• Anonym (Kassa­vana)
    Sun 12 Mar 2023 09:45
    4405 visningar
    59 svar
    -1 +3
    59
    4405

    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Har mer och mer märkt av detta. Kedjor och butiker har börjat anställa människor med problem och som har olika diagoser, en del klarar varken att vara trevliga och serviceminded eller att bemöta kunder på ett adekvat sätt.

    Eller kan det vara att sådana provanställs för att de ska få mer social kompetens?

  • Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?
  • Fröken Allvar
    Sun 12 Mar 2023 10:58
    #1

    Beställ på nätet?

    Det är viktigt att bli okej bemött, men det stämmer att serviceyrket förflackats på senare år. De som jobbar med det förstår ofta inte vad service är. Service innebär att vara trevlig och korrekt i de märkligaste situationer.

    Jag har större förståelse för människor med diagnoser än vad jag tolkar in att du har? I en matbutik där jag handlade innan hade halva gänget något. Jag tyckte om dem. De var rara. Värre var det i julas när jag köpt en stor mängd julsaker på rean när Åhléns bytte ägare. Det var kö bakom. Istället för att slå in julsakerna ordentligt istället för slarvigt (de var i glas och känsliga) trodde kassabiträdet att jag skulle kunna teleportera bort mig och sakerna på något magiskt sätt när hon slagit in dem halvhjärtat. Jag var ju tvungen att vara försiktig med dem på grund av hur dåligt hon hade packat och behövde packa ner det i mina medhavda kassar tillsammans med hårda keramikkrukor som jag också köpt. Då hade jag handlat för flera tusen kronor. Hon hjälpte inte till, lyfte inte ett finger, utan jag packade om efterhand som hon svepte runt med något litet silkespapper. Det är väl okej att hon inte hjälpte till, men då måste hon ju acceptera tiden det tog mig att göra det ensam. 

    Situationen blev därför mer stressad än vad den behövde vara för både mig, henne och jag antar för de som stod och trampade i kön bakom. Den sortens kassabiträde är inte heller så kul, och även om jag förstod hennes inre stress så kan det inte vara en ovanlig situation med en kund som handlar många julsaker på rean?

    Det finns många kunder och kundsituationer att hantera. Jag handlar inte så ofta, utan mycket på en gång när jag väl handlar. Det är inte längre ett nöje att gå i affärer som förr då skyltningen ofta är dålig också.

    Det här blev visst långt. Jag tyckte om att gå i butiker förr men har tappat intresset och det är idag ett nödvändigt ont. Jag föredrar ändå fysisk butik och att kunna prova och se det jag köper innan, men flera gånger på sista tiden har det kunnat bli bra via nätet också, så jag rekommenderar verkligen det. Särskilt med mat, om ni är flera. Så smidigt. Men är du ensam så blir det lite dyrt att beställa hem med frakten. 

  • Anonym (afafa­f)
    Sun 12 Mar 2023 10:59
    #2

    Hahah nej då det inte stämmer . Det har alltid varit olika personer bakom disken och ingen vet hur de kommer vara i yrket förrän de provat.

  • Anonym (Kgkg)
    Sun 12 Mar 2023 11:03
    #3
    +1

    Håller med. Ibland får man inte ens ett hej.

  • Anonym (lära svensk­a)
    Sun 12 Mar 2023 11:03
    #4
    +4

    Varför kvoteras vissa in i vården, som inte kan svenska och ska handskas med mediciner och ta hand om gamla människor?

  • Anonym (Kgkg)
    Sun 12 Mar 2023 11:04
    #5
    +2
    Anonym (lära svenska) skrev 2023-03-12 11:03:38 följande:

    Varför kvoteras vissa in i vården, som inte kan svenska och ska handskas med mediciner och ta hand om gamla människor?


    Ja det där är tusen gånger värre än ett kassabiträde 
  • Anonym (Kgkg)
    Sun 12 Mar 2023 11:04
    #6

    Fast det gäller svenskar också. 

  • Fröken Allvar
    Sun 12 Mar 2023 11:12
    #7
    Anonym (lära svenska) skrev 2023-03-12 11:03:38 följande:

    Varför kvoteras vissa in i vården, som inte kan svenska och ska handskas med mediciner och ta hand om gamla människor?


    De säger att det är personalbrist i vården, men det är alltid personalbrist i vården. Ett svårt jobb med låg lön, och höga krav på dokumentation. Jag håller med om att det är värre när det inte fungerar i vården än när det inte fungerar i butiker. Lösningen är troligen så enkel som högre löner, bättre arbetsvillkor, humanare arbetstider. Om man jobbar tunga nattpass bör man ha rätt till återhämtning, samma på andra skiftjobb. Men det är en annan diskussion. 
  • Anonym (Nja)
    Sun 12 Mar 2023 12:10
    #8
    +3

    Ts, jag har en uppfattning tvärtemot din. De som har diagnoser sköter sig själva och stör inte eller så är de supertrevliga. De som beter sig som surf***or är helt vanliga personer, 99 % av gångerna är det kvinnor. Kommer inte på att jag någonsin råkat på en sur man som kassabiträde men det har säkert hänt så jag garderar där med 1 % för män också.

    Men jag håller helt med om resten, att man borde se till social kompetens när man anställer och sedan under provanställningstiden försöker ha koll på om de är trevliga mot kunderna eller inte. De är företagens/butikernas ansikte utåt och har störst inverkan på vad kunderna tycker om dem!

  • Anonym ("diag­noskvi­nna")
    Sun 12 Mar 2023 12:31
    #9
    +1

    Igen någron som försöker svartmåla folk med diagnoser. Och ganska orättvist. Jag har jobbat i serviceyrken - innan jag kom till Sverige. Och jag var ganska förfärad när jag kom hit över hur dålig servicekänsla folk har som jobbar i butiker, restauranger och liknande. 

    Nej du, det hänger inte på diagnoser! Inte ens de som har Asperger brukar ha problem med det (har själv den diagnosen). Det hänger på att ingen har sagt åt dessa ungdomar: Nu måste du vara service-minded, le och säg t.ex. så här......!  Istället är man mesig och tror att de kommer att märka det själva. Bara de mest grundläggande reglerna hur man bemöter en kund! 

  • Sun 12 Mar 2023 12:45
    #10
    +1

    Är väl väldigt bra att personer med sociala begränsnignar och dylikt kan komma in i arbetsmarknaden. Att se ner på dem och ställa krav utifrån sin egna förutsättningar är arogant. Hur mycket service förväntar du dig egentligen i en mataffär?

Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?