• Anonym (Smygr­ökaren­)
    Sat 28 Jan 2023 10:01
    2652 visningar
    10 svar
    10
    2652

    Börjat röka efter 18 års uppehåll

    Jag slutade röka när jag va 22 och blev gravid. För en tid sedan fick ja för mig att ta en cigg när ja drack. rökte den o 4-5 under kvällen, precis lagom många för att det skulle bli ?gott? igen. 
    Dagen efter så gick jag och köpte ett paket o har rökt 10-20 sedan dess. 
    Älskar det och vill absolut inte sluta samtidigt som det känns väldigt skämmigt att börja röka som 40-åring. 

    Finns det fler som börjat igen efter ett långt uppehåll? 

  • Svar på tråden Börjat röka efter 18 års uppehåll
  • Anonym (Jag)
    Sat 28 Jan 2023 12:16
    #1

    Ja börja röka igen. 
    Hur mycket skulle du vilja röka på en dag?
    Det låter verkligen spännande 

  • Anonym (+++)
    Sat 28 Jan 2023 12:21
    #2

    Du har rätt: det är skämmigt. Inte bara skämmigt utan otroligt dumt när du lyckats vara utan i så många år, dels för hälsan förstås men pengarna också. Det är ju skitdyrt! 
    Jag skulle bli oerhört besviken om min förälder plötsligt började röka. För mig är ju mina föräldrar rökfria eftersom de inte rökt under min uppväxt. Det skulle helt förstöra hur jag ser på dem. Det skulle också försvåra vårt umgänge då jag verkligen hatar röklukt och mår dåligt av den. 

  • Anonym (C)
    Sat 28 Jan 2023 12:55
    #3

    Röksuget kommer aldrig riktigt o försvinna för den som slutar med det. 

    Nikotinreceptorerna ligger alltid och plockar på den där uppmärksamheten och det bästa kommer alltid att vara att ge fasen i att börja igen.

    Nu när du börjat igen, så kommer det strypa dina artärer igen.. Så fötter och händer kommer att bli kalla nu när det är vinter. Och alla vet att artärer håller koll på alla funktioner inuti kroppen. Till o med hjärnan mår bra av att kroppen har ett bättre blodflöde. 

    Är du dessutom kille och därmed har en kuk. Så ska du veta att kuken kommer dessutom att bli lite, lite mindre.. Kanske är samma med blodflödet om det är så att du är kvinna och har en ärta. 

  • Anonym (C)
    Sat 28 Jan 2023 12:57
    #4

    Du ska inte ta ett bälte eller nått istället om det är så att du vill hålla på att strypa dig själv? 

  • Anonym (Idiot­iskt)
    Sat 28 Jan 2023 20:04
    #5

    Jag startade en typ likadan tråd för mer än fem år sedan där vi fortfarande är några som skriver.

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/78272409-38-ar-och-borjat-roka

  • Anonym (Mia)
    Sat 28 Jan 2023 21:13
    #6

    Det är inte värd detta långsiktigt.Dyrt och sämre hälsa.

  • Anonym (K)
    Sun 29 Jan 2023 01:43
    #7

    Inte så smart kanske, men det är väll det här som menas med naturligt urval..

  • Anonym (,-lmn­köÄLÅN­O)
    Sun 29 Jan 2023 07:45
    #8

    Ja, faktiskt det är skämmigt att du har börjat igen. 


    Jag blir förvånad varje gång jag ser någon röka och tänker att jisses finns det verkligen fortfarande folk som röker? 


    Om jag tänker mig en rökare så ser jag framför mig en skrynklig kvinna med dassig hy, inte alltför intelligent eller driven, som går på soc eller har ett lågstatusyrke och som luktar illa. Eller en flottig man som inte tar hand om sin hygien, samma där med drivet, det finns inte utan han lunkar på utan önskan om intellektuell stimulans eller personlig utveckling över huvud taget. 


    Men det är ju helt 'vanligt' folk också som röker, men det förvånar mig. 

  • Anonym (Nikot­ina)
    Sun 29 Jan 2023 15:11
    #9

    Jag slutade röka för ca. 7 år sedan och jag tycker fortfarande att en cigarett luktar gott. 
    Inte kanske den utandningen som en rökare har utan just röken från cigaretten.


    Drömmer flera gånger i månaden att jag röker och kan hålla det till enstaka gånger. Men när jag vaknar inser jag att jag nog inte är tillräckligt stark för att hålla det till enstaka tillfällen.

    Det är en sån sjukt stark önskan att ta ett bloss eller två. Men skam den som ger sig.
    Med det inte sagt att jag inte kommer ta några bloss/cigaretter framöver.


    Jag håller upp just nu :)

  • Anonym (C)
    Sun 29 Jan 2023 15:31
    #10
    Anonym (Nikotina) skrev 2023-01-29 15:11:35 följande:

    Jag slutade röka för ca. 7 år sedan och jag tycker fortfarande att en cigarett luktar gott. 
    Inte kanske den utandningen som en rökare har utan just röken från cigaretten.


    Drömmer flera gånger i månaden att jag röker och kan hålla det till enstaka gånger. Men när jag vaknar inser jag att jag nog inte är tillräckligt stark för att hålla det till enstaka tillfällen.

    Det är en sån sjukt stark önskan att ta ett bloss eller två. Men skam den som ger sig.
    Med det inte sagt att jag inte kommer ta några bloss/cigaretter framöver.


    Jag håller upp just nu :)


    Gud vad du är duktig! ;)
Svar på tråden Börjat röka efter 18 års uppehåll