• Anonym (Queen­)
    Mon 30 Jan 2023 18:17
    5243 visningar
    59 svar
    -1
    59
    5243

    Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?

    Läste igår att det finns en verksamhet/förening som driver frågan om att mor och farföräldrar ska få juridisk umgängesrätt med sina barnbarn.

    Jag tycker det är så sjukt orimligt. Varför erbjuder man inte dessa människor vård eller något eftersom dom verkar sakna all form av självinsikt. 


    Vilka barn utesluter sina vuxna föräldrar ur sitt liv helt utan orsak? 

  • Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?
  • Anonym (Casan­ova)
    Mon 30 Jan 2023 18:23
    #1

    Det låter som en lobby-grupp. Är väl helt okej att vilja få igenom en lagändring? De gör ju det på rätt sätt.

    Skulle något av mina ex dö så att ungarna inte får träffa sina morföräldrar på den sidan så skulle jag visserligen låta dem träffa ungarna. Men det är ju inte med stor glädje jag skulle göra det. Morföräldrarna ser antagligen mig som det ultimata straffet för alla synder de begått! :D

  • Anonym (Andra­vuxna)
    Mon 30 Jan 2023 18:27
    #2

    Har det inte varit nåt förslag om det att mor och farföräldrar och även andra nära som styvföräldrar och styvsyskon som redan har en relation med barnet ska kunna kräva umgänge vid t ex separation ifalll de varit en stor del av barnets liv. I så fall kanske inte orimligt. Ponera att ena föräldern har missbruks eller psykiska problem och tappar umgängesrätt så kanske mormor och morfar är jätteviktiga. Är väl bra att barnet även har andra vuxna i sitt liv eller? 

  • Anonym (Queen­) Trådstartaren
    Mon 30 Jan 2023 18:31
    #3
    Anonym (Andravuxna) skrev 2023-01-30 18:27:39 följande:

    Har det inte varit nåt förslag om det att mor och farföräldrar och även andra nära som styvföräldrar och styvsyskon som redan har en relation med barnet ska kunna kräva umgänge vid t ex separation ifalll de varit en stor del av barnets liv. I så fall kanske inte orimligt. Ponera att ena föräldern har missbruks eller psykiska problem och tappar umgängesrätt så kanske mormor och morfar är jätteviktiga. Är väl bra att barnet även har andra vuxna i sitt liv eller? 


    Det är ju lite olika saker tänker jag. Att utesluta att barnen ska träffa mormor och morfar exempelvis är ju inte samma sak som att det inte finns andra vuxna i barnets liv. Min morfar va alkoholist och älskade att förnedra och äga kvinnor. Jag umgicks inte med honom och tyckte mest han bara va äcklig. Skulle han kunnat driva igenom umgängesrätt med mig då? 


     

  • Anonym (Casan­ova)
    Mon 30 Jan 2023 18:39
    #4
    Anonym (Queen) skrev 2023-01-30 18:31:37 följande:

    Det är ju lite olika saker tänker jag. Att utesluta att barnen ska träffa mormor och morfar exempelvis är ju inte samma sak som att det inte finns andra vuxna i barnets liv. Min morfar va alkoholist och älskade att förnedra och äga kvinnor. Jag umgicks inte med honom och tyckte mest han bara va äcklig. Skulle han kunnat driva igenom umgängesrätt med mig då? 


     


    Ingen aning, det framgår ju inte i trådstarten vilken förening eller vart du läst saken... Vet ju bara vad du själv skrivit.

    Men skulle tro att inför man det i verkligheten så är tanken säkert att lämpligheten ska bedömas, då saken rimligen måste prövas i domstol.
  • Anonym (S)
    Mon 30 Jan 2023 19:00
    #5
    +2
    Anonym (Queen) skrev 2023-01-30 18:17:32 följande:
    Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?

    Läste igår att det finns en verksamhet/förening som driver frågan om att mor och farföräldrar ska få juridisk umgängesrätt med sina barnbarn.

    Jag tycker det är så sjukt orimligt. Varför erbjuder man inte dessa människor vård eller något eftersom dom verkar sakna all form av självinsikt. 


    Vilka barn utesluter sina vuxna föräldrar ur sitt liv helt utan orsak? 


    Allt är ju inte så enkelt.
    Behöver ju inte alltid handla om att mor/farföräldrarna har gjort nåt fel...

    Finns gott om föräldrar som inte har sina barns bästa i främsta rummet och som utestänger dem från andra viktiga vuxna av egoistiska skäl.
    Min mamma t.ex isolerade oss under vår uppväxt förbjöd oss att ha kontakt med all släkt. 
    Jag har konfronterat henne om det i vuxen ålder och hon sa rätt ut att hon gjorde det för att hon hade ingen lust att hålla på att ge oss massa kontakter, vi skulle vara tacksamma att hon hade orkat med oss....
    Hon misshandlade oss hela uppväxten...kontakt med andra vuxna hade gjort stor skillnad...

    Sen finns det ju förhållanden där partnern tvingar den andre att helt säga upp sina vänner och släktingar och förbjuder även barnen att ha kontakt... Relationer med både psykiskt och fysiskt våld...
  • Anonym (X)
    Mon 30 Jan 2023 20:38
    #6
    +2
    Anonym (Andravuxna) skrev 2023-01-30 18:27:39 följande:

    Har det inte varit nåt förslag om det att mor och farföräldrar och även andra nära som styvföräldrar och styvsyskon som redan har en relation med barnet ska kunna kräva umgänge vid t ex separation ifalll de varit en stor del av barnets liv. I så fall kanske inte orimligt. Ponera att ena föräldern har missbruks eller psykiska problem och tappar umgängesrätt så kanske mormor och morfar är jätteviktiga. Är väl bra att barnet även har andra vuxna i sitt liv eller? 


    Ponera att mor och farföräldrarna är olämpliga att ha i barnens närvaro, då är det inte bra. Nej, vem som ska ha rätt att träffa ens barn ska man som förälder få avgöra och sedan när barnet blir äldre kan hen bestämma själv. 
  • Anonym
    Mon 30 Jan 2023 20:54
    #7

    Mor och farföräldrar får väl anstränga sig och ha goda relationer till barn och barnbarn.
    De ska inte ha rättigheter till barnbarnen.

  • Anonym (S)
    Mon 30 Jan 2023 21:04
    #8
    +1
    Anonym skrev 2023-01-30 20:54:36 följande:

    Mor och farföräldrar får väl anstränga sig och ha goda relationer till barn och barnbarn.
    De ska inte ha rättigheter till barnbarnen.


    Fast det handlar ju mer om barnens rätt till far och morföräldrarna och att få behålla kontakter.
    Låt oss säga att ett barn haft kontakt i hela sitt liv med den äldre generationen och plötsligt mister dessa för att de vuxna blir ovänner...
  • Anonym (Mia)
    Mon 30 Jan 2023 21:07
    #9
    Anonym (S) skrev 2023-01-30 21:04:38 följande:
    Fast det handlar ju mer om barnens rätt till far och morföräldrarna och att få behålla kontakter.
    Låt oss säga att ett barn haft kontakt i hela sitt liv med den äldre generationen och plötsligt mister dessa för att de vuxna blir ovänner...
    Ja,det är ju inte bra.Om man nu
    tänker på barnen.Men vuxnas bråk brukar gå före .Gäller ävem styvföräldrar som separerat.
  • Anonym (Mina)
    Mon 30 Jan 2023 21:11
    #10

    På sätt och vis finns redan sån rätt sen länge, men då handlar det inte om att mor/farföräldrar a har lust och föräldrarna inte utan oftast om att kontakt ska upprätthållas med biologisk släkt när föräldrarna inte hinns/inte är tillräknerliga och barnet bor ex i familjehem/fosterfamilj. Till exempel för mig för redan 20 år sedan. Min mamma gick bort, min pappa var för det mesta i alkodimman, senare blev han alkoholdement. Både mina mor- och farföräldrar begärde umgängesrätt när jag skickades till en fosterfamilj som inte var släkt, och båda fick umgänge fastställt i tingsrätten. Mormor och morfar två dagar i veckan då jag och mamma bodde hos dem från jag föddes tills mamma dog när jag var 4.5, och farmor och farfar fick var sjätte helg och två hela veckor på sommaren/vintern, dvs en sommarlovsvecka och en jullovsvecka, sen när jag började skolan. 

Svar på tråden Mor och farföräldrar kräver umgängesrätt med barnbarn?