• Mon 13 Feb 2023 09:55
    1246 visningar
    3 svar
    3
    1246

    Statistik vs Känslor

    För ca ett halvår sedan träffade jag en fantastisk kvinna som jag blev kär i och hon är kär i mig. Jag älskar att umgås varje sekund med henne och det känns som att vi hör ihop.
     
    Nu till mitt problem
    I mitt arbete tar man i princip alla beslut baserat på statistik och logik. Med henne tog jag ett känslomässigt beslut.
    Ofta blir det ganska bra utfall från de statistiska och logiska besluten.

    Det är statistiken som gör att jag tvekar att ta nästa steg med denna fantastiska person.
    De senaste 15 åren har hon varit i 12 relationer som hon berättat om.
    Efter att själv varit ganska vild under tonåren har jag som vuxen varit i 2 längre relationer.
    Mitt känslomässiga jag tycker det är bra att hon lekt av sig och mina känslor för henne är mycket större än i någon av mina tidigare relationer. Men kan det bero på att hon är ett relationsproffs? Hon vet hur hon ska agera och få mig på fall. Min kärlek för henne är äkta och det känns som om hennes kärlek för
    mig är äkta. Hennes ex är också ständigt närvarande i vår vardag då det varje dag kommer någon typ av hänvisning från henne
    om att med honom gjorde vi si och med honom gjorde jag så. I princip varje dag väver hon in någon av erfarenheterna kring sina ex
    i vår relation. Jag vill ta nästa steg med henne skaffa ett gemensamt boende. Men vet inte om jag vågar och hur ansvarsfullt det
    är mot mina barn. För statistiskt kommer relationen att krascha inom de närmsta 2 åren. Det kommer medföra onödigt lidande för dem. Ska jag lita på mina känslor och lägga i nästa växel eller gå på statistiken och avsluta det hela själv innan olyckan är framme Förväntar mig egentligen inga svar på detta utan behövde mest skriva av mig om hur jag känner. Om någon varit i samma situation
    och tagit den känslomässiga vägen skriv gärna en rad om hur det gick för dig.
    och många blir sårade? 
  • Svar på tråden Statistik vs Känslor
  • Stiffy
    Mon 13 Feb 2023 10:02
    #1

    Kärlek är inte statistik och logik, det är känslor. Vill du ändå ha stöd i statistiken kan man säkert tänka att hon haft 12 misslyckade relationer och chansen att den 13 med dig blir bra är rätt stor då :)

    Däremot tycker jag kanske hänvisningen till ens gamla ex stup i kvarten är ganska ocharmigt för att inte säga ett big no-no, men det kan vara osäkerhet också tänker jag.

    Visst, det kan vara en trasig själ som inte kan komma till ro och inte nöja sig, men enda sättet att få veta är våga prova.

  • Mon 13 Feb 2023 11:40
    #2

    Relationer är ju som en levande organism, något som sker mellan människor. Absolut så handlar det om personkemi men även om ett gemensamt arbete.
    Jag tror inte du ska fölita dig på statistik, jag tror till och med att det kan vara kontraproduktivt.

    Om du redan har bestämt dig att detta ska gå åt helvete så har du ju redan minskat era chanser till att få det att fungera., för din arbetsinsats kommer att bli lägre genom att du inte i grunden tror på er.

    Prata med henne om exet. Berätta hur det känns för dig. Inte anklagande eller krävande utan utifrån dina upplevelser. 

    Att riskera att bli sårad är en del av alla relationer. Jag tycker att det är fint att du värnar om dina barn men du kommer inte kunna skydda dem från alla risker. Om du håller dig borta från relationer eller aldrig vågar satsa är ju risken istället att du lär dem att relationer är något farligt och att man ska backa vid minsta motgång.

  • Fri 10 Mar 2023 00:57
    #3

    Tolv relationer och hon tar dessutom upp sina ex hela tiden, varningsflagg verkligen....  du borde ta ett steg tillbaka ...bra att du tänker på barnen också att dom riskerar att bli sårade också om det tar slut.
    Vad tror du hon säger om du vill backa lite och ta det lugnare....  oavsett så tycker jag att det låter som en bra ide att föreslå och om hon är genuint intresserad så borde hon  inte ha problem med det....Bra och tänka lite långsiktigt och inte bli förblindad av förälskelse.... 

Svar på tråden Statistik vs Känslor