överförfriskade gubbarna och gummorna några timmar in.

    Så är det såklart mer arbete att flyga i rollen "småbarnsförälder" - vi vuxna brukar ju snitta kanske 6 timmars sömn på en 28-35 h-resa. Men barnen har då aldrig varit särskilt störiga.

  • Tue 31 Jan 2023 12:21
    #10
    Limajo skrev 2023-01-31 11:54:44 följande:

    Det är helt obegripligt att någon väljer att flyga långt på rena nöjesresor.


    Själv känner jag precis tvärtom, att ju kortare resa desto mer obegripligt. Här tar vi alltid tåget om vi ska till tex Oslo eller Köpenhamn (vi bor i Mellansverige).

  • Tue 31 Jan 2023 12:29
    #11
    Cereal Killer skrev 2023-01-31 12:21:23 följande:

    Själv känner jag precis tvärtom, att ju kortare resa desto mer obegripligt. Här tar vi alltid tåget om vi ska till tex Oslo eller Köpenhamn (vi bor i Mellansverige).


    Flyga kort är också fullständigt meningslöst.
  • Tue 31 Jan 2023 20:39
    #12

    Vi flög till USA när vår kille var 18 månader. Han skrek under starten men annars skrek han inte mer än hemma i lägenheten. vid landningen åt han så då var han knäpptyst. Vi reste för att det var spännande och roligt för oss föräldrar att resa. Normalt är vi ju inte lediga från jobbet så länge utan det var då vi hade möjlighet att göra en långresa på ett par månader. 


    Att det finns folk som tycker att de har större rätt att vistas i offentligheten än föräldrar och barn, det struntar jag blankt i. 

Svar på tråden Långresa med barn