• Maria2306

    Fet och gravid

    har blivit gravid efter många missfall och år av kämpande att få ett syskon. 


    Förra gången jag var gravid vägde jag mindre men enligt BMI fortfarande fetma. Den här gången är jag tjockare, väger 100kg och skäms så fruktansvärt..
    min mamma gick bort plötsligt för ett halvår sedan och var bara 54 år och efter de gick de utför: 
    jag är egentligen ganska aktiv och de är nog ingen som kan gissa att jag väger så mycket. Nu ska jag till barnmorskan idag och har sån ångest och skäms, kommer må så dåligt av att ställa mig på vågen och se de dömande blickarna.. 

    vad ska jag göra? Vill såklart behålla det här efterlängtade barnet.. någon som varit i samma sits?

  • Svar på tråden Fet och gravid
  • svansmamman

    Ta hjälp av barnmorskan och var ärlig med dina tankar och känslor. Det pratas en hel del om vikt, sunt leverne osv på samtalen hos barnmorskan så det kommer ventileras oavsett om du tar upp det eller ej. Det finns vissa risker med att vara gravid och ha fetma, så de lär hålla ett extra öga på blodtryck, blodsocker osv. 

    Jag förstår att det kan kännas jobbigt, och kanske skämmigt, men försök komma ihåg att du varken är den första eller sista som har fetma och som är gravid så du ska inte känna dig som ett unikum. Det finns hjälp och stöd att få, bara man vill ta emot den! 


    Jag håller alla tummar för att det känns bättre efter samtalet med barnmorskan samt att graviditeten går vägen! ❤️

  • Loppan1994

    Är i samma sits som dig. Gick ner från 102 till 90kg då vi gjorde ivf. På inskrivningen hos bm vägde jag 95, då sa hon inget. Men nu i v 23 väger jag 108kg.... Har slutat med min diet men förstår att jag inte kan äta kolhydrater som vanligt för då kommer de öka kraftigt på vågen... 

    Skäms otroligt och är rädd vad bm ska säga om 4v när ja ska dit igen... 

    Äter trombyl pga havandeskapsförgiftning och eklampsi och fetma är väl inget positivt när man vill minsa riskerna för återfall 😪

  • Maria2306

    @loppan1994 så skönt att höra från någon i samma sits. Jag har aldrig haft några komplikationer men förstår att de känns jobbigt. 
    berättade du för din barnmorska att du tyckte det var jobbigt med vikten eller hur har du gjort ?

  • Loppan1994
    Maria2306 skrev 2023-03-15 10:00:05 följande:

    @loppan1994 så skönt att höra från någon i samma sits. Jag har aldrig haft några komplikationer men förstår att de känns jobbigt. 
    berättade du för din barnmorska att du tyckte det var jobbigt med vikten eller hur har du gjort ?


    Nej jag gjorde aldrig det. Men tänker att jag får ta upp det nästa gång, hon sa ju att jag inte fick gå på diet under grav men äter lchf så tycker inte de borde va så farlig diet eftersom man bara tar bort snabba kolhydrater. Så har börjat med den igen och ska berätta de för henne. Visst kommer jag unna mig men inte i den utsträckningen jag gjort hittills 😅 

    Vilken v är du i? Och hur gick det hos bm idag?
  • Maria2306

    Loppan - Okej, nej jag hörde också att man inte ska gå på diet. jag äter så lite pga extremt illamående så kanske har tunn att gå ner något kilo.. 

    ja de gick faktiskt bra, jag bröt ihop när hon frågade om vikt men hon var så förstående och sa att för henne är de bara sidfror och jag fick väga mig hemma till nästa besök istället. Så det är nog bra att säga hur man känner. 


    är i v11 nu. Du då? 

  • Loppan1994
    Maria2306 skrev 2023-03-17 13:59:11 följande:

    Loppan - Okej, nej jag hörde också att man inte ska gå på diet. jag äter så lite pga extremt illamående så kanske har tunn att gå ner något kilo.. 

    ja de gick faktiskt bra, jag bröt ihop när hon frågade om vikt men hon var så förstående och sa att för henne är de bara sidfror och jag fick väga mig hemma till nästa besök istället. Så det är nog bra att säga hur man känner. 


    är i v11 nu. Du då? 


    Okej men vad skönt för dig att hon va förstående!

    Jag har en kompis som faktiskt slapp väga sig för hon tyckte det kändes så jobbigt, dock är det väl 3 år sedan. 

    Mådde illa ja med i början så ville bara äta kolhydrater men nu är ja hungrig jämt 🥵

    Är i v 23 🥰
  • Villvaraanonym83
    Maria2306 skrev 2023-03-15 09:40:38 följande:
    Fet och gravid

    har blivit gravid efter många missfall och år av kämpande att få ett syskon. 


    Förra gången jag var gravid vägde jag mindre men enligt BMI fortfarande fetma. Den här gången är jag tjockare, väger 100kg och skäms så fruktansvärt..
    min mamma gick bort plötsligt för ett halvår sedan och var bara 54 år och efter de gick de utför: 
    jag är egentligen ganska aktiv och de är nog ingen som kan gissa att jag väger så mycket. Nu ska jag till barnmorskan idag och har sån ångest och skäms, kommer må så dåligt av att ställa mig på vågen och se de dömande blickarna.. 

    vad ska jag göra? Vill såklart behålla det här efterlängtade barnet.. någon som varit i samma sits?


    Jag gick upp från 84-117 under min första graviditet och min bm sa ingenting om det. Gick bara ner 10 kg efter den graviditeten och nu är jag gravid igen med en startvikt på 107 kg. Självklart ska jag försöka att inte gå upp lika mycket och min bm väger mig och har bokat in mig på glukosbelastning. Vi tjockisar har också rätt att bli gravida och skaffa barn, så heja dig! Hjärta
Svar på tråden Fet och gravid